over een jaar bitloos beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

over een jaar bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:40

Wij hebben een kakie (merrie met aangeboren kaak afwijking) die waarschijnlijk nooit een bit in kan. Ze is nu 2. Wat zou ik nu al als voorbereiding met haar kunnen doen op het inrijden. Zadeltje op heb ik al gedaan. En net als altijd heb ik ook al grondwerk met haar gedaan. Straks wat longeren, en lange lijnen. Verder doe ik wat parelli oefeningen zoals wijken voor druk. Iemand nog ideeën?

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:32

Mmmh... je paardje is nog wel erg jong... als ik jou was zou ik haar nog zoveel mogelijk in de wei laten.
Wel kan je al gaan wandelen, zodat ze al verkeersmak kan worden.
(heb je over een jaar super veel profijt van als je haar wilt gaan beleren.)

Maar een touw halster is een goed alternatief voor bit, zowel om er grondwerk mee te doen als rijden straks.

Veel plezier met je paardje!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:33

oke! Toewhalster werk ik soms al mee (nog niet heel vaak vanwege haar leftijd) en ik heb een bitloos hoofdstel die van www.ruitersportshop.com
Verkeersmak maken! Dat is een goed idee, helemaal niet een gedacht!

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:37

Met twee jaar al een zadel op? Zou ik niet doen! Als ik jou was zou ik daar nog een jaar mee wachten. Verkeersmak is naar mijn mening ook nog niet nodig, want ik denk dat als ze straks beleerd eerst je eerst in de wei gaat rijden en niet meteen de weg op? Maar dat is mijn mening. Ik zou alleen wat aan de hand oefenen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:58

cindysponys schreef:
Met twee jaar al een zadel op? Zou ik niet doen! Als ik jou was zou ik daar nog een jaar mee wachten. Verkeersmak is naar mijn mening ook nog niet nodig, want ik denk dat als ze straks beleerd eerst je eerst in de wei gaat rijden en niet meteen de weg op? Maar dat is mijn mening. Ik zou alleen wat aan de hand oefenen.

Waarom zou je een paard van 2 jaar niet verkeersmak kunnen maken? Ik zou zeggen: ga veel met je paard naar buiten, aan de hand wel te verstaan! Doe grondwerk zodat je paard leert op jou te letten en zodat je je paard juist kan sturen onderweg zonder dat die over je loopt! Hoe vroeger je hiermee begint, des te meer plezier ga je daarvan hebben als je binnen een jaar met je paard onder zadel op wandeling gaat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:49

Ik ben nu erg nieuwsgierig naar de kaakafwijking waardoor je paard geen bit in zou kunnen?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 12:44

een stuk extra aan haar kaak (soort schiefel maar dan groot) op de plek waar het bit hoort te zitten, aan een kant van haar hoofd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:16

Dus een leren bit is ook geen optie?
Als je echt bitloos moet zijn er dan natuurlijk ook legio mogelijkheden. Van mechanische hackamore via touwhalster tot helemaal bloot.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:14

Ik weet het niet zowiezo komt het dan scheef in haar mond omdat 1 kant (aan haar onderkaak) dus een heel stuk erbij zit, precies waar het bit rust
en de andere kant is gewoon....
Misschien heb ik een goede foto.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:17

Ik heb eens gereden op een paard dat een trap van een ander aard tegen zijn hoofd had gehad en daardoor zijn onderkaak had gebroken.
De hele onderkaak stond scheef, en ook het bit zat scheef in de mond. Hij kon evengoed nog met bit worden gereden en heeft het nog ver geschopt.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:21

een paard van v&m stables?

DianneM

Re: over een jaar bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:22

ik zou haar straks met een touwhalster gaan beleren, dat is toch het meest flexibel. Stel dat de afwijking toch gaat uitbreiden, dan kan je met een hackamore ook last veroorzaken lijkt me.. Als ze eenmaal goed is beleerd, zou je neckreining met een neck-ring kunnen gaan doen als afwisseling/comfort, mocht het touwhalster toch last geven.

