lui lui paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

lui lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:04

De laatste tijd rijd ik wel eens een Criollo pony genaamd Festo.

Het is een schat van een beest, maar veeel te verwend! De eigenaar maakt alleen stapritjes buiten (soms een stukje draf) en staat dan meer dan de helft van de tijd te grazen. Festo is dus behoorlijk dik en wil ook absoluut niet werken.

Festo is western aangereden en ik rij meestal zonder zadel (dat vindt hij volgens mij fijner) en de laatste tijd met halster.

Tijdens het rijden wil hij continue richting uitgaan of stoppen... Als ik hem wel in beweging krijg is het moeilijk om hem rechtuit te laten gaan, aangezien hij rondjes draait of richting uitgang gaat.
Ik vind het heel leuk om hem te rijden omdat het echt een uitdaging is... doordat hij niet luisterd Maar je kan begrijpen dat ik na een half uur echt gesloopt ben!

Ik wil geen sporen gebruiken (ben ik tegen) en ook de zweep gebruiken vind ik maar niks, gebruik em nu wel of het uiteinde van de halstertouwen... maar hij is echt een half uur bezig met niet luisteren en ik kan em toch niet eindeloos tikken geven???

Heeft iemand een idee om dit paard voorwaarts te krijgen???? Ik weet het echt niet meer... pfff... Mijn enigste idee op dit moment is een peentje aan een touwtje binden...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:13

haaj,

Als ik jou was zou ik de zweep er toch maar wel even bijpakken. Je kan je paard beter 1X een goede mep met een zweep geven dan 10X in zijn buik zitten te prikken. Dus gewoon: zacht je been iets aandrukken, geen reactie: klein schopje, weer geen reactie: tik met de zweep naast je been. Zo leert hij dat hij op de hulpen van je been vooruit moet gaan. Zo kun je ook niet lekker met hem rijden!

Sucses! Noraly

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 18:25

Nou het is helaas niet een goede mep... ik ben er ook voor om 1 goede mep te geven dan een paar kleine... maar daar reageert hij dus gewoon niet op... hij reageert nergens op!

en dat vind ik ook juist zielig, hij is pas 6 en hij is gewoon geestelijk helemaal afgestompt ofzo... hij reageert gewoon niet meer.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:34

eerst grondwerk gaan doen! Een basis leggen, buiten wandelen en dan pas erop.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:41

Als hij helemaal nergens op reageerd dan idd veel aan de longe laten werken en hem dan leren luisteren naar je stem. STAP,DRAF,GALOP.

Als hij daarna luisterd kan je d.m.v bijv. stap te zeggen dat ze dan gaat stappen en dan tegelijkertijd je been aan leggen zodat hij verband gaat zien tussen je been en het commando stap ed.

Veel sucses!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:40

Ja, dat is dus allemaal het probleem niet... hij wéét wat de commando's zijn... tijdens een buitenrit loopt hij alleen maar op die commando's... hij WIL gewoon niet..

Vorige keer ging het (redelijk) goed en toen had ik hem weer een maand niet gereden en nu begint het gedoe op nieuw...

Hij hoort me *z'n oor/oren wijzen mijn kant op*, weet wat hij moet doen... en kan het ook wel... en doet het een tijdje en dan is het over... ik kan em gewoon niet boeien in de bak.

Ik heb al geprobeerd hem een beetje bezig te houden door hem vaak dwars alle kanten op te sturen *hij is super goed in draaien*, maar zodra hij niet meer wil, dan houdt het op...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:20

Ik vraag me dan af hoe het zo is gekomen dat dat paard niet wil lopen. Paarden zijn bewegingsdieren, ze lopen het liefst dag en nacht en houden niet van stil staan.
Zou dat te maken hebben met slechte ervaring of aangeleerd gedrag? Wie weet het?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:34

Paarden zijn kudde dieren.
Willen vaak niet weg bij soortgenoten.

Ik heb er ook zo een. Met veel geduld ,takt en een compromis kom je een heel eind.

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:34

Aangeleerd gedrag...

