Aandacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:09

Hallo!

Weer een topic van mij... Ik blijf volgens mij wel bezig he? Dat komt ook omdat ik op dit moment de enigste in mijn omgeving ben, die bezig is met het natural gebeuren... dus al mijn informatie moet van hier komen.

Ik ben de laatste tijd bezig met grondwerk. Het lukt aardig... gewoon de basis dingen... volgen en stoppen eigenlijk voornamelijk.

En dit lukt prima als we alleen zijn, maar als ze bijvoorbeeld in de buitenbak loopt dan is ze heel snel afgeleid en loopt de andere kant op of gaat luchtzuigen (ja, ze is een luchtzuiger).

Nu vraag ik aan jullie... hoe houden jullie de aandacht van je paard vast als je met grondwerk bezig bent en dan bedoel ik ... met 'vrij' grondwerk. Dus wanneer ze loslopen. Het lukt me wel met eten, maar dat is natuurlijk absoluut niet de bedoeling!

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:19

Ik blijf dit even volgen, mijn verzorgshetlander gaat ook altijd lopen eten als ik grondwerk wil doen Heel irritant :p

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:33

Interessant topic. Ben momenteel nog bezig met aan de lijn te werken... Misschien moet je proberen te stoppen met je sessie nog voor je paard het moe wordt, zodat die gaat associëren dat goed meewerken betekent dat ie mag stoppen...

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:35

Idd interessant topic..
Ik ben ook bezig met NH niet zozeer overstap op bitloos oid. Maar ik vind het een goede afwisseling.
Mijn vz paardje had het ook een hele tijd (nu nog wel een beetje) dat hij snel is afgeleid. Ik heb hem eigenlijk gewoon eventjes laten kijken en toen weer verder gegaan. Ik denk dat het gewoon oefenen is voor hem buiten. Als je vaker naar buiten gaat houd het vast wel op.
Succes ermee!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:07

Ik vraag gewoon vrij veel tijdens het loswerken. dus weglopen. snel op de andere hand, een keertje stilstaan ,dan weer de andere kant op etc.

Misschien begeleiding erbij zoeken?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:56

zolang ik vermoed dat mijn paard nog steeds afgeleid raakt, ga ik nog niet zonder lijn werken. Ik heb inmiddels de 12 ft lijn wel omgeruild voor een 22 ft lijn, dus veel langer en de volgende stap zal zijn zonder lijn, maar dat gaat met begeleiding op een cursus gebeuren

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:20

Oh, ik werk zowieso zonder lijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:26

ik nog helemaal niet, eerst alles perfect aan de korte lijn, dan aan de lange lijn en dan,het uiteindelijke doel: zonder lijn, pas over een groot aantal jaren....
Maar ik ben nog niet zo lang bezig hoor, pas vanaf ongeveer augustus vorig jaar...... ik heb kennissen die al zeker 5 jaar Parellien en die werken wel at liberty, ook met mijn paard als dat zo uitkomt, het paard kan het allemaal perfect, alleen ik niet

LindsyImmie

Re: Aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:32

@ Willeke
Ik oefen nog niet zo lang, ong. 10 min. nu... langzaam opbouwen en doe alles alleen in stap dus ze is niet moe... ze ziet me gewoon nog niet als leider

@ Antheman
Ik zou echt niet weten waar ik iemand kan vinden... is er iemand in Den Haag die veel ervaring hier mee heeft en mij wil helpen? Stuur me dan maar een pb!

@ Morrie
Zolang ik er een lijn aan heb (in mijn geval is dat een halstertouw of longeerlijn) luistert ze perfect. Zodra de lijn eraf gaat is de concentratie helemaal weg.

Vorige keer was de weg langs onze manege afgesloten, toen was het er heerlijk rustig en was er niks aan de hand... toen heb ik haar zelfs op straat los laten lopen (wel vlakbij gebleven) want er was absoluut geen verkeer.
Helaas is het op onze manege altijd heel druk... veel paarden en veel mensen dus er is altijd wel wat te zien. We hebben geen weiland of rustig plekje waar je met je paard naartoe kan.
Wel hebben we rond de manege velden enzo, maar helaas is het allemaal op minimale afstand van Duindigt, het grenst eraan zeg maar... dus er lopen bijna altijd overal paarden. Aan de andere kant is een bos waar 10.000 honden per dag worden uitgelaten.

