Verhuizing naar NH-stal, hoe ging dat bij jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Verhuizing naar NH-stal, hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 12:57

Over 1,5 week ga ik mijn merrie, Nagoya, naar een NH-gerichte "stal" verhuizen . Ze komt hier op een grote wei met uitloopstal te staan, in een kudde van 4 paarden (2 oudjes, 1 twee-jarige en 1 van een jaar of 8 denk ik). Ze komt eerst in een eigen wei met uitloopstal te staan, grenzend aan de wei van de kudde. Als Nagoya en de kudde er klaar voor zijn om bij elkaar te staan, kan Nagoya erbij. Er wordt wel eerst mest- en bloedonderzoek gedaan, om zeker te zijn dat ze wormvrij is.

Nagoya heeft de hele winter niet op gras gestaan (ze stond overdag een paar uur in een zandpaddockje). Ik ben nu een paar weken met haar aan de hand aan het grazen, we zitten nu op ongeveer 2 uur per dag. De komende week gaat de wei bij haar huidige stal open, dus dan kan ik het grazen opbouwen tot zo`n 6 uur per dag. Ik maak me een beetje zorgen over de overgang van een paar uurtjes wei, naar dag en nacht de mogelijkheid om te grazen. De eigenaren van de NH-stal zorgen er wel voor dat het weitje waar Nagoya op komt, afgegrazen is.
Daarnaast zie ik een beetje op tegen de verhuizing zelf. Nagoya heeft erg veel moeite met alleen op een wei staan, ze gaat dan erg gek doen. Ze is zelfs een keer over een omheining gesprongen om bij paarden te komen. Bij de stal waar ze nu staat, zetten ze haar binnen als iedereen gaat uitrijden. Maar bij de NH stal zal ze dus ook eerst alleen op een weitje staan. Deze grenst wel aan de wei van de kudde, maar de "kuddewei" is zo groot, dat ze makkelijk uit het zicht kunnen lopen van Nagoya. Ik ben dus bang dat ze dan ook gaat proberen om er naar toe te gaan (en dus óf overal doorheen gaat racen óf over alles heen probeert te springen). Nagoya is erg gevoelig voor spierbevangheid en ik moet stress zoveel mogelijk vermijden, dit is ook de reden waarom ik me zo`n zorgen maak...

Ondanks mijn zorgen, verheug ik me ook ontzettend op de verhuizing . Het is een stuk verder rijden voor me (ik ben nu met de auto binnen 5 min. op stal, bij de nieuwe plek rij ik er 30 min. over), maar dat heb ik er wel over over . Het is een hele mooie plek en ik vind het een heerlijk idee dat ze straks lekker dag en nacht buiten kan lopen en grazen in een kudde . Maar ik zal wel blij zijn als ze er veilig staat en gewend is...

Hoe is bij jullie de verhuizing van een gewone stal naar een NH-gerichte stal gegaan? Zijn jullie nog tegen problemen aangelopen? En hebben jullie nog tips hoe ik de stress kan vermijden/verminderen?
De eigenaren van de NH stal doen wel aan bachbloesemtherapie, dus dit zal ze misschien ook krijgen ter ondersteuning.

Nog een foto van de twee oudjes in de wei:
Afbeelding

Frieda_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:11

Heb er zelf geen ervaring mee, maar het is gewoon hetzelfde als naar een andere stal verhuizen lijkt mij. Wel goed van je dat je nu aan de hand graast met je paard, en ik denk dat ze vast wel bij de andere paarden mag als ze echt te gek gaat doen?
Ik vind het trouwens heel leuk van je dat je 30 minuten wilt rijden met de auto zodat je paardje een leuker huis heeft!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

Super.. kan geen betere overgang bedenken !

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:34

Klinkt goed hoor

Mijn paard is bijna 2 weken geleden ook verhuisd naar een wei met schuilstal waar hij nu staat met 2 ponies. Wij hebben er toen voor gekozen om ze meteen bij elkaar te zetten.
Mijn paard ging ook van een zandpaddock naar de wei, maar heeft daar helemaal geen problemen van ondervonden. Sterker nog, hij komt veel tevredener over nu.
Mijn paard kan ook niet tegen alleen staan, maar het scheelt altijd wel als hij andere paarden kan zien, maar hoe jouw paardje zal reageren is moeilijk te voorspellen, nieuwe omgeving, nieuwe paarden....

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 23:35

bedankt voor jullie reacties

Het is inderdaad gewoon even afwachten hoe `t allemaal zal gaan.. Als ze erg gek gaat doen, kan ze misschien direct bij de kudde. De wei is in principe groot genoeg om weg te komen en er staan bomen waarachter ze bescherming kan zoeken (ik hoop niet dat dat nodig zal zijn).
Ik ben echt zo blij als ze eenmaal daar staat, kan bijna niet wachten !!

Radja

Re: Verhuizing naar NH-stal, hoe ging dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:34

Hoi Steefje.

Volgens mij ken ik het adres waar jouw paardjes komen te staan. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over het teveel krijgen van gras. Bespreek het gewoon met de eigenaren, ik weet zeker dat ze hem/haar dan apart zetten als het nodig is. Je kunt niet voorkomen dat het in het begin heus wel wat gedoe zal zijn vóór dat elk paardje zijn eigen plekje gevonden heeft. Ik had een super zenuwachtige merrie, toen ik die thuis op de wei ging zetten was het een heel gedoe. Voornamelijk omdat ik zelf zo zenuwachtig was....
Waar woon jij zelf??

Groetjes Nel.

Steefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:04

Gister heb ik haar verhuisd en het is allemaal vrij goed gegaan .
Wat foto`s van gister:
viewtopic.php?f=53&t=593129&start=0&st=0&sk=t&sd=a
Vandaag ging `t super, ze voelt zich al een stuk beter thuis en de stress valt ontzettend mee . Ze had de eerste nacht meteen al op `t gras gestaan (ze wilde niet op stal, zie link), maar ze staat op een kale wei en ze heeft er verder geen last van gehad ..

@ Nel: ik heb je `n pbtje gestuurd