Een twee-jarige met een zadeltje op lijkt me geen enkel probleem, mits je er nog niet op gaat zitten Maar dan zou ik eerder gaan wandelen met het zadel op, omdat rondjes lopen erg belastend is voor een jong paard.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 15:25

Afbeelding
niet echt duidelijk hellaas.

Ik doe wel eens een zadeltje op en dan 10 min los in de bak ofzo, het enigste wat ik altijd doe bij losgooien is het hekje verdedigen. Als ze uitgerent zijn en zich overgeven mogen ze komen of ik ga erheen en dan zijn ze klaar.

timokyana

Re: over een jaar bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:53

Ik zit er ook aan te denken mijn paard (3) bitloos in te rijden, helaas wil ik hem professioneel western in laten rijden en dat zal misschien niet altijd bitloos gaan.Maar goed misschien is het niet verkeerd om hem aan een bit te laten wennen, waar ik mijn paardje naar toe wil brengen ( professionele westernstal) rijden ze vooral met bosal. Maar wil ik dit zelf voortzetten met hem zal ik hier zelf ook mee moeten leren omgaan.Maar ik denk dat dat met alles is, bit of geen bit, je moet weten wat je doet en hoe je het doet.
Verder heb ik een (X) tinker van twee, hij staat heerlijk dag en nacht op de wei.Hij kan vaststaan is braaf bij de veearts enz, ik wil met hem wel grondwerk gaan doen maar het lijkt me zo raar om al een zadel op hem te leggen, voor mij ist nog steeds een 'baby'.Hij mag nog even genieten van zijn jeugd.Ik vond het wel een goede tip om hem al verkeersmak te maken,al moet ik hier nog even een goed plan van aanpak voor verzinnen om bekwaam met hem eerst de weg (akkers weilanden landwegen) op te gaan.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:32

Een tinker en nrps schelen vaak heel erg ja, sommige blijven een eeuwige baby andere zien er met 2 al volwassen uit (zoals eva mijn welshje)

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:04

ik ben het met je eens maar dat is wel aan de buitenkant,ik denk qua groei qua botten en spieren het toch bij ieder paard hetzelfde moet zijn, ik geloof niet dat de gemiddelde leeftijd van 3 en zadelmak maken is vastgesteld als dit niet zo was en naar mijn mening vind ik 3 nog erg jong als je ziet tot hoe lang een paard nog groeit.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:25

ik denk dat zadelmak maken meer inhoudt als alleen een zadeltje op hebben af en toe en dan een beetje (5/10 minuten) spelen in de bak. Deze merrie staat zet als de andere jonge paarden op het land met leeftijdsgenootjes maar ook met oudere merrie's en een ruin. Ze kan dus lekker ravotten maar leert ook dat niet alles kan en mag. Ook ben ikvan mening dat hoe jonger ze zijn hoe sneller ze leren, en dan bedoel ik dus gewoon de beginselen, wandelen, los spelen, grondwerk enzo. Wegsturen en danookweerlatenpakken is ookbelangrijk enzo.Begrijp je?

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:06

bij bovenstaande sluit ik me aan, ben ik het helemaal eens, op het zadeltje na dan, maar dat is een ieders eigen mening.misschien ook omdat ik western wil rijden en tja zo'n zadel is ook niet echt licht en ja idd mijn paardje oogt gewoon ook nog wat te Baby achtig.Ben wel benieuwd naar je voorderingen straks, hoop het nog te lezen op het forum en hoop er nog van te leren,vooral hoe het gaat met 1e maal naar buiten enz..

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 21:19

nouja dat gaat nu wel even duren nog we hebben het stijgeren uit gevonden en staan regelmatig te stijgeren in de wei, dus ik wil eerst weer een aantal keer wat grondwerk enzo doen en weer wat vertrouwen opbouwen. Heb me de laatste tijd namelijk bezig gehouden met de 2 jarige hengsten vanwege het dekken.