WAAR KAN IK RUST VINDEN IN DEN HAAAAAAG?

haha..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:39

Mijn paard is graag bij me en houdt dus haar aandacht er goed bij en is op mij gericht. Ik beloon haar wel met voer ook maar ze blijft ook bij me zonder voer. Ik heb veel Monty Roberts oefeningen gedaan en dat werkt echt super.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:41

Ja, Monty Roberts... dat vind ik echt een goede theorie. Maar ik heb al een goede band met im en dan wil ik haar niet steeds van me wegjagen... dat is dan meer om een band op te bouwen o.i.d.

Het probleem met eten geven tijdens de oefening is dat im altijd na het eten van iets wil luchtzuigen, dus eigenlijk... moet ik haar constant voeren, want dat luchtzuigen gaat toch echt voor mij...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:34

Anouar heeft ook heel veel moeite met zijn concentratie. Niet alleen tijdens het grondwerk, ook tijdens het rijden en zelfs in de wei staat hij soms uren om zich heen te kijken ipv te eten.
Ik vergelijk hem altijd een beetje met een kind op school dat alleen maar naar buiten zit te kijken.
Ik kan het hem niet kwalijk nemen, zo is hij nu eenmaal. Hij is overal mee bezig, behalve met zichzelf en met mij.

Ik ga gewoon met hem aan het werk en als ik merk dat hij even afgeleid is vraag ik hem weer even op te letter door een heel simpel oefeningetje te doen, als hij z'n aandacht weer bij ons heeft beloon ik hem. Soms moet ik het één keer vragen, soms wel twintig keer.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:41

Mijn anglo is beschadigd maar ik heb haar wel weggejaagd en ze kwam op het laatst toch naar me toe en vertrouwd me nu als geen ander. Als je haar wegjaagd zegt dat dat je hoger in rang bent en als je de leidende merrie wordt zorgt dat voor rust bij je paard.
Wel sla ik nooit. Ik jaag ze weg door in mn handen te klappen ofzo maar ze zijn nooit bang van me. En als ze naar me toe komen jaag ik ze ook niet weg. Ik jaag dus alleen weg als ze geen aandacht of interesse hebben of zelf weglopen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:17

Ik jaag Anouar zeker niet weg als hij z'n aandacht er niet bij heeft. Waarom zou ik hem straffen als hij wat moeite heeft met concentreren? Ik denk dat je daar juist het tegenovergestelde mee bereikt. Ik beloon liever als hij z'n aandacht er wel (weer) bij heeft

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 10:35

Ja, precies... ze doen niet echt wat fout ofzo... ze moeten gewoon opletten en ik heb met een im een goede band:

ze weet dat ik de baas ben, maar er kan ook wel eens geknuffelt worden enzo... ik wil niet alleen maar de baas zijn.

Gisteren weer wat grondwerk gedaan aan de longeerlijn en ze luisterde perfect... longeerlijn eraf en ze was bijna gelijk weer weg... paarden

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:08

oh... ja mijn paard kan zich goed concentreren maar doet dat soms expres niet. Dan jaag ik hem weg... nee als een paard zn best doet maar het lukt niet kan hij er ook niets aan doen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:58

In mijn ogen doen paarden niks expres, paarden kunnen niet plagen en pesten.
En paarden leren door veel te herhalen en te belonen. Dus als Anouar weg is met z'n aandacht, vraag ik z'n aandacht weer terug en beloon hem, zo vaak als nodig, al is het 20 keer

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:31

Anouar15 schreef:
In mijn ogen doen paarden niks expres, paarden kunnen niet plagen en pesten.
En paarden leren door veel te herhalen en te belonen. Dus als Anouar weg is met z'n aandacht, vraag ik z'n aandacht weer terug en beloon hem, zo vaak als nodig, al is het 20 keer

hier ga ik helemaal in mee. Mijn paard is ook snel afgeleid, Ik vraag zijn aandacht, en beloon hem zodra ie z'n aandacht er weer bij heeft.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 23:09

Vandaag weer veel geoefend... buiten gewandeld en dan los laten lopen, ging best goed!
Daarna in de bak nog even samen rond gerend