dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

princess69

dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:23

Ik zie soms enkele meisjes uit de manege longeren met dubbele lijnen. Wat is daar eigenlijk het voordeel/nut vn?
Bedankt

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:24

het paard kan dan aan de longe oa. zijn achterhand beter gebruiken en harder aan het werk worden gezet zonder ruiter op zijn of haar rug iniedergeval, dat is simpel samengevat wat ik er van gehoord heb

chipie17

Re: dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:33

ik longeer met twee lijnen, dan kun je je paard aan het werk zetten alsof je erop zit, omdat je gewoon twee teugels hebt...

sjappelorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:12

hoi

kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar wordt veel uitgelegd over longeren met dubbele longe. Ik zelf heb een cursus gevolgd op stoeterij Groenenstein in Lunteren. Het is inderdaad zo dat je je paard goed aan het werk kunt zetten. Het is erg leuk om te doen, ons paard is er duidelijk soepeler door gaan lopen. Je mag het nooit langer dan een half uur doen het is nl heel intensief voor een paard. Zinvolle bezigheid en goed voor de afwisseling van je paard. Nu heeft ie bij ons aardig afwisseling en dat is leuk. zondag een buitenrit, maandag rustdag, dinsdag dressuurles, woensdag longeren, donderdag springles, vrijdag voor de koets en zaterdag waar we dan zin iin hebben of een wedstrijd. tussendoor loopt ie op de wei en winters alleen snachts op stal. En volgens mij is onze dikreet, zo noemen we hem aardig gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:50

sjappelorus schreef:
hoi

kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar wordt veel uitgelegd over longeren met dubbele longe. Ik zelf heb een cursus gevolgd op stoeterij Groenenstein in Lunteren. Het is inderdaad zo dat je je paard goed aan het werk kunt zetten. Het is erg leuk om te doen, ons paard is er duidelijk soepeler door gaan lopen. Je mag het nooit langer dan een half uur doen het is nl heel intensief voor een paard. Zinvolle bezigheid en goed voor de afwisseling van je paard. Nu heeft ie bij ons aardig afwisseling en dat is leuk. zondag een buitenrit, maandag rustdag, dinsdag dressuurles, woensdag longeren, donderdag springles, vrijdag voor de koets en zaterdag waar we dan zin iin hebben of een wedstrijd. tussendoor loopt ie op de wei en winters alleen snachts op stal. En volgens mij is onze dikreet, zo noemen we hem aardig gelukkig!

amen

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 10:41

Met dubbele longe kun je je paard rechtrichten, daardoor komt deze op gelijkmatige aanleuning en kan dan gaan ontspannen en voorwaarts neer waarts gaan.
Doordat je met dubbele longe werkt, kun je ook goed je gevoel ontwikkelen, omdat dit bijna hetzelfde werk is als je erop zit.

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:17

Vraag het aan Woodstock, die kan het heul goed uitleggen

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:27

Ik ben pas geleden ook begonnen met longeren met 2 lijnen.
Het bevalt me echt super! Omdat als ik erop zit laat hij heel moeilijk los, en blijft hij klieren. En als ik hem dan longeer, gaat hij super goed loslaten!

De pony van een vriendin die gaat heel snel teugelkreupel lopen.. En als ze hem met dubbele lijn longeren is er niks aan de hand, ook niet als ze erop gaat zitten.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:29

Teugelkreupel komt ook vaak voor, doordat te weinig stuwing vanuit de achterhand vandaan komt en van voren te veel tegengehouden word (dus ipv achteren naar voren te rijden, rijden ze dan vaak van voren naar achteren) of ongelijkmatige aanleuning (waardoor paard te weinig rechtgericht is en dus onregelmatig gaat lopen)

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:16

Met een dubbele longe heb je je paard ook beter in de hand, zo heb je wel eens dat als je je paard aan de longe in gallop hebt, dat je hem/haar niet goed kan af laten remmen.
Met een dubbelle longe heb je dit beter in de hand

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:01

Voor mij als menner is het een ideale manier om mijn paard te kunnen laten werken. Ik rijd om gezondheidsredenen niet meer onder het zadel en kan op deze manier toch alleen en in relatief korte tijd mijn paard arbeid geven.

Daarnaast lijkt het zeer zeker veel op mennen, je hebt ook afstand tot je paard, lange lijnen in je hand en mijn paard is door dit werk voor meer buigzaam geworden. Hij zat door het vele mennen op de weg zo vast als een huis aan de rechterkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:49

Het hele grote verschil met longeren met 1 lijn of dubbele lijn; met 1 lijn wordt het paard op de volte getrokken, met dubbele lijn op de volte gestuurd, doordat je een binnen en buiten teugel hebt.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:52

ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt van aals meer woont moet je eens gaan vragen na bas de recht( mn neef ) want die geeft vaak clinics met dubbele longe