Zonder halster/hoofstel met alleen een halstouw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zonder halster/hoofstel met alleen een halstouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:08

Zo werk ik dus sinds een week of twee met mijn pony's, nadat ik het Parelli level 1 pakket uitgetest had en de site van Alexander Nevzorov herontdekt had. Ik vind het echt helemaal geweldig, zo'n bloot hoofd naast je tijdens het grondwerk buiten de bak of wei. Ook op gras en op de openbare weg werkt het prima, misschien zelfs nog wel beter dan met halster want daar kreeg in elk geval [***] altijd een verschrikkelijke jeuk van.

Dus nu ik helemaal om en gehersenspoeld ben , ben ik erg benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die zo werken? Wat doen jullie hier precies mee, en hoe bevalt het?

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:22

Ik wil het misschien ook gaan doen, maar hoe stuur jij dan? Beenhulpen of wel met het touw? Ik ben nu bezig met Santos te leren dat ze de bocht om gaat als ik het touw op haar hals leg, en dan gaat al heel goed! Beenhulpen houdt ze niet van heb ik het idee, dus vandaar.

josien

Re: Zonder halster/hoofstel met alleen een halstouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:26

Ik rij vaak zo. zowel met mijn merrie als hengst.

De enige reden waarom ik met bitloze hoofdstel rij is om het paard wat makkelijker over de rug te kunnen laten bewegen. Is dit goed, dan zijn teugels enkel maar storend.

jill_hv_niek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:31

heeej ik doe ook parelli, ik vind het heel leuk maar ik doe het nog niet zo lang....er is ook een parelli forum k weet niet of je m al kent maar t is www.nhforum.nl ik heb dr n hoop van geleerd!!!
groetjes jill

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:00

Yep, ken dat forum ook.

Aangezien het shetlanders zijn, werk ik zo alleen maar aan de hand, dus wandel zo over straat of door het weiland, longeer ermee en doe grondwerk. Mijn zusje heeft het echter overgenomen en rijdt nu ook zo met alleen het halstouw, en dat gaat prima. Het sturen is heel simpel, namelijk via neck-reining: je sluit de kant af waar je paard weg van moet en opent hem naar de kant waar hij naartoe moet. Of grof gezegd: voor rechts 'trek' je naar rechts, voor links 'trek' je naar links, voor ho 'trek' je naar achteren en voor vooruit doe je helemaal niks ermee. Dat trekken is dus ook geen trekken - ook niet bij het aanleren - maar gewoon een kneepje in het halstouw.

@ Josien: Leuk dat jij ook zo werkt! Ik vind het ook erg prettig om zo met de pony's bezig te zijn. Wat me wel opvalt is dat we het halster ook helemaal niet nodig blijken te hebben voor het over de rug lopen: de voorwaarts/neerwaartse halshouding nemen de pony's vanzelf aan omdat ze dit zo geleerd hebben en er door het vragen van stelling en buiging met halstouw & been/zweephulp blijkbaar ook al voldoende toe gestimuleerd worden. Eigenlijk is het ergens ook wel logisch dat je hier geen teugels voor nodig hebt, want wat je wilt is dat het hoofd naar voren en omlaag strekt, en hetgene wat teugels nou juist niet kunnen doen, is het naar voren en omlaag duwen van de hals.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:35

Inderdaad, maar voor de nagefelijkheid is in het begin teugels aan het bitloze hoofdstel wel fijn. Zeer subtiel contact + licht been moet dan wel voldoende zijn.

Ik leer mijn paarden wat fijn bewegen is. Dat is dus over de rug met goed achterhand gebruik. Het hoofd komt doorgaans vanzelf op de loodlijn te hangen als ze dit doen. Dit is niet moeilijk om aan te leren omdat het voor het paard heel fijn is en zo volledig in evenwicht kan bewegen. Bij verzameling richt het paard zich zelf op en daar heb je zeker geen teugels voor nodig.

Mijn hengst is een mooi v.b. dat je door deze visie van trainen een paard optimaal kan trainen en de spieren ontwikkeld die nodig zijn. Geen overbelastingen door het geforseerd bewegen, maar puur natuurlijke beweging van het paard.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:26

En gebruiken jullie dan gewoon een hasltertouw of een leadrope?

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:09

Een halstertouw is te kort. Ik gebruik voor mijn paarden een lichte hondenuitlaat touw van 5m. Fijn in de hand en soepel.

