wat doen jullie met NH?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

wat doen jullie met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 10:41

zoals hierboven ^^:
wat doen jullie allemaal met NH, en hoe?
ik doe alleen maar simpele dingen, maar ben wel benieuwd wat jullie met de paarden doen

Rauka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:46

Hoezo wat we doen? Je bedoelt daarnaast springen/dressuur of alleen buitenritjes?

Ik doe vaak grondwerk in de bak, maar ben ook best regelmatig buiten te vinden. Zwemmen, slootjes springen, alles wat toevallig langs komt proberen we uit. Ik heb haar afgelopen winter wel serieus (bitloos) nagefelijk gereden, maar daar zijn we (zonder duidelijke reden hoor) mee af gaan bouwen en dat heeft nu niet meer zo'n prioriteit. Zo heb ik ook weleens een periode gereden op taktzuivere tolt, en nu rij ik veel op taktzuivere draf.
Periodes 'iets anders' met NH als achtergrond. Eigenlijk voor alles in

MeCrazy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:38

Vooral "longeren" via de methode van Klaus Ferdinand Hempfling. Via het gebruik van lichaamstaal en inmiddels zonder longeerlijn. Ik kan hem via lichaamstaal laten stappen, draven, galopperen, van hand veranderen en cirkels laten vergroten en verkleinen. Dit doe ik al een jaar of acht en sindsdien vind ie longeren leuk en vind ik het ontspannend.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:09

Heel kort maar krachtig : ik parelli met mijn paard.

Amon_

Re: wat doen jullie met NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:26

Ik volg nu het een jaar PNH, en vindt het zo gaaf elke dag weer om te zien hoe onze band dieper en dieper wordt.
Voor mij was de keuze voor Parelli heel gemakkelijk omdat ik hier een programma kon volgen op ons eigen tempo en met de nodige psychologie erachter waarom je iets doet.

Om aan te geven wat ik bedoel met onze gezamelijke band hier een paar filmpjes en foto's.

Samen relaxen (kwaliteit is helaas wat minder, met mobiel opgenomen)
http://www.eurohorses.info/amonbrenda.wmv

@liberty in de paddock
http://www.eurohorses.info/amonbt2.wmv

Af en toe een kunstje laten zien
Afbeelding

En uiteraard rijden met of zonder touwhalster
Afbeelding
Afbeelding

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 01:30

leuke foto's!! k zal eerdaags ook even wat foto's maken van de klassieke dressuur en van het rijden zonder zadel en hoofdstel k doe ook wel eens loswerken voor de lol me paard vnd het erg leuk!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:59

Ik kan dat niet meer los zien, NH en wat ik met mijn paarden doe. Het is niet zo dat ik denk "vandaag gaan we eens parelli doen", nee, de hele omgang gaat a la Parelli, er is voor mij geen weg meer terug .

Met mijn oudste paard rij ik nu trouwens puur recreatief, licht dressuurmatig, en ik wil dit jaar Level 2 parelli met haar gaan halen. Het is de bedoeling dat mijn jongste paard eerst aan drafkoersen gaat doen (ook zijn opleiding zal op de Parelli-manier worden gedaan) en dat ik hem daarna hou als rijpaard.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:03

Ik parelli met m'n paard... 'k ga haar ook opleren op die manier.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:56

Een paar jaar geleden vroeg ik me heel erg af: "maar wat nou als je nh gaat doen, kan je dan nog wel gewoon poetsen en wandelen, of reageert je paard op elke beweging die je maakt". Nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik er toen zo over dacht.
Alles gaat namelijk gewoon een beetje op een andere manier: We oefenen in de bak, maar als we gaan wandelen of poetsen of weet ik veel wat doen we alles zoals het in de bak geleerd is, het is dus niet zo, zoals sommigen al zeggen, dat je "even gaat nh-en".

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:01

Shetfan schreef:
Een paar jaar geleden vroeg ik me heel erg af: "maar wat nou als je nh gaat doen, kan je dan nog wel gewoon poetsen en wandelen, of reageert je paard op elke beweging die je maakt". Nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik er toen zo over dacht.
Alles gaat namelijk gewoon een beetje op een andere manier: We oefenen in de bak, maar als we gaan wandelen of poetsen of weet ik veel wat doen we alles zoals het in de bak geleerd is, het is dus niet zo, zoals sommigen al zeggen, dat je "even gaat nh-en".

Wat komt me dat bekend voor!!!
Bij mij gaat het juist hetzelfde. Het begint al met het halster aan te doen. Ik vraag nu toestemming aan m'n paard om het halster aan te doen, ik vraag toestemming om haar aan te raken en te poetsen, ik vraag toestemming om op te zadelen (verder zit 'k nog niet omdat m'n paard nog niet zadelmak is
Ik benader gewoon alles op een NH-manier (om maar even te werken met hokjes)
Ook bij andere paarden... Het is een gewoonte en niet iets wat je zomaar even doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:05

Ik denk ook niet dat je nh los kunt zien van wat je voor de rest doet. En op een gegeven moment heb je waarschijnlijk ook al zolang nh-achtige dingen gedaan dat je het niet eens meer als nh ziet, maar gewoon als 'intelligent en zinnig met paarden omgaan'. Dat gevoel heb ik (al dan niet onterecht ) in elk geval al wel weer een paar jaar.

We zijn begonnen met vrijheidsdressuur en Hempfling en hebben daar veel aan gehad, liepen toen tegen grenzen waarna we clickertraining ontdekten - waar we nog veel meer aan hadden! Clickertraining is dus altijd gebleven, maar we hebben wel verschillende methodes geprobeerd. L1 en 2 van Parelli, werken aan de lange teugels volgens de klassieke dressuur en circuslongeren met twee pony's tegelijk, maar ik denk dat ik nu pas echt mijn ei heb gevonden in de 'nh-stroming' en 'klassieke dressuur' van de Nevzorov Haute Ecole ( http://www.nevzorov-haute-ecole.com ). Want inderdaad, op een intelligente manier zinnig met paarden omgaan is erg leuk, maar als je dan toch weer langzaam het vermoeden begint te krijgen dat verzameling waarschijnlijk toch ook wel erg goed is voor het lichaam en de houding van je beest, en niet meer terug naar bitten en het toch ietwat simplistische dressuursysteem, dan hang je. En dan is zo'n Nevzorov die zijn paarden aan de hand vanaf de grond met alleen een halsriem verzameling, piaffe en hogeschoolsprongen aanleert toch wel heeeeeeel errug interessant...

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:25

Ik ben nu met mijn paard bezig op de manier van Emiel Voest. Ik heb van het weekend een basiscursus freestylen gevolgd en wil hiermee thuis verder gaan. Moet alleen nog even de benodigdheden aanschaffen Maar uiteindelijk wil ik ook wel zonder zadel en hoofdstel kunnen rijden, dat lijkt me echt een ultieme ervaring!