Hoi Mijn shetlander staat sinds kort voor de kar. De eerste keren doen ik dit nog met een volwasenne die er verstand van heeft. Maar van de zomer zou ik ook graag met een vriendin naar buiten willlen. Wij zijn 12 een 14 beide bij 13 en 15. Kunnen wij met zijn tweeen legaal naar buiten . Of is er leeftijdsgrens voor en heb je een menbewijs of iets dergelijks nodig.
Koetsiersbewijs/menbewijs is volgens mij nog niet officieel verplicht; wel in bepaalde stukken van gebieden als de veluwe etc.... Maar volgens mij was het zo dat je beneden de 16 nog niet aangespannen de openbare weg op mag... dat weet ik niet zeker, maar er stond me daar zoiets van bij....
Volgens mij mag je gewoon de weg op, zonder leeftijdsgrens. Maar ik denk wel dat als ze ernaar vragen dat je een bewijs moet kunnen tonen. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze er ooit naar vragen. En verder helpt een menbewijs ook mee voor de verzekering. Dan kan je zeggen dat je een bewijs hebt geloof ik. Het is banketstaaf als je zonder bewijs bent, en je richt schade aan, en je spreekt dan e verzekering aan. Maar ik weet hjet neit zeker. Groetjes, mij
Aan mennen zit alleen een leeftijdsgrens als je deel wilt nemen aan wedstrijden.
Het koetsiersbewijs is alleen verplicht op bepaalde gebieden op de veluwe.
Je bent gewoon verzekerd via je WA verzekering.
Je mag dus gewoon de weg op met je pony. Als je je aan de verkeersregels houdt doe je niets verkeerd. Welke verkeersregels er gelden wanneer je met je aanspanning de weg op gaat leer je als je je koetsiersbewijs gaat halen. Helemaal geen verkeerd plan dus! Het menbewijs kun je door heel Nederland halen. Informeer eens bij de plaatselijke menvereniging of kijk op www.mensport.nl voor adressen.