vast longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shillelagh

vast longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:52

Het is toch niet erg dat als je paard nog niet heel veel kan en dat je wilt rijden als emiel voest dat je dan eerst gewoon longeert?? mijn vriendin doet daar heel moeilijk over. Ik wil mijn paard niet al te veel vragen al op het begin want ze heeft een veulen gehad en die ging dood enz.enz..

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:54

ik snap je verhaal eigenlijk niet zo goed....
Sorry!

Anoniem

Re: vast longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:56

Ik begrijp je vraag ook niet.
Hoe oud is je paard? Wat kan ze nog niet? Hòe wil je gaan longeren? En hoe vaak en hoe lang? En met welk doel?

Coconut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:57

Probeer wat duidelijker te zijn, ik snap het ook niet helemaal

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 21:55

Ik wist dat jullie het niet zouden snappen,aleen ik kon het niet zo goed uitleggen. Maar ik zou het effe overnieuw proberen uit te leggen okey hier komt het: Mijn vriendin doet er heel moeilijk over als ik vast longeer met mijn paard en dat dat niet emiel voest is.Dat is ook niet emiel voest, maar ik wil in stapjes beginnen want mijn paard moet over nieuw beleerd worden omdat er wat was met haar en de vraag is dan:
Is dat erg dat ik eerst vast ga longeren en oefenen op mijn zit??en te sturen met mijn benen enz..??( ik hoop dat dit iets duidelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:08

Oké, nog meer vragen:

Hoe oud is je paard?
Wat was er met haar aan de hand, wat is er gebeurd?
Waaròm wil je met een lijn gaan longeren; kun je dit uitleggen?
Hòe wil je gaan longeren (de manier van longeren)?
Hoe vaak en hoe lang per keer wil je dit gaan doen?
Met welk doel? Wat wil je haar precies in stapjes gaan leren?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:30

shillelagh schreef:
Ik wist dat jullie het niet zouden snappen,aleen ik kon het niet zo goed uitleggen. Maar ik zou het effe overnieuw proberen uit te leggen okey hier komt het: Mijn vriendin doet er heel moeilijk over als ik vast longeer met mijn paard en dat dat niet emiel voest is.Dat is ook niet emiel voest, maar ik wil in stapjes beginnen want mijn paard moet over nieuw beleerd worden omdat er wat was met haar en de vraag is dan:
Is dat erg dat ik eerst vast ga longeren en oefenen op mijn zit??en te sturen met mijn benen enz..??( ik hoop dat dit iets duidelijker is

Je moet je afvragen welk doel je wilt nastreven
Persoonlijk longeer ik nooit. Ik doe wel grondwerk en pik dan ook training mee. Gisteren heb ik tijdens het loswerken lekker over een balkje, we hebben er nl maar 1 , mijn pony laten draven. Een beetje creatief zijn en toen bedacht ik dat hij ook wel over zijn halster op de grond kon lopen.

Longeer jij en zit jij er dan op??
Bij een paard wat opnieuw beleerd moet worden ,lijkt me dit nogal zwaar.
Longeren is nl heel zwaar voor pezen en spieren.

Als het je gaat om een band opbouwen met je paard, zou ik lekker de tijd besteden die jij normaal aan longeren kwijt bent, aan buiten wandelen.
Veel leuker en nuttiger in mijn ogen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:29

Longeren is beslist niet de reden geweest dat ze het vorige veulen verloren heeft. Wat bedoel je met opnieuw beleren? Wat is de basis die ze heeft gehad? Wat is er mis met haar? Als ze een basis heeft die klassiek is en waar longeren bijheeft gezeten, kan het niet kwaad om te longeren, maar er op gaan zitten zou ik niet doen. Ik zou eerst gaan werken aan het vertrouwen en veel grondwerk doen (hoeft niet perse a la Voest, kan ook anders) en het paardje even laten bijkomen. Is ze verder gezond? Hoeven in orde, wormenkuur gehad?

Op het moment dat je gaat beleren volgens Voest zou ik geen andere vroegere methode meer meenemen, dat verwart alleen maar. Verder zou ik me niets aantrekken van het commentaar van je vriending, Voest is ook niet zaligmakend.

Als je grondwerk wilt doen kan ik je het volgende boek aanbevelen:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 17:12

nou niet echt opnieuw beleren maar ik zit er dan op op mijn zit ook beter te maken en als ik zonder ongeertou ga longeren gaat ze andere dingen doen of ze word te druk zal ik maar zeggen. Die vriendin van mij denkt dat ik emiel voest niet meer leuk vind maar ik doe dit logeren omdat shillelagh dan beter luistert en als ze er klaar voor is dan ga ik wel verder met emiel voest. Ik doe ook grond oeveningen maar ik mag nog niet buiten wandelen van mijn moeder(dat vind ik wel jammer maar ik snap haar) Ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen want ik maak niet echt hele goeie duidelijke zinnen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:24

Als jij zitlessen neemt op een paard dat zelf ook nog naar school moet lijkt me dat extra moeilijk voor het paard. Zitlessen neem je op een paard die het niet erg vind als je een keertje niet met de beweging meegaat of hem per ongeluk stoort. Niet op een paard dat alles nog moet leren of opnieuw moet worden opgeleid....