Deze man kan gewoon niet met paarden omgaan... wel een aardige man hoor... hij bedoelt het gewoon lief... maar dat gaat een beetje fout...

Het beestje is té verwend

Hij had hiervoor een PRACHTIG dressuurpaard! MOOI, dat wil jij niet weten! Na een half jaar lag het paard alleen nog maar languit op de grond te slapen, terwijl de eigenaar de longeerlijn en zweep in z'n handen had...

Ik bedoel maar...

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:35

Ja maar dit paard staat in een stal en niet op het weiland... en hij wil alleen naar zijn stal teruglopen... andere paarden boeien hem niet zo

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:35

snapen jullie nou waarom ik radeloos ben?

judith_slu

Re: lui lui paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:37

eregns anders rijden dan ??

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:37

of les nemen, of iig ergens adners rijdne, als je de mogelijkheid hebt

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:40

Nou ik rijd het paard maar af en toe... dus lesnemen vind ik nou niet echt nuttig... ik heb ook niet veel geld dus zou ik liever met Im gaan lessen.

En ergens anders rijden, ja bij buitenritten doet hij het wel Maar dat is het probleem ontwijken en niet oplossen...

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:41

LindsyImmie schreef:
snapen jullie nou waarom ik radeloos ben?

Wat een rare reactie.
Er worden een aantal suggesties gedaan, heb je die gelezen?

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:42

Dat is toch geen rare reactie...

Ik heb ze allemaal gelezen en op alle geantwoord... het zijn allemaal geen opties... ze zullen niet helpen, sterker nog, ze hebben niet geholpen...

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:47

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn lespaardje. Het was vooral een gevecht van wie nou de baas was. Uiteindelijk heb ik toch gewonnen ( ik ben toch wel 3 maanden mee bezig geweest)

1x een goede tik met de teugels (western) en hij reageerde, na paar stappen weer stil staan, stemhulp = geen reactie, stemhulp+been= geen reactie dan maar een tik. Na heel wat keren hehalen reageert hij nu zelfs op de minste stemhulp. (en hij loopt zelfs achteruit als ik dat vraag ) (tik btw niet op kont, maar op zijn hals)

Het is hier gewoon de kwestie van wie de baas is. (en dat kun je ook laten zien op een vriendelijke manier )

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:50

Ja precies... ik wil het ook laten zien op een vriendelijke manier... hij is me duidelijk de baas. Maar omdat ik niet regelmatig met hem kan oefenen schiet het niet op.

Na een paar weken achter elkaar te hebben gereden ging het goed en daarna meer dan een maand niet op hem gereden en toen begon alles opnieuw....

Enig idee hoe ik hem zover kan krijgen dat hij binnen no-time doorheeft dat ik de baas ben ik weet het niet... niet... daar heb je tijd voor nodig... kon ik em maar regelmatig rijden...

Maar weet je misschien een paar leuke westernoefeningen waarmee ik hem kan boeien? Weet zelf namelijk vrij weinig van western...

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:56

Om zijn aandacht bij je te houden minicirkels draaien of back (achteruit lopen). Dat helpt ook wel bij mijn lespaardje.

Het hangt ook van af wat de paard eigenlijk leuk vindt in bak. Lespaardje vindt bijvoorbeeld hele snelle draai en dan weggalloperen heel leuk.
Uitzoeken dus wat de paard leuk vindt. En vooral over de baas zijn, daar kan ik eigenlijk niet echt veel tips over geven. Misschien anderen wel?!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:00

Ja hij is onwijs goed in draaien en dan weggalopperen, maar dan galoppeert hij gelijk richting uitgang... door zelf weer te draaien, haha... gek paard

en back... hoe geven jullie die hulpen?
Ik geef namelijk eerst lichte druk op de neus, drijf aan en zeg tegelijk back en wanneer hij een stap vooruit wil doen geef ik wat meer druk op de neus...

helaas... hij loopt 9 van de 10 naar voren of blijft gewoon staan... als hij het wel doet beloon is hem helemaal uitbundig...

