Longeren met elastiek goede oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneAa

Longeren met elastiek goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:18

Omdat ik een paar weken niet kan rijden maar mijn paard toch beweging wil geven, heb ik besloten om tot die tijd te longeren. Ik doe het wel vaker, maar gewoon los zonder bijzetteugels o.i.d en alleen simpel aan een halster. Ik wil nu wel graag 'serieus' longeren en ik vraag me af of het goed is om met elastiek te longeren.

Ik zie het niet zitten om met bijzetteugels te longeren. Jasmijn kan namelijk erg opstandig doen en bijzetteugels geven niet mee waardoor ze wel eens in paniek kan raken. Een elastiek geeft wel mee dus lijkt mij dit een betere oplossing. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie hier ervaring mee?

Zal ik dan het elastiek over haar hoofd heen leggen, door de bitringen heen door naar 1 van de haken van de longeersingel plaatsen om het op deze manier te bevestigen?

YvonneAa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:51

Ik zou het ook met een dubbele longe kunnen proberen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Moet ik de 2 longeer lijnen gewoon aan het bit vastklikken en vervolgens door de ringen van de zijkant halen? Moet ik de buitenste longe dan over haar heen leggen of achterlangs? Als ik hem er over heen leg, moet de longe dan door de 'bovenste' ring (bovenop)?

Beetje veel vragen, maar hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:51

Zelf ben ik niet zo voor elastieken omdat veel paarden daardoor leren 'hangen' ipv lekker nageeflijk op eigen beentjes te lopen. Ik weet niet wat de probleemzone van je paard is, als hij moeilijk laag en rond loopt zou een gogue iets voor je kunnen zijn?

Dubbele longe is helemaal super maar daar moeten ze schijnbaar ook erg aan wennen en dat zou ik zelf de eerste keren alleen met hulp van iemand doen die er veel ervaring mee heeft. Ben zelf ook nog steeds op zoek naar iemand die me het goed aan wil leren omdat ik de materie te gevaarlijk vind om zelf wat mee te gaan pionieren.

YvonneAa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:53

Mijn paard is erg heet en loopt aan de longe ook erg met haar hoofd omhoog. Ze is dan wel rustig, maar staat gewoon rondjes te lopen ipv dat ze aan het werk gaat. Ik wil haar leren om haar hoofd dan ook laag te houden. Een gogue heb ik zelf niet en daarnaast heb ik er ook nooit mee gewerkt. Daarom zoek ik ook een oplossing met de hulpmiddelen die ik wel heb.

Maar met een elastiek gaan ze vaak hangen ja? Lopen ze dan niet door de rug heen?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:30

In mijn ervaring komen ze er wel door qua houding maar is de verleiding erg groot voor ze om zomaar op dat elastiek te gaan lopen sloffen ipv lekker actief op eigen beentjes. Ik gebruik zelf geen elastieken meer om die reden.
Voordeel van de gogue vind ik dat ze echt richting halsstrekken lopen. Voor mijn jonge paard is dat geen goed hulpmiddel omdat hij al heel erg graag laag loopt en die loopt nu met bijzets in de iets hogere lijn om de goede bespiering op te bouwen maar ik heb al veel aan de gogue gehad bij andere paarden, vooral jonge paarden en paarden die liever tegen de teugel kwamen dan eraan . Ik dacht eraan omdat de inwerking niet zo hard is als van bijzets, waar jouw paard nog moeite mee heeft. De prijs van een gogue ligt normaal gesproken rond de 30 a 35 Euro ongeveer.
Wat een goedkope oplossing is: de touwtjes van Lammert Haanstra. Ik heb daar echter zelf nog nooit mee gewerkt, ik weet niet hoe hard ze inwerken en in welke houding een paard ermee gaat lopen dus ik kan daar verder niet over adviseren. Ik hoorde dat de inwerking te vergelijken is met de inwerking van longeren met slof maar dat is dus van horen zeggen. Er staan vast topics hier op Bokt erover, als je daar nog eens verder naar wilt kijken. Misschien dat dat anders iets voor jouw paard is?

swiftyfreak

Re: Longeren met elastiek goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:17

Ik heb wel elastieken omdat ik gewone bijzetters ook 'te strak' vond en omdat ik haar ook gewoon wou corrigeren omdat ze met haar neus in de lucht liep en zo veel kracht opbouwde en dan ervandoor ging. Ik zet deze niet al te strak en ze maakt er ook geen misbruik van door erdoor te gaan sloffen enz. dus nu loopt ze gewoon men haar haar nekje netjes een beetje gezet maar niet zoals bij een bijzetteugel.

Caroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 07:53

Ik heb zelf ook een elastiek en aangezien mijn pony er best wel gebruik van, en dan gewoon met dr kop in de lucht loopt. Longeer ik tegenwoordig met pesoa en dat vind ik wel prettig, want zelf hou ik ook niet echt van touwtjes want die sluiten je paard zo op, ik zeg niet dat ik het slecht vind hoor. Want dat kan voor sommige paarden ook goed zijn, maar daarom longeer ik met pesoa en dat geeft ook een beetje mee. En het maakt gelijk de rugspieren ook goed sterk want dr achter hand word er ook goed onder gehouden.

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:19

Ik heb wel goede ervaringen met elastiek met longeren, maar pessoa is denk ik een btere oplossing

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:26

Ik ben helemaal geen fan van een elastiek. Mijn ervaring is dan dat je paard op je hand gaat hangen als je zelf weer gaat hangen. Touwtje werkt bij mij altijd heel goed.. Dan weten ze het 1 keer duidelijk en blijven ze nagevelijk Dan heeft het paard ook duidelijk heid..

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:26

*als je zelf weer gaat rijden

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:27

Ik zou het niet met elastiek doen veel paarden gaan daardoor juist hangen

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:35

@ Shadow_power.. je zegt longeren met touwtje maar hoe bevestig je dat touwtje ofzo dan is misschien fijn om te weten (kan zijn da het voor zichzelf spreekt maar ik wil het wel weten en zou het dus wel fijn vinden als je het uitlegt hhahaah)

Boktpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:37

YvonneAa schreef:
Mijn paard is erg heet en loopt aan de longe ook erg met haar hoofd omhoog. Ze is dan wel rustig, maar staat gewoon rondjes te lopen ipv dat ze aan het werk gaat. Ik wil haar leren om haar hoofd dan ook laag te houden. Een gogue heb ik zelf niet en daarnaast heb ik er ook nooit mee gewerkt. Daarom zoek ik ook een oplossing met de hulpmiddelen die ik wel heb.

Maar met een elastiek gaan ze vaak hangen ja? Lopen ze dan niet door de rug heen?

ik heb ook een tijd met elastiek gelongeert omdat mijn paard zijn rug niet goed gebruikte! en het ging super! liep lekker ontspannen EN op eigen beentjes! dat hangen heb ik nog nooit ondervonden. de paarden gingen gewoon allemaal netjes naar beneden totdat het elastiek in een boogje hing! ik vind een elastiek veel vriendelijker dan andere hulpstukken omdat het paard nog wel naar boven wil komen als die wil! de meeste paarden doen dat in het begin nog wel totdat ze er achter komen waar het punt zit dat het elastiek slap hangt!

YvonneAa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 17:53

Bedankt allemaal voor de reactie's De meningen verschillen nog wel behoorlijk moet ik zeggen. Ik heb inmiddels een aantal keren met elastiek gelongeerd en ze hield in het begin haar hoofd nog steeds hoog zodat het elastiek gespannen stond. na een tijdje kwam ze al lager en liep ze steeds beter.
Ze loopt nu echter nog wel steeds naar buiten te kijken als ze linksom loopt. Dit komt omdat ze scheef is, en paarden blijven naar buiten kijken zolang ze scheef zijn. Volgens mij kan ik (als ik haar naar binnen wil laten kijken) wel beter met bijvoorbeeld een dubbele longe longer. Ik heb dit alleen nog nooit gedaan. Heeft iemand een oplossing om haar dan meer naar binnen te laten kijken?

