VD zónder snoepjes... iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

casjuh

VD zónder snoepjes... iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 15:51

hoi!
Ik ben al eens eerder begonnen met m'n toenmalige bijrijdster, maar wist toen al dat Veyton erg drammerig en opgewonden werd als hij eten kreeg als beloning.
Met het inrijden hadden we hem ook geleerd om naar het gevallen object te gaan als er iets van z'n rug viel en daar vond hij dan een snoepje. Ook wilden we hem vertrouwd maken met het opstapblok met behulp van een snoepje. Tot nu toe heb ik alleen maar negatieve ervaringen met veyton en beloning met snoepjes. Bij het opstapblok kan hij niet stilstaan, maar loopt continu in het blok te bijten, maar als ik gewoon vanaf de grond opstap staat hij keurig stil (op het commando "sta") En ik heb hem keer op keer gewezen dat dat niet de bedoeling is als hij in het blok hapt. Hij wordt er gewoon erg opgewonden van. Ook kon hij het geduld niet opbrengen bij m'n bijrijdster en hapte richting haar hoofd om het snoepje.
Ik heb hem tot nu toe heel veel commando's geleerd alleen al door te zeggen "braaf, goed zo" of een aai op z'n voorhoofd of door hem rust te geven. stap, draf, galop, stil staan, rechtsom en linksom draaien én verzamelen en uitstrekken op commando kan hij nu. Zónder ook maar een snoepje gegeven te hebben.
Tijdens het voeren laat ik hem trouwens eerst in een hoekje staan wachten ("plaats!") en pas op het commando "vrij" mag hij doen wat hij wil. Het commando "vrij" gebruik ik overigens ook tijdens het loslaten in de wei/losgooibak. Hij heeft wat dat betreft z'n geduld wel met eten. Maar dan krijgt hij het dus in z'n voerbak en niet uit de hand.
Ook is het zo dat paarden uit de kudde lager in rangorde staan als zij het andere paard eten geven. Terwijl je eigenlijk de leider moet zijn van je paard.
Nou vraag ik me af of er iemand misschien ervaring heeft in VDen zonder een beloning van eten en hoe jullie daarmee zijn omgegaan. Heeft er iemand tips? Hoe en bij welke oefening moet ik beginnen enz. enz.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:42

Ik werk juist met beloning dus ik kan geen ervaring geven mbt het belonen zonder voer. Echter denk ik wel dat je het voer niet duidelijk geintroduceerd hebt. Hij kan namelijk wel geduld opbrengen (nav je verhaal over het wachten in een hoek van de stal tijdens het voeren). Werk je met een beloningssignaal? Want dat zou een heel verschil kunnen maken bij hem. Je maakt dan duidelijker wanneer hij iets gaat krijgen en dat er tot die tijd niets te krijgen valt.

randalinpony

Re: VD zónder snoepjes... iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:35

Citaat:
Ook is het zo dat paarden uit de kudde lager in rangorde staan als zij het andere paard eten geven. Terwijl je eigenlijk de leider moet zijn van je paard.

Ten eerste zien wij in ons cluppie paarden regelmatig het tegendeel.
Van het kuilgras eten ze bij ons heel gebroederlijk.

De jaarlingen mogen bij ons bij bepaalde merries gewoon met de brokken mee-eten. Dit ligt wel aan de merrie. Vreemd genoeg hebben wij een alphamerrie die doodschoppen uitdeelt aan volwassen dieren, maar die wel bijna alle jaarlingen van haar brok laat meedelen. Dus dit zo zwarwit stellen...

Bovendien blijf jij altijd nog degene die bepaalt wanneer en hoe er gegeten wordt. Er zijn methodes om voedselbeleefdheid aan te leren.
Bij mij lopen ze tegen een elleboog op als ze te opdringerig worden. Heel simpel, weten ze zo. Is ook kuddegedrag.