Als ik het allemaal zo opschrijf klinkt het eigenlijk te gek toch? een gezond paardje van 6 jaar, in de bloei van z'n leven en hij wil gewoon niet lopen haha

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:57

LindsyImmie schreef:
Dat is toch geen rare reactie...

Ik heb ze allemaal gelezen en op alle geantwoord... het zijn allemaal geen opties... ze zullen niet helpen, sterker nog, ze hebben niet geholpen...

eh, waarom plaats je het bij naturals?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:01

LindsyImmie schreef:
Festo is dus behoorlijk dik en wil ook absoluut niet werken.

Misschien ligt hier ook een deel van het probleem.
Voor een dik paard (of mens) is het helemaal niet fijn om te bewegen. Het kost juist extra moeite.
Hij zal dus flink op dieet moeten.

Daarnaast is er naar ik begrijp een dominantie-probleem.
Het paard denk dat hij de baas is, en dat hij bepaald wat er gaat gebeuren. Je zult dus heel duidelijk moeten zijn. Maar dat kan natuurlijk alleen als de eigenaar ook mee wil werken.

Persoonlijk zou ik dit paard gaan longeren in een bak. Hij heeft dan geen eten om zich heen. Verder zou ik het dan wel rustig opbouwen, je hebt natuurlijk geen zin in peesproblemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:06

Het enige wat ik kan bedenken, is dat je het LEUK moet maken voor dit paard.

Een paar jaar geleden reed ik op een paard dat "lui" was. Maar hij was niet lui, hij had gewoon geen zin in de dingen die van hem gevraagd (let wel "geëist") werden. En hij was te slim om zich uit te sloven voor ruiters met een groot ego en geen respect voor hem hadden.

Wanneer je hem echter met heel veel plezier en enthousiasme uit z'n stal haalde, hem lekker ging optuttelen voor de rit en met hem het bos in ging, dan fleurde hij helemaal op. Dàn was hij er. Mìts je werkelijk respect voor hem had. Iemand met de instelling van "ik zal die knol wel even..." redde het niet met dit paard; dan was hij vaak niet vooruit te krijgen.

Dus ik denk dat jij aan 't werk mag. Zoals al geadviseerd is: bijv. door grondwerken. Bouw respect en bewondering op voor dit paard; niet andersom.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:02

Ik denk ook niet dat dit zozeer een dominantie probleem is, of een: ik ben hem niet de baas.
Hij weet gewoon niet beter omdat hij niet anders hoeft omdat hij dat zo geleerd heeft, hoe zou die het dan bij jou ineens wel doen zoals het 'hoort'? Een paard handelt niet omdat hij weet maar omdat hij reageert. Het is maar net hoe die geleerd heeft te reageren (niet dus )

Als je maar zo nu en dan met hem rijdt zul je het ook niet echt kunnen verbeteren.

Lijkt me dat dit paard de basis niet eens kent.
Stopt hij direct op ho, stapt hij direct weg op voorwaarts?
Probeer dat er gewoon aan de hand eerst in te krijgen.
En vervolgens dat ook weer onder het zadel opnieuw bevestigen.

En inderdaad probeer hem af te laten vallen.
Is ie verder goed gezond, kijkt ie helder uit de ogen?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:31

Ik ga met jjs mee. Dit paard is verkeerd "geconditioneerd".
Voorbeeld (VOORBEELD dus he): je geeft een beenhulp. Paard reageert niet. Je wacht een paard seconden. Nog een beenhulp. Geen reactie. Een beenhulp met spoor erbij. Geen reactie. Je laat het hierbij en denkt even na. Het paard heeft hiermee ondertussen geleerd dat een beenhulp "niks" betekent. Ik zou dus ook gaan voor: beenhulp (hierop wil je uiteindelijk meteen reactie). Niks? Stemhulp. Niks? Tik met teugels/zweep. En vooral doorgaan tot je een reactie krijgt.
Als je denkt dat dit te heftig is voor je dan begin je daar op de grond mee.