Nevzorov - volgers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nevzorov - volgers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:16

Nou ja, dat is dus de vraag.

Ik ben benieuwd of er hier op Bokt nog meer Alexander Nevzorov - studenten/leden van het forum rondlopen? Aangezien dat een Engelstalig forum is, is het misschien ook wel leuk om het eens in het Nederlands te bespreken, vandaa mijn vraag.

Voor degenen die niet weten wie hij is en wat hij doet: Hij is een beetje de insiders-tip van natural horsemanship volgers die natural horsemanship weer willen combineren met Hogeschool dressuur tot en met de hogeschoolsprongen. Alexander Nevzorov beleert zijn paarden van begin tot eind met alleen een halstouw (cordeo genaamd), leert zijn Engels volbloeden alles vanaf de grond om, en het einde van die training is dus de hogeschooldressuur, van piaffe en passage tot en met de capriole en courbette.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
foto's van Lidia Nevzorova

Antheman

Re: Nevzorov - volgers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:25

Klinkt reuze ingewikkeld

Ik ben al blij als ik zit met zo min mogelijk hulpen en mooi recht enzo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:44

Hmmm... Waarom doen de foto's het nu weer niet??? Zucht... Hier in elk geval de link naar zijn website: http://www.nevzorov-haute-ecole.com .

@ Antheman: zo ingewikkeld schijnt het dus niet te zijn, het wordt vooral aangeleerd vanuit de speeldrang van het paard, en de eerste opdrachten zijn dus ook gewoon: speel met je paard, of het nu met een bal is of met vrijheidsdressuur. Hoe ik [***] in een capriole moet krijgen weet ik ook nog niet, maar blijkbaar moet ook hij dat kunnen...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:29

Inderdaad door speel drang en een persoon die niet bang is voor paarden die bokken en steigeren tijdens het verzamelde werk.

Ik heb zelf mijn hengst de capriool geleert door het paard eerst te leren steigeren, daarna bokken en dan in de steigering bok vragen. Het paard maakt dan of de capriool of de corbette. Beide leuk of niet.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:56

Klinkt interessant. Ga is ff op die site kijken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:04

Er zijn er wel meer die het paard eerst van de grond alles bijbrengen en er later pas opkruipen (en dan niet alleen de oefeningen van de klassieke hoge school, maar tot springen aan toe).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:10

Inderdaad, maar ik ken maar weinig die van het allereerste begin tot het allerlaatste eind, zowel op de grond als met het rijden alles op alleen een halstouw doen.

De meeste nh-trainers werken toch (in elk geval in het begin) met halsters, en/of grijpen voor het echte dressuurwerk terug op halster/hoofdstel voor de xtra verfijning, zoals ze dat noemen. Daarin vind ik Nevzorov toch wel uniek, dat hij dat niet doet.

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:27

jaa nog een nevzorov volger!! ik heb me aangemeld voor het forum maar ik krijg maar geen activatie mailtje... weet jij daar iets van moet ik nu een mail sturen om te vragen ofzo.. ik vind de foto's en zijn denk wijze ontzettend gaaf! het ziet er in ieder geval heel proffesioneel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:37

Yep, je moet eerst een mailtje sturen naar Lidia (e-mailadres staat ergens bij de aanmeldingspagina, of in elk geval onder School), waarin je aangeeft waarom je lid wordt van het forum en wat je nu met je paard doet. Je hoeft niet nu al bitloos te rijden en je hoeft zelfs geen eigen paard te hebben - er zijn ook mensen lid die nu het paard rijden voor eigenaren die nooit bitloos zullen gaan - als je maar laat zien dat je open staat voor hun methode en dat je inziet dat het bit niet een onderdeel van goed rijden is. Of zoiets in elk geval. Maar inderdaad erg leuk dat je lid wordt!