Ten tweede, hoezeer wij ons ook in paardentaal verdiepen en aanpassen aan de gewoontes van dit dier, wij ZIJN geen paarden.
Ons 'paardengedrag' aanmeten kan veel verwarring voorkomen, maar het maakt ons geen paard in de ogen van... een paard.
Wij doen zoveel dingen die onlogisch zijn voor paarden en die ze gewoon leren accepteren.
Een paard kan zelfs leren een mens op zijn rug te verdragen, terwijl hij als vluchtdier eigenlijk zou moeten voorkomen dat iets zich aan hem vastklampt. Maar hij heeft heus wel door dat wij hem niet op willen eten. (In de meeste gevallen, toch )

En zo kan hij ook leren dat wij af en toe snoep uitdelen, maar dat dit niet betekent dat wij ons om laten walsen, laten bijten en knabbelen enz, maar dat hij netjes op zijn beurt moet wachten.
Als ik jouw verhaal over hoe je het paard voert zo lees, kun je hem dat best leren ook.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:44

Ik denk dat ik me maar eerst eens even heul goed moet gaan verdiepen in het vrijheidsdressuur... Volgens mij heb ik inderdaad een grote stap overgeslagen. Hij kan inderdaad wél het geduld opbrengen om pas op mijn commando naar zijn voerbak te gaan lopen. Dan moet hij ook kunnen leren om geduld op te brengen voor een snoepie....
In ieder geval bedankt

Josjeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:14

He Casjuh,
Ik ben ook pas begonnen met Vd.. en heb er nog niet heel veel verstand van. ik heb me er van te voren wel erg in verdiept.. hoe je dingen moest aanleren. maar ik ben geen voorstander van Snoepjes als beloning. ik doe dan ook alles zonder lekkers. Ik beloon dr gewoon door 'goedzo' of ' braaf' te zeggen. en haar te kroelen en te aaien! en ze doet nogsteeds wat ik wil.. Dus dat bewijst wel dat je zonder snoepjes als beloning ook een heel end komt.
Het gaat allemaal wel wat langzamer met aanleren, maar ik heb geduld en bouw het gewoon langzaam op.

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:35

misschien kan ik ook beter stoppen met snoepjesbelonen met Wannadoo, ze word er ongelooflijk nijdig van en weigert nog een tap te verzetten zonder snoepje ik was er een tijdje mee gestopt, en het ging steeds beter, maar onlangs kwam mijn oma langs en die had haar toen ik het niet zag volgeprpopt met snoepjes omdat ze 'het toch zo'n lief beestje vond' nou , ni ieder geval is ze weer hervallen en omdat ik geen zibn meer heb in haar lastige gedoe geef ik haar toch terug snpejes, maar miss kan ik het beter weer afbouwen, niet?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:08

ik ga het gewoon proberen zonder snoepjes. Ik heb hem ook de basis aan kunnen leren zonder snoepjes en inderdaad het duurt dan wel wat langer voordat ze het door hebben, maar ze doen het dan wel voor jóu en niet voor het snoepje.
tenminste, zo denk ik er dan over...
Maar Josje, heb je misschien tips wat ik absoluut níet moet gaan doen qua commando's?
Misschien dat je me kan pben hoe je je paardje bepaalde kunstjes hebt kunnen leren zonder een snoepje?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:19

Josjeee schreef:
He Casjuh,
Ik ben ook pas begonnen met Vd.. en heb er nog niet heel veel verstand van. ik heb me er van te voren wel erg in verdiept.. hoe je dingen moest aanleren. maar ik ben geen voorstander van Snoepjes als beloning. ik doe dan ook alles zonder lekkers. Ik beloon dr gewoon door 'goedzo' of ' braaf' te zeggen. en haar te kroelen en te aaien! en ze doet nogsteeds wat ik wil.. Dus dat bewijst wel dat je zonder snoepjes als beloning ook een heel end komt.
Het gaat allemaal wel wat langzamer met aanleren, maar ik heb geduld en bouw het gewoon langzaam op.

En wat heb je hem dan al geleerd allemaal?

