hoe belonen met clicker aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

hoe belonen met clicker aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 18:13

hoi,

ik loop nu stage in een dierenwinkel en nu heb ik daar een clicker gekocht. die wil ik voor mn pony gaan gebruiken met het vrijheidsdressuur, zodat ik hem niet vol hoef te proppen met snoepjes!

nou is mijn vraag dus hoe je dit kan aanleren, dat ze snappen dat die klik de beloning is! ik denk zelf: tegelijkertijd met het snoepje een klik geven en dan de beloning met het snoepje steeds gaan verminderen.
is dit een beetje goed?

alvast bedankt !

Groetjes Imke

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:14

Ik heb het mijn shet geleert met een targetstok. Ze is nieuwsgierig en ze ging er aan ruiken. Ik ging klikken en meteen wat lekkers geven en dat blijven herhalen. Zo snapte zij het heel snel.

Amber snapte dat zo niet en was bang voor de klik dus daar heb ikgewoon geklikt en dan eten geven. Zij heeft het nu door.

Duncan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:06

op deze website staat een filmpje over het straten met het clickeren en nog een hele hoop meer informatie

www.cremebrulee.be/inge

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:38

ff berichtje.. wil het ff blijven volgens, lijkt me interessant

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:39

ja ik drop ook ff een berichtje zodat ik dit topic terug kan vinden

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:51

Meest gebruikte methode (heb ik zelf ook gedaan) is eerst het zgn. 'opladen' v/d clicker; je clickt en geeft je paard direct een snoepje, dat herhaal je per sessie van ong. 10 a 15 minuten een aantal keren. Zorg dat je paard niet wordt afgeleid, praat ook niet tegen hem, laat hem concentreren op het clickgeluidje en geef hem ook echt optijd zijn beloning, dat is zeer belangrijk.

Na een aantal 'oplaad'sessies, kan je inderdaad, ter bevestiging, ook nog eens de 'targetstok' introduceren; je pakt een lange stok oid en bevestigd daar een oude tennisbal aan. Zorg ervoor dat je paard het met zijn neus gaat aanraken ('toucheren') raakt zijn neus het balletje? gelijk Click en Beloning (C+B). Ziet je paard geen enkele aanleiding om het balletje aan te raken? dan kun je hem zachtjes tegen zijn neusje aan duwen, of zelfs een klein stapje in de goeie richting is al genoeg, bijv. als het paard voorzichtig zijn hoofd richting het balletje beweegt, dan ook gelijk al C+B. dit ga je zo verder shapen, totdat hij bij het zien van het balletje gelijk het balletje wil aanraken. (je kunt hiervoor ook nog een commando introduceren, als je dat wil).

Zo ga je steeds verder; mijn shet kan inmiddels voetballen als de beste

Ik zou je adviseren om een boekje over clickertraining met paarden te kopen; hier staat ontzettend veel in; ook op internet is veel informatie te vinden; ook informatie over clickertraining bij honden kan erg bruikbaar zijn....

Veel plezier en succes gewenst met het clickeren
Groetjes, Joyce

ImkeTarek

Re: hoe belonen met clicker aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:28

bedankt voor de reactie's ! ik hoop dat het een beetje gaat lukken! gelukkig leert mn shetje erg snel, een jaar geleden heb ik hem in 1 dag "pootje" en "andere pootje" geleerd, dus het moet wel gaan lukken zo (hoop ik )
Groetjes Imke

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:31

Heb pas het boek "clickertraining" van Barbara Schöning gekocht .. voor als ik ooit een eigen paard heb Als je serieus met de clicker wil werken is dit boek héél intressant ... hier staat alles wat je nodig hebt om te beginnen (dat wat JoyCiej007 zegt staat er bv. ook heel erg duidelijk in ) en ook voor bepaalde dingen aan te leren enzo Misschien toch wel de moeite, ik zeg het maar even

Anoniem

Re: hoe belonen met clicker aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:00

OMG --> VD.