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:57

ChrissiejJ schreef:
@ Shadow_power.. je zegt longeren met touwtje maar hoe bevestig je dat touwtje ofzo dan is misschien fijn om te weten (kan zijn da het voor zichzelf spreekt maar ik wil het wel weten en zou het dus wel fijn vinden als je het uitlegt hhahaah)

Je maakt eerst een lusje in het midden van het touwtje En aan die uiteinden maak je dan zo klip aan vast (heb ik teminste) Die lus doe je om de singel. Dan de klipjes door de bit ringen en dan vast maken aan of de singel of het sjabrak of de longeersingel Ik hoop dat je het snap en als je dat niet doet geef maar een schreeuw

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:11

Yvonne wat je kunt doen is de longe door de binnenste bitring halen en dan aan de longeersingel vastklikken. Hiermee kun je stelling vragen net als met rijden maar uiteraard wel bij het geringste teken van nageven je hand ontspannen want het werkt zo erg sterk in.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:18

Shadow_power schreef:
ChrissiejJ schreef:

Je maakt eerst een lusje in het midden van het touwtje En aan die uiteinden maak je dan zo klip aan vast (heb ik teminste) Die lus doe je om de singel. Dan de klipjes door de bit ringen en dan vast maken aan of de singel of het sjabrak of de longeersingel Ik hoop dat je het snap en als je dat niet doet geef maar een schreeuw

zou je dit verhaal ook niet met een elastiek kunnen doen? dat je ipv een stuk touw een elastiek gebruikt. omdat dat paard het niet gewend is en met zo'n touwtje zit het gelijk zo definitief was en krijgt ze als ze dr hoofd ineens om hoog doet zo'n ruk in dr mond (wel gelijk afgeleerd natuurlijk ), en als je een elastiek gebruikt, dan ist meer gelijker aan druk tot ze nie verder kan.
of zie ik dat verkeerd? (ik heb het niet uitgeprobeert, het is een vraag, dus niet gelijk gaan doen! want ik weet niet of het goed is en of het werkt! )

Boktpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:33

Urielle schreef:
Yvonne wat je kunt doen is de longe door de binnenste bitring halen en dan aan de longeersingel vastklikken. Hiermee kun je stelling vragen net als met rijden maar uiteraard wel bij het geringste teken van nageven je hand ontspannen want het werkt zo erg sterk in.

werkt idd wel sterk in en is denk ook niet heel goed voor het paardje geschikt van de ts aangezien ze opstandig kan zijn en in paniek kan raken...weet niet of jij het met me eens bent zo... jij hebt denk iets meer paarden gelongeert dus...

mijn paard kijkt eigenlijk alleen naar buiten als ik haar gewoon laat lopen en aanlummelen! als ik haar gewoon netjes laat lopen op het tempo wat ik wil dan komt ze zelf met de stelling naar binnen! weet niet hoe jou paard aan de longe loopt...je zou hetzelfde als mij kunnen proberen...eerst klein beginnen! denk aan de grote van een kleine volte. en dan zo je paard netjes op een volte laten lopen en de zweep (als je die gebruikt) er goed bijhouden! zij/hij moet namelijk wel goed op jou reageren! de meeste paarden die ik gelongeerd heb die gingen dan bijna vanzelf met stelling lopen! af en toe vraag ik het nog wel eens een beetje stelling terwijl ik me andere hand er bij hou dat ze niet naar binnen vallen! en zo maak je die volte gewoon steeds wat groter totdat je op een beetje normaal longeer-idee zit!
weet niet hoe ik mijn verhaal beter uit kan leggen maar hoop toch dat het een beetje duidelijk is!

YvonneAa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 08:26

Ik snap je hoor, Rianneke
Wat jij als eerste zegt, ben ik ook bang voor. Ik ben bang dat als ze er dan vandoor schiet de longe strak gespannen komt en dat ze dus uiteindelijk met haar neus tegen de longeersingel loopt. Dan ben ik nog verder van huis denk ik. Maar misschien gaat het wel goed als ik gewoon met touwtjes ga werken.