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 19:28

we begonnen met targetting, maar daar werd ie dus al opgewonden van........
Ik heb nog niet de échte kunstjes met hem geprobeerd hoor. Het enige wat ik hem heb geleerd is om op stemcommando te stappen, draven, galopperen, die gangen verzamelen en uitstrekken, terug lopen, stilstaan, volgen en een heel klein beetje m'n hand volgen naar z'n borst toe (begin van de buiging) aangezien hij m'n knippende vinger ook heeft geleerd te volgen.
Oh ja en hij kan naar links en rechts op commando
De spaanse pas kan hij ook heel goed, alleen niet op commando... (ben het hem dus meer aan het afleren hehe).
Geen kunstjes zoals liggen, steigeren enz. maar wel de basis.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:32

Ik denk niet dat het zo goed werkt zonder beloning.. Het gaat eigelijk juist om de beloning. Daarom werkt het zo goed. Als je hem geen beloning zou geven, heeft hij er ook niet zo'n lol in.. Ach je kunt het proberen maar ik raad aan het gewoon met beloning te doen (Gewoon kleine brokjes ofzo)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:45

Citaat:
De spaanse pas kan hij ook heel goed, alleen niet op commando... (ben het hem dus meer aan het afleren hehe).
Geen kunstjes zoals liggen, steigeren enz. maar wel de basis.

eeehhh... sorry dat ik dit zeg, maar een kunstje is pas een kunstje, als het op commando is gezet.
Zo zijn liggen, rollen, steigeren enz. allemaal dingen die een paard zonder ons ook best doet.
Pas als ze het gaan doen omdat wij het vragen, is het een kunstje.

Als een paard een been uitslaat(of steigert, enz) zonder commando, is dat eerder een ondeugd.

Verder: wat vaak als 'de basis' van Vd wordt beschreven, is dus eigenlijk helemaal geen VD.
Dat juist veel VDers dit soort dingen aan hun paard leren, is omdat ze door ervaring er achter komen dat dit soort dingen ook idd geleerd kunnen worden, terwijl het gros van de mensheid er zich er helemaal niet van bewust is, dat en hoe je een paard dingen als volg en blijf kunt leren. (EDIT: of het moet in de naturalhoek zijn.)
Juist door VD raak je erg bewust van hoe een paard leert, en hoe je hem goed iets kunt leren.

Maar dát maakt het nog niet tot VD, imo.
Het is zelf zeer goed mogelijk allerlei VD oefeningen aan je paard te leren, zonder die 'basis'.
Aan de andere kant is de 'basis' een goed idee om aan ieder paard te leren, want het is op vele momenten handig als je paard stil blijft staan op commando of naar je toekomt op een signaal.

Verder valt altijd weer op dat de VDers die zonder voedselbeloning werken, altijd bezig zijn met de 'basis'.

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:42

Sorry voor de late reactie!
Nu ik het verhaal van randalinpony lees, denk ik bij mezelf dat ik toch iets tevroeg gejuight heb!
Toch gaat het nogsteeds aardig, maar ik vraag gewoon niet te veel.
Ik ben laatst begonnen met Voetje bij amber,
en dat had ze al snel door.. ook dat deed ze zonder beloning! Ik blijf het gewoon nog even proberen,
Misschien dat ik op een gegeven moment toch moet overstappen op belonen met snoepjes...

Casjuh hoe gaat het nu bij jou?!
Ik ben erg benieuwd, Sorry dat ik je geen Pb heb gestuurd.
maar ik had het almaal nog niet gelezen ...

Ik ben er niet meer helmaal van overtuigd dat het almaal wel kan zonder beloningssnoepjes Helaas!
Nouja, nog even doorzetten, en anders alsnog overgaan op de snoepjes.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:22

haha dat van die spaanse pas was als grapje bedoeld hoor Ik weet ook wel dat het pas een kunstje is als hij het doet op commando.
Ik ben nog niet begonnen met een specifiek kunstje leren.
Ga er wel binnenkort mee beginnen! (eerst even een plan van aanpak en dan ga ik het in de praktijk uitoefenen).
Ben benieuwd of het zonder snoepjes ook te leren is.
Ik denk wel dat de aandacht sneller weg is als je zonder eten werkt... Ach het is het proberen waard toch

Josjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:41

Inderdaad het proberen waard ..
Nog eventjes doorzetten