Problemen met 'cirkelen'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Problemen met 'cirkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 13:21

Allereerst, ik hoop dat het hier goedstaat, want daar heb ik nog wel eens moeite mee hier.

Ik heb een vraagje over 'cirkelen'. Ik loop daar tegen wat problemen aan. Ik krijg hulp/les met de pony, dus ga dit ook zeker vragen, maar ben ook benieuwd naar de meningen/ideeen van anderen.

Ik heb een vrij dominante pony waar ik grondwerk mee doe. Het aan de hand lopen gaat prima, ik doe ook nog wat andere oefeningen met hem, en dat gaat. Met 'cirkelen' wordt het lastig. (Ik wil dat hij aan het touw om me heenloopt; ik weet niet of dit de naam ervoor is.)
Ik heb wel het idee dat ik hem opsluit, ik geef hem de ruimte om naar voren te gaan, jaag hem van me weg, etc. Echter, zodra hij in de gaten heeft wat we gaan doen, gaat hij keihard naar achter lopen.
Om er dan nog achter te komen (ipv) ervoor te staan, wordt lastig. Als hij eenmaal voorwaarts is gaat het wel aardig.
Als ik het naar achter lopen eruit heb, gaat hij draaien rond zijn voorhand.
Hij is gewoon sneller dan ik...

Ik weet hoe het werkt, maar hij is zo dominant dat zodra je niet exáct 'goed genoeg' bent, het 'meteen word afgestraft'.

Ik heb al eens eerder een tijd met hem gewerkt, toen was het begin ook lastig maar ging het daarna super, hij is in de tijd dat ik niets met hem heb gedaan een beetje 'verwend'. Ik denk dus dat dit wel weer goedkomt, maar we hier even 'doorheen moeten'.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, het is nog best lastig op te schrijven wat je bedoelt.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:17

volgens welke methode doe je grondwerk?

ik weet alleen circling problemen en opslossingen van de dvd;s van Parelli
Zelf heb ik een paard dat het vroeger verrekte met longeren maar cicling game doet hji als de beste, de basis hiervoor ligt echter in 3 andere games die je vóór de circling game doet

Het grootste verschil met vroeger is dat ik nu de voorhand wegstuur ipv de achterhand,dan ging hj ook omdraaien en achteruit lopen, zelfs touwtrekken met me (en raad es wie er won )

TurdusMerula

Re: Problemen met 'cirkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 16:26

De eerste keer dat ik de pony trainde, had ik geen vaste methode, pikte van alles er wat uit. Veel wandelen aan de hand, later in de roundpen 'klooien'. Ik deed het niet precies zo, maar bleek inderdaad veel van Parelli 'mee te hebben genomen.' (Het klinkt nu alsof ik maar wat deed, maar dat valt gelukkig mee. )
Nu val ik weer terug, midden in de training, zeg maar, nadat hij een tijd weinig heeft hoeven doen en is 'verwend'. Ik weet dat op dit moment de games die evt. voor het cirkelen zou liggen goed (zouden) gaan. Diegene die mij helpt lukt het dan ook wel.
Ovigens draai ik met cirkelen gewoon mee, ik dacht dat met Parelli je het touw overpakt? (Ik ben niet geweldig thuis in Parelli.)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:47

ja bij Pareli blijf je staan en draai je je niet mee.

Ik kan je verder niet helpen, ik hoop dat een ander dat wel kan

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:28

Hey,

Misschien is het een idee om een niet flexible zweep te nemen, en die als fysieke blokkade te gebruiken als hij achteruit loopt.

Verder denk ik dat het veel met timing te maken heeft, en daar zou je instructrice je verder mee kunnen helpen.

Veel suc6 verder!

Isis

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:34

Misschien is het een idee om hem, zodra hij achteruit gaat, ook te vragen achteruit te gaan. Zijn idee wordt dan jouw idee, na een tijdje weet hij dat achteruit lopen geen zin heeft, omdat hij zichzelf daarmee alleen maar een moeilijkere opdracht geeft.

TurdusMerula

Re: Problemen met 'cirkelen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 12:05

Bedankt voor jullie reacties.

Morrie, toch bedankt voor je bericht.

Isis_Ywen, ik moet maar even kijken. Vanavond weer les, want het zou op houding moeten kunnen. (Ik heb er zelf ook aan zitten denken, hoor.)

Angela88, misschien is dit wel een idee, hoewel hij wel gespannen word van veel achteruitlopen, ben ik bang.

Anyway, ik heb vanaaf weer les, ik hoop dat het beter gaat, ik een tip krijg wat ik moet doen, waardoor het wel lukt.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 10:39

Ik heb gister weer les gehad, en het was zeker leerzaam.
Ik hoop dat het deze week beter gaat.