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:19

Citaat:
zou je dit verhaal ook niet met een elastiek kunnen doen? dat je ipv een stuk touw een elastiek gebruikt. omdat dat paard het niet gewend is en met zo'n touwtje zit het gelijk zo definitief was en krijgt ze als ze dr hoofd ineens om hoog doet zo'n ruk in dr mond (wel gelijk afgeleerd natuurlijk ), en als je een elastiek gebruikt, dan ist meer gelijker aan druk tot ze nie verder kan.
of zie ik dat verkeerd? (ik heb het niet uitgeprobeert, het is een vraag, dus niet gelijk gaan doen! want ik weet niet of het goed is en of het werkt! )

Dat kan wel, maar als je hier boven leest, ben ik daar tegen.. Je pony gaat dan erg op het elastiek hangen. En dus ook op je handen.. Wat ik dus echt niet wil!!!

Loezoe

Re: Longeren met elastiek goede oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:22

Ik vind het erg verschillen per paard. Mijn vorige haflinger ging er alleen maar van hangen terwijl mijn nieuwe paard Uvaldi er heerlijk mee loopt en het alleen maar nodig heeft als 'begeleiding naar beneden' en vervolgens het elastiek in een los boogje erbij hangt en weer ingrijpt als hij omhoog wil komen waarna het er weer ontspannen bijhangt enz. Het voordeel van een elastiek in vergelijking met een bijzet vind ik dat een elastiek nog wat meegeeft en een bijzet dat niet doet. Uvaldi is ook nog eens super gevoelig in de mond, ik rij hem met een ultra licht contact, dus dan is een bijzet helemaal een vervelende ervaring voor hem.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:51

Rianneke schreef:
Urielle schreef:

werkt idd wel sterk in en is denk ook niet heel goed voor het paardje geschikt van de ts aangezien ze opstandig kan zijn en in paniek kan raken...weet niet of jij het met me eens bent zo... jij hebt denk iets meer paarden gelongeert dus...

mijn paard kijkt eigenlijk alleen naar buiten als ik haar gewoon laat lopen en aanlummelen! als ik haar gewoon netjes laat lopen op het tempo wat ik wil dan komt ze zelf met de stelling naar binnen! weet niet hoe jou paard aan de longe loopt...je zou hetzelfde als mij kunnen proberen...eerst klein beginnen! denk aan de grote van een kleine volte. en dan zo je paard netjes op een volte laten lopen en de zweep (als je die gebruikt) er goed bijhouden! zij/hij moet namelijk wel goed op jou reageren! de meeste paarden die ik gelongeerd heb die gingen dan bijna vanzelf met stelling lopen! af en toe vraag ik het nog wel eens een beetje stelling terwijl ik me andere hand er bij hou dat ze niet naar binnen vallen! en zo maak je die volte gewoon steeds wat groter totdat je op een beetje normaal longeer-idee zit!
weet niet hoe ik mijn verhaal beter uit kan leggen maar hoop toch dat het een beetje duidelijk is!

Daarom zette ik er ook expres de waarschuwing bij dat het flink inwerkt TS kent de reactie van haar paard natuurlijk, maar ik wilde de optie wel even noemen omdat er veel mensen zijn die er niet aan denken. Vooruit weg kan ze niet, want dan zit ze vast naar een kant en loopt ze niet meer weg. Als TS een ervaren longeur is moet ze dan natuurlijk ook gelijk ontspannen, dat is ook het moeilijkste aan deze methode. Maar heb je zo'n pino die omhoog gaat oid dan is dit niet geschikt.
Wel goed dat je de waarschuwing erbij zet hoor Rianne, ik was er even aan voorbij gegaan dat het paard van TS panikeert als er druk op komt.

ChrissiejJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:39

dat van die touwtjes ga ik eens proberen.. ik denk wel dat ik ze wat los doe in het begin (ze loop namelijk nu alleen in stap aan de teugel onder het zadel) en dat ik het dan wat meer opbouw zodat ze dan langzaam kan wennen aan wat de bedoeling is.. want als ze dan in het begin der hoofd omhoog gooit doet het minder pijn ofzo.. is dat misschien geen optie:P?