Natuurlijk kun je een leadrope gebruiken, mar zelf vind ik ze al te zwaar. Hoe minder gewicht hoe beter, maar moet wel goed in de hand liggen en controleerbaar zijn.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:13

Als je een neckrope gebruikt kun je nog duidelijkere signalen geven, omdat ie stijf is. Ik draai daar mee als hulp, met de klok mee voor rechts en tegen de klok in voor links. Werkt heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:36

Je kunt voor het rijden de Linda Tellington Jones halsring gebruiken, die is van een soort lasso-materiaal gemaakt dat stijf is en dus heel precieze hulpen geeft. Ik weet dat Nevzorov een cordeo gebruikt, wat volgens mij een soort leren riem is waar weer een leren bandje omheen gedraaid zit zodat het ook goed voelbaar is. Zelf gebruik ik gewoon en 22 foot (6 meter) leadrope, waar ik op 50 cm van het einde een knoop in heb gemaakt in het touw, en daar klip ik dan de knip in zodat je een lus krijgt die je over de hals kunt schuiven. Ik doe hiermee al het grondwerk en het werkt prettig. Mijn zusje gebruikt voor het rijden de 12 foot leadrope (3,60 m) waarin we op dezelde manier een knoopje in gelegd hebben waar de clip in haakt. De rest van het touw heeft ze opgerold in de hand liggen en het uiteinde van ongeveer 70 cm heeft ze los naast zich hangen, om als extra begrenzing te kunnen gebruiken, de achterhand aan te sporen of weg te tikken bij de one-rein stop.

Natuurlijk is het leadrop touw redelijk dik (dikker dan een halstertouw) en soepel, maar van mij hoeft het ook niet echt dunner of harder. Als de pony's de hulpen willen voelen, dan voelen ze ze zo ook wel. Dunner en stijver is ook meteen scherper en dat lijken ze hier in elk geval niet nodig te hebben.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:39

xyzutu2 schreef:
Je kunt voor het rijden de Linda Tellington Jones halsring gebruiken, die is van een soort lasso-materiaal gemaakt dat stijf is en dus heel precieze hulpen geeft.

Juist, die bedoelde ik ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:50

Ik heb ze wel eens zien liggen, maar ik ben bang dat ze voor shetten wat te groot zijn en bovendien vind ik het prettig als het halstouw bij het grondwerk een geheel vormt met de leadrope die je in je handen hebt. Dan heb je namelijk nog dat ronddraai-vermogen dat je beschreef om nog duidelijkere hulpen te geven. Maar voor het rijden lijkt de LTJ halsring inderdaad heel geschikt.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:54

Is inderdaad helemaal geen slecht idee trouwens om het grondwerk ook zonder halster te doen, nooit aan gedacht. Ik ga als ik mijn spulletjes binnen heb ook beginnen met Parelli, lijkt me erg fijn op die manier!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:09

Een dun touw is inderdaad scherper, maar elke als je hem gebruikt. Ik werk puur met lichaamstaal, de leadrope hangt altijd door. Op het moment dat ik toch contact moet maken dan is dat zeer licht. Touw hangt nog gewoon door, maar je voelt dan net de druk van het touw in je hand.

De halsring heb ik liggen, maar gebruik hem nooit omdat ik hem te onhandig en te klein vind voor mijn paarden. Gewoon een stuk longeerlijn is perfect. Soepel en voelt zacht aan voor het paard.

Als je zonder iets om het hoofd wil rijden, moet je naar mijn mening geen enkele machtsmiddel meer in handen nemen en dus ook geen scherp inwerkend touw of halsring. Als je toch druk moet gebruiken dan ben je naar mijn mening nog niet klaar om zonder iets te rijden.

Voor het grondwerk gebruik ik zelf in het begin een eigen ontwikkeld halstouw waar de leadrope aan bevestigt word. Deze een stuk dikker, maar nog steeds soepel. Enkel als ik een eind ga wandelen heb ik nu nog een touw om de hals bij mijn hengst en merrie. Beide paarden kan ik in het bos los klippen zodat ze enkel nog een halstouw om hebben, maar ik niks meer in mijn hand.

