Dus nu ik helemaal om en gehersenspoeld ben
, ben ik erg benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zo werken? Wat doen jullie hier precies mee, en hoe bevalt het? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, ben ik erg benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zo werken? Wat doen jullie hier precies mee, en hoe bevalt het?
maar ik doe het nog niet zo lang....er is ook een parelli forum k weet niet of je m al kent maar t is www.nhforum.nl ik heb dr n hoop van geleerd!!!

Dat trekken is dus ook geen trekken - ook niet bij het aanleren - maar gewoon een kneepje in het halstouw.
xyzutu2 schreef:Je kunt voor het rijden de Linda Tellington Jones halsring gebruiken, die is van een soort lasso-materiaal gemaakt dat stijf is en dus heel precieze hulpen geeft.
Maar voor het rijden lijkt de LTJ halsring inderdaad heel geschikt.
) 

) en een redelijke ervaring in clickertraining hebben opgebouwd. Dat Parelli in Level 2 pas het werken at liberty in de roundpen (niet eens bak) behandelt, betekent niet dat je niet eerder al met natural horsemanship en werken in vrijheid enzovoorts bent begonnen.
).
, kreeg ik waarschijnlijk dat laatste duwtje in de rug om het gewoon maar te proberen, en eens vertrouwen te hebben in Black en zijn kunnen. En dat was blijkbaar terecht. 

Iedereen die denkt dat hij het zou kunnen, zou het gewoon eens kunnen proberen in een veilige omgeving. Linda Tellington Jones doet ook gewoon het hoofdstel af, halsring om en gaat rijden in de bak of ovaalbaan. Kennis van de one-rein stop is daarbij handig, net zoals stappen, halthouden en achterwaarts op handsignalen (op welke manier je dat dan ook aan je paard hebt geleerd), vervolgens kun je eens kijken of je ook op het gras je paard met halstouw bij je kunt houden en dan zie ik niet in waarom je ook niet de openbare weg op zou kunnen gaan? Desnoods doe je als je je paard echt niet vertrouwt een halster erbij om voor geval van 'nood', maar verder kan ik geen reden verzinnen om het niet gewoon eens te proberen? 

en loopt weer met je mee. Als hij echt niet meedraait kun je de leadrope ook over zijn hals gooien zodat het vanaf de andere kant over zijn neus loopt en het hoofd zo opzij haalt, zoals bij de klassieke one-rein stop. Aan de hand zou je hem hem ook met het wegdraaien van de achterhand zoals bij de circling game weer met de oortjes in je richting krijgen, en vervolgens weer verder naar voren lopen.

Mooi om te zien hoe je paard zich zo voorbereidt op de sprong.