Vandaag lag ik ook echt helemaal slap bij de training: Ik was een beetje met het halstouw met [***] in de bak aan het klungelen en had de koetszweep meegenomen om op deze manier ook even wat longeren mee te nemen. Toen dacht ik plotseling weer aan de methode die Nevzorov gebruikt om paarden te leren verzamelen, en besloot dat ook eens bij Black te doen en dat in stap te combineren met voor een goed opgetild achterbeen te clicken en belonen. Niet dat ik er ook maar enig vertrouwen in had, maar we hadden toch niets beters te doen. Ik lag echt dubbel! Na een click was [***] er van overtuigd dat het achterbenen extra optillen het ei van Columbus was, en begon heel actief bij elke stappas zijn achterbenen tegen zijn buik te tillen. Hilarisch gewoon. Black vond het helemaal geweldig, stapte steeds meer onder en toen ik hem vroeg om aan te draven, besloot hij dat ik in feite een soort Spaanse draf in stap bedoelde (ik lag dubbel maar kon nog net 'braaf' roepen zonder te belonen - knap, maar een draf zou toch ook wel leuk zijn ), vervolgens een soort piaffe, toen een levade-achtig iets en toen een soort levadesprongetje naar voren. Tot dat moment zag ik inderdaad wel dat [***] zijn achterbenen erg overdreven boog, optrok en ook niet meer achter zijn lijf liet staan, maar of het nou echt verzameling was en of je dat nou echt op deze manier kon bereiken vroeg ik me ernstig af... Nou, [***] liet dus even zien van wel! Uiteindelijk heb ik de draf-poging maar opgegeven, heb hem laten halthouden, normaal laten aanstappen en toen aan laten draven, maar het was wel een geweldig gezicht, zo'n pony die even aan je zal laten zien wat verzameling precies is. En dat was dan [***], een langworst-shetlander par exellence...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:55

Ik zie het echt helemaal voor me Wat gaaf joh!
Volgende x een filmpje maken hoor

Heeft iemand trouwens zelf foto's van werken op de Nevzoroz-manier?

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:55

Is die Nezorov niet die man, die vindt dat je geen buitenritten mag maken en die de paarden alleen maar binnen heeft staan?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:36

Was dat niet AdB? Omdat je paard anders nog schever werd ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:00

Ik weet niet of AdB iets tegen buitenritten heeft? Nevzorov vind volgens mij inderdaad dat je pas buitenritten mag maken als je paard geleerd heeft om zichzelf verzameld en in evenwicht te dragen, omdat hij anders fysiek last van het ruitergewicht zou hebben. Het tolereren dat je paard last heeft van jouw rijden reduceert het paard in zijn ogen van een intelligente partner tot een willoos transportmiddel van A naar B.

Als dat niet-buitenrijden tot je paard sterk genoeg is voor jou reden genoeg is om zijn methode niet verder te onderzoeken, dan is dat je goed recht natuurlijk, maar je kunt ook altijd beslissen dat dat stukje van zijn ideeen jou niet overtuigd, maar dat de rest van de training je misschien wel iets te bieden heeft? Ik ben ook geen heilige: mijn zusje rijdt op de pony's terwijl dat volgens Nevzorov ook pas mag als het paard vergevorderd is, en voor de koets zitten er zelfs nog bitten in... Volgens mij heeft elke methode voor iedereen zijn sterkere en zwakkere punten, dingen die wel, en ook soms niet haalbaar of wenselijk zijn. Die bitten voor de koets blijven er voorlopig waarschijnlijk nog even in, maar de training a la Nevzorov vanaf de grond is wel erg leuk. En die combineer ik dan natuurlijk weer met clickertraining, iets dat ook niet puur Nevzorov is maar dat door hem ook gewoon 'gedoogd' wordt.

Over dat niet op de wei komen, dat weet ik niet, misschien wel? Ik weet ook niet precies hoe het in Rusland zit, de paarden schijnen daar nu nog steeds volop in wintervacht te zitten en dat ze in de zomer extreem veel last hebben van muggen. Ik kan me inderdaad een foto herinneren van een van zijn merries die met een zomereczeemdeken ergens in de bak leek te liggen. Toen ik beter keek en het onderschrift las, bleek dat dus haar stal te zijn, een soort zaal van 10x10 meter. En ik kan me ook foto's herinneren van zijn paarden in een paddock. Dus ze worden niet alleen gehouden en ook niet alleen op stal.

Afbeelding

Afbeelding
Deze hengst en merrie zijn altijd samen

Dus misschien dat je iemand anders bedoelt, of is het toch dezelfde?

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 07:50

Ik ken hem eigenlijk pas sinds jij me die link heb gegeven pas geleden en ben erg onder de indruk.
Het geeft me zeker weer wat meer inspiratie voor het vrije werk.

Ik ging zelf langzamerhand steeds meer de traditionele kant op maar merk dat dat ons toch niet zo ligt. Nu is de inspiratie er weer wat meer om de 'natural' kant op te gaan.