Hoe het 'voetballen' aanleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stookly

Hoe het 'voetballen' aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:20

Ik heb een grote rode skippy (zonder handvat) voor m'n paard aangeschaft. Mijn paard is erg speels, dus ik dacht... hij zal wel achter de bal aangaan. Niet dus, hij is niet bang voor de bal, integendeel! De bal interesseert hem nauwelijks, zelfs niet als ik hem in de lucht gooi of de bal onder hem door schop of zachtjes tegen hem aangooi. Ik heb hem aan de hand meegenomen en hem tegen de bal aan laten lopen. Dat doet hij braaf, maar hoe leer ik hem dat hij uit zich zelf met z'n neus of voorbeen de bal aan het rollen brengt? Suggesties?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:37

Veel oefenen met hem er tegenaan laten lopen en veel belonen. Zorg ook dat je juist het moment van aanraken beloont. Je kan hem ook eerst leren een voetje op te tillen en daar dan tzt de bal voor te leggen, dan kan je het nog iets duidelijker belonen maar is wel weer een langere weg.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:43

Wij hebben op de manege een grote pony voetbal aangeschaft een tijdje geleden al.
En nu gaan we daar wel is mee voetballen.
In het begin zijn wij in een rondje gewoon om de bal heen gaan staan gewoon rustig drijven handen naar voren en tjoepie meer als de helft deed het uit zich zelf!
een paar natuurlijk nog hartstikke bang enzo, maar die wennen ook al langzamerhand!

Heel veel succes!

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:36

nou helaas die van mij moet niets van ballen enzo weten anders had ik het hem ook zeker willen leren

Jetske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:16

wij hebben het zo gedaan:
eerst inde paddock de bal aan laten raken, als hij dat deed kreeg hij een beloning
toen een soort rails gemaakt (van 2 balken die iets uit elkaar liggen)
dat deden we zodat de bal niet kon weg rollen
de bal op die rails leggen en dan hem tussen de balken laten lopen(met mij erop)en als hij het goed doet kan je het ook zonder rails proberen.een lange teugel is wel heel belangrijk

in dit topic kan je het zien
viewtopic.php?f=10&t=584287&hilit=

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Stookly

Re: Hoe het 'voetballen' aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:05

Hi bonniepony,

Leuk om te zien, die foto's. De filmpjes ga ik ook nog bekijken. Mijn skippy bal is veel kleiner! Waar kan ik zo'n grote skippy bal kopen?
Gisteren hebben m'n paardje en ik weer geoefend op de longeercirkel (met wand) en dat viel niet tegen! Ik ben erop gaan zitten en heb hem tegen de bal aangedreven. Dankzij de wand bleef de bal meestal op de hoefslag van de longeercirkel. Ik had het idee dat m'n paardje een beetje doorkreeg wat de bedoeling is. Dat van die rails is een goed idee! Bedankt.

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 00:24

Hoe groot is de diameter van die ballen? Ik heb ze namelijk op marktplaats gezien (rond de 20 euro) met een diameter van ong 63 cm. Is dat te doen met een pony of te klein?

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:01

Leg een bal neer.. En loop een rondje met je paard naar de bal toe als die m aanraakt heel goed belonen!! En niet vergeten het commando erbij zegge.. Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:46

ik heb een voerbal gekocht bij agradi. het zou goed moeten werken! Alleen deed Evita van tevoren voetballen met alle ballen en vind nu ballen waar geen brokjes uitkomen lang niet meer zo interessant. maar zelfs mn anglo die ook bang is voor ballen duwde tegen de voerbal aan!

Diannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:23

grappig een voetballend paard Knipoog

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 18:24

bij ons liepen de ponys der zlef tegen aan .. is neit aangeleerd ofzo wel makkelijk.. Haha!