help pony wil niet ''longeren''!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eva___

help pony wil niet ''longeren''!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 21:23

hoi,

ik heb een shetlandpony van 1jaar en ik zou haar graag willen beginnen ''longeren'' voor er een beetje in te komen (de meesten vinden 1 jaar te jong maar jong geleerd is oud gedaan )maar ik heb het al geprobeerd maar soms loopt ze heel de tijd naar mij of ze begint te slapen en als ze dan 1 keer begint te stappen dan wil ze niet in draf of gallop ook al drijf ik haar aan met de zweep. ik zou graag toch een paar tîps hebben dus als iemand één weet zeg het maar!!!!!

eva
fleurke

Natje_Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:31

Langzaam aan beginnen, dwz eerst veel stappen, na een maand of zo pas beginnen draven en na een paar maanden galopperen omdat dit erg moeilijk is en zeker voor een jong dier, dit heb ik ook gedaan. Maar als ze uit zichzelf rapper loopt, laat haar dan lopen en steeds belonen en zeggen wat ze juist doet (dus als ze draaft steeds zeggen braaf, drrrraf,...)

Als de pony naar binnen komt (dus het nog niet snapt)
moet je eens vragen aan iemand of hij/zij aan de binnenkant van de longe de pony vasthoud en jij dan longeert zodat ze het begint te snappen.
Ik hoop dat je het snapt en hier iets aan hebt.
Mij heeft het in ieder geval veel geholpen.

Natje_Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:34

Oja, vergeet niet dat je haar niet langer dan 10 minuten moet longeren. Rustig opbouwen met veel pauze's en om de paar dagen.
Groetjes, Natje.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:35

Als ik jou was zou ik er toch nog een jaartje mee wachten
Laat hem nog even lekker veulen (jaarling) zijn. Ga lekker wandelen of poetsen. Is ook beter voor de groei.

monsera

Re: help pony wil niet ''longeren''!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:02

Je moet je schamen.1 jaar is veel te jong en dat weet je zelf ook wel.Ik ga hier niet op noemen waar je pony op latere leeftijd allemaal last van kan krijgen omdat zijn baasje niet kan wachten tot hij is uit gegroeid.Maar het is alleen maar schadelijk voor je pony om hem nu te laten werken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:27

Volgens mij is dit een SA.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:10

Geen SA, maar een beginnende en jonge bokker.

Fleurkelover: In de FAQ staan een aantal goede tips over longeren. Lees met name de eerste eens, over op welke leeftijd beginnen! 1 jaar is echt veel en veel te vroeg.

Hier komt een slotje, omdat er voorlopig voldoende info in de FAQ staat, en om te voorkomen dat heel bokt erover zal gaan vallen dat iemand een jaarling wil longeren.