Meest gebruikte methode (heb ik zelf ook gedaan) is eerst het zgn. 'opladen' v/d clicker; je clickt en geeft je paard direct een snoepje, dat herhaal je per sessie van ong. 10 a 15 minuten een aantal keren. Zorg dat je paard niet wordt afgeleid, praat ook niet tegen hem, laat hem concentreren op het clickgeluidje en geef hem ook echt optijd zijn beloning, dat is zeer belangrijk.
Na een aantal 'oplaad'sessies, kan je inderdaad, ter bevestiging, ook nog eens de 'targetstok' introduceren; je pakt een lange stok oid en bevestigd daar een oude tennisbal aan. Zorg ervoor dat je paard het met zijn neus gaat aanraken ('toucheren') raakt zijn neus het balletje? gelijk Click en Beloning (C+B). Ziet je paard geen enkele aanleiding om het balletje aan te raken? dan kun je hem zachtjes tegen zijn neusje aan duwen, of zelfs een klein stapje in de goeie richting is al genoeg, bijv. als het paard voorzichtig zijn hoofd richting het balletje beweegt, dan ook gelijk al C+B. dit ga je zo verder shapen, totdat hij bij het zien van het balletje gelijk het balletje wil aanraken. (je kunt hiervoor ook nog een commando introduceren, als je dat wil).
Zo ga je steeds verder; mijn shet kan inmiddels voetballen als de beste 
Ik zou je adviseren om een boekje over clickertraining met paarden te kopen; hier staat ontzettend veel in; ook op internet is veel informatie te vinden; ook informatie over clickertraining bij honden kan erg bruikbaar zijn....
Veel plezier en succes gewenst met het clickeren

Groetjes, Joyce