Longeervraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Longeervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 20:37

Mijn paard is vreselijk lief en gehoorzaam in de omgang en tijdens het rijden. Maar tijdens het longeren dus niet, hij sjeest de bak door als het hem uitkomt en begint dan te bokken en te racen. Volgens mij is hij dan gewoon dwars en wil niet luisteren, hoe kan ik hier het beste op reageren? Word er een betje moe van

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:58

Ik zou hem dan gewoon ff laten uitrazen en daarna misschien de lijn kort houden op een kleine volte en je zweep onder de lijn doordoen voor zijn hoofd en 'Ho' zeggen. Gewoon vol blijven houden en na een tijdje als hij luisterd en weer langzaam gaat heel erg belonen. Mijn paard gaat in het begin ook altijd heel hard racen en op het eind luisterd ze ook heel erg goed door deze methode.

Succes!

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:59

* correctie

Niet voor zijn hoofd, maar voor zijn lichaam houden

tizra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:06

Misschien vindt hij het saai. Veel paarden vinden het wat saai (maar doen het wel). Los longeren kan ook he kun je gelijk een spannend parcour bouwen waar hij dan langs moet. Mijn paard vindt longeren ook vervelend, waardoor hij soms andere dingen gaat bedenken om het leuker voor hemzelf te maken. Ik longeer niet zo vaak om deze reden.

xxmarloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 17:57

Dan heb ik oko nog een vraagje.. mijn verzorgshetje die steigerd soms naar me.. amar wat moet ik nu doen?? nouaj.. hij probeert het en komt niet echt heel ver met zijn hoeven van de grond, maar wat als hij dat nu wel steeds erger gaaat doen?! het is een mini shet, maar hij gaat wel steeds meer hengstegedrag te tonen!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:14

PP -> LO

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:26

Heb je al eens een dubbele longe geprobeert,
Lukt het niet, longeer hem dan met iemand er op.. en laat de ruiter die er op zit zijn fout verbeteren!

stoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:38

misschien kun je eens iemand met wat meer ervaring vragen om eens te komen kijken als je longeerd, je lichaamstaal is met longeren heel belangrijk, je kunt hem met je lichaamstaal vertellen dat je wilt dat hij hard gaat, terwijl je dat eigenlijk niet wilt.. zoek eens wat meer info, denk dat je daar al een stuk hulp van uit kunt halen..

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:42

je moet een ronde circel maken met de diameter van de longeerlijn, iets groter dat is makkelijker. zou ik doen by mij werkt het perfect!

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:23

Als hij in het begin zo doet laat je hem eff uitrazen. Maar hij mag nooit jou richting op slaan of je aanvallen, dan geef je hem een enorme kledder met de zweep. Blijft hij rennen en vervelend doen, dan kan je hem bijzetten met een touwtje, dat hij wat meer bij de les blijft. Ook kan je proberen om wat drafbalken neer te leggen om hem wat allerter te krijgen. Let wel op, dat hij zijn benen niet beschadigd als hij niet terug komt in tempo op de balken.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:24

Marl0ewSz schreef:
Dan heb ik oko nog een vraagje.. mijn verzorgshetje die steigerd soms naar me.. amar wat moet ik nu doen?? nouaj.. hij probeert het en komt niet echt heel ver met zijn hoeven van de grond, maar wat als hij dat nu wel steeds erger gaaat doen?! het is een mini shet, maar hij gaat wel steeds meer hengstegedrag te tonen!

Dan straf je hem af met stem en geef je hem een goede klap, en laat hem dan maar eens een paar rondjes goed doorgaloperen. Jij bent de baas, en zijn trucjes voert ie maar in de weide op.

Kathmandu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:23

@MarlOewSz: wat Barvrouwke al zei, gewoon met die zweep erachteraan en je stem gebruiken, steigeren mag gewoon niet, dat moet voor hem ook duidelijk zijn.
Bij mij in de buurt doet zo'n shet het ook, maar als een vriendin van mij hem longeert die hem flink aanpakt weet hij zich wel te gedragen!

monsera

Re: Longeervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:41

Staat hij wel eens los in de bak of komt hij op het land?Mss kan dat een rede zijn van zijn drukke gedrag.