Het werken op deze manier is heel erg mooi en vraagt veel communicatie. Je paard kan je nog zo goed volgen, maar bij een onverwachte schrik reactie of een lokkende merrie is het puur lichaamstaal waarmee je je paard bij je kan houden.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:56

En is zo'n halsring duur?
(wat een vragen van mij )

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:58

Bij divoza kosten ze 24,95.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:06

Parelli heeft op een gegeven moment ook het werken at liberty in zijn programma staan. Mag ik zeggen dat je een beetje hard van stapel loopt? Misschien zijn jij en je paard na level 1 wel zover om in de bak of in de wei at Liberty te werken, maar de openbare weg zou ik in dit stadium beslist niet opgaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:45

Tuurlijk! Zeggen staat vrij.

Aan de andere kant: misschien zijn mijn paard en ik na Level 1 van Parelli wel in staat om langs de weg te lopen aan een halstouw, omdat we voor we aan Parelli begonnen al een jaar of 8 bezig waren met natural horsemanship volgens Hempfling, vrijheidsdressuur deden in de bak en wei (dat heet dan niet at liberty, maar 'gewoon los' ) en een redelijke ervaring in clickertraining hebben opgebouwd. Dat Parelli in Level 2 pas het werken at liberty in de roundpen (niet eens bak) behandelt, betekent niet dat je niet eerder al met natural horsemanship en werken in vrijheid enzovoorts bent begonnen.

Het was ook niet dat ik nu door Parelli pas leerde hoe ik met met paarden om kon gaan of eindelijk problemen in onze relatie op kon lossen. Ik heb het Parelli pakket eens uitgeprobeerd omdat ik nieuwschierig was naar hoe dat werkte, niet zozeer om [***] te trainen maar meer om te zien hoe Parelli zijn systeem opbouwt en aanleert aan anderen. Black was een goede kandidaat voor dat uittesten omdat hij enorm ervaren is in grondwerk en circuslongeren (los en vast) en hij wel om weet te gaan met een methode die gebaseerd is op positive punishment (opbouw van fases van druk, van aanraken van de huid tot met fase 4 'duwen tot op het bot' zoals Pat omschrijft). Het was voor ons ook niet echt revolutionair wat in L1 of 2 behandeld werd, maar het was wel leuk voor mijzelf om als trainer weer eens wat meer ideeen op te doen voor grondwerkspelletjes, die inspiratie was toch weer wat weggezakt. Met Black heb ik Parelli met de clicker gecombineerd en dat ging gewoon goed, we waren in een training of 10 door het grondwerk van L1 heen en hij heeft niets revolutionair nieuws geleerd, maar wel gewoon lekker gespeeld (hoop ik ).

Toen ik vervolgens weer de Nevzorov site voorbij zag komen, besloot ik daarom om ook gewoon eens met halstouw proberen te werken. Waarom ik dat toen pas dacht (en waarom niet al jaren eerder???) weet ik ook niet, misschien omdat Nevzorov als startpunt van zijn methode L1 van Parelli geeft. En aangezien Black door al zijn nh-ervaring het Parellien al op zijn sloffende hoefjes deed , kreeg ik waarschijnlijk dat laatste duwtje in de rug om het gewoon maar te proberen, en eens vertrouwen te hebben in Black en zijn kunnen. En dat was blijkbaar terecht.

Dus je mag zeker zeggen dat ik te hard van stapel loop en dat zal ook wel uit mijn eerste bericht zo lijken te zijn, maar ik geloof het eigenlijk niet.

Ik zou ook niet elke L1-er van Parelli aanraden om direct de weg op te gaan met een halstouw, daar moet je toch echt wel wat meer ervaring voor hebben aangezien L1 wel heel erg basaal is (misschien moet je zelfs wel L3+ moeten zijn als je het aan Parelli zelf zou vragen?). Hempfling volgers komen er ook vanzelf mee in aanraking tijdens zijn methode, dus zo revolutionair is het ook niet en je kunt het ook met andere methodes prima bereiken.

Nu ik er over nadenk... Het level dat je volgt zegt toch ook helemaal niets over het Level dat je als trainer bent/de savvy of horsemanship die je hebt? Parelli zegt/schrijft wel dat je met zijn pakkettenserie een echte band met je paard op gaat bouwen, savvy gaat leren en je paard echt leert kennen. Maar dat kun je toch ook allemaal al hebben voordat je met zijn methode begint - of zonder dat je ooit zijn methode gedaan hebt? Net zoals dat logboekje dat je aan het begin van L1 moet invullen en in een lijstje alle fouten van je paard (van bijten tot steigeren) aan moet vinken, en dan aan het eind van L1 nog een keer. Nou ja, die was bij ons in het begin leeg, en aan het eind van de methode nog steeds.

Daarom zou ik ook niet willen zeggen: je mag pas met halstouw langs de weg werken als je L3+ in Parelli bent. Er zijn namelijk ook heel veel mensen die een andere methode dan Parelli volgen en dit ook best zullen kunnen. Iedereen die denkt dat hij het zou kunnen, zou het gewoon eens kunnen proberen in een veilige omgeving. Linda Tellington Jones doet ook gewoon het hoofdstel af, halsring om en gaat rijden in de bak of ovaalbaan. Kennis van de one-rein stop is daarbij handig, net zoals stappen, halthouden en achterwaarts op handsignalen (op welke manier je dat dan ook aan je paard hebt geleerd), vervolgens kun je eens kijken of je ook op het gras je paard met halstouw bij je kunt houden en dan zie ik niet in waarom je ook niet de openbare weg op zou kunnen gaan? Desnoods doe je als je je paard echt niet vertrouwt een halster erbij om voor geval van 'nood', maar verder kan ik geen reden verzinnen om het niet gewoon eens te proberen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:38

Natuurlijk kan het dat je de band met je paard al zonder Parelli al zo goed voor elkaar hebt dat je voor de vorm Level een gaat doen en dat al eigenlijk niet meer nodig hebt. Parelli's stappensysteem is algemeen gesteld, er zullen altijd " best of class " zijn die het eigenlijk niet (meer) nodig hebben. Maar dat was uit je eerste bericht niet voortgekomen (dat jullie inmiddels al verder zijn)

Wat betreft het proberen met halstouw...idd gebruik er nog een touwhalster bij, voor de nood. Zoals jij het omschreef was het meteen hatseflat bloot het verkeer in....dan heb je ook niets meer aan een klassieke one-rein stop...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:52

Nou ja, touwhalster hoeft ook niet, een gewoon halster voldoet ook uitstekend, zowel aan de hand als onder de man.

Trouwens, de one-rein stop werkt in praktijk wel in een iets andere vorm met alleen een halstouw: het principe van de one-rein stop is dat je je paard aan de voorkant blokkeert en aan de achterkant over laat stappen naar opzij zodat je de achterhand ontkoppelt.

Ook met halstouw lukt dat na even oefenen goed: Je leert je paard dat als hij niet stopt op een hand opsteken je met het touw om zijn hals gaat slingeren met steeds grotere bogen totdat hij het wel doet. Tegelijkertijd leer je hem om a la driving game met de achterhand een wending om de voorhand te maken als je met de achterkant van je touw zwaaidend daar naartoe loopt. Dat combineer je vervolgens. Paard wil een sprintje trekken naar voren, jij zet je leidhand tegen je heup vast, keert 90 om je as en loopt in deze richting weg terwijl je met je hand met de achterkant van het touw begint te slingeren. Dat tikt tegen de achterhand aan, totdat het paard die wegdraait, druk op het halstouw aan de voorkant geeft aan dat naar voren geen optie is, en je paard 'volgt de porcupine-druk en wijkt voor de driving game' en loopt weer met je mee. Als hij echt niet meedraait kun je de leadrope ook over zijn hals gooien zodat het vanaf de andere kant over zijn neus loopt en het hoofd zo opzij haalt, zoals bij de klassieke one-rein stop. Aan de hand zou je hem hem ook met het wegdraaien van de achterhand zoals bij de circling game weer met de oortjes in je richting krijgen, en vervolgens weer verder naar voren lopen.

Er zijn dus wel noodremmen, maar omdat je paard toch vrijer is en je hem veel minder snel en gemakkelijk ergens toe kunt dwingen, is het wel belangrijk dat hij inderdaad bij je wil blijven. Maar wat zijn jouw eigen ervaringen met het halstouw? Werk(te) je ermee aan de hand of onder het zadel, in de bak of ook buiten?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:57

Aangezien er meerdere mensen op mijn paard rijden die niet-NH zijn, staat Parelli op dit moment voor een groot gedeelte in de kast. Aan het rijden zonder halster ben ik nog niet toegekomen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:01

Zoiets
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:40

Super foto! Mooi om te zien hoe je paard zich zo voorbereidt op de sprong.

Wat een leuke kleur cap heb je trouwens op, welk merk is dat?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:56

Casco new master