gebruiken jullie bijzet met longeren? welke en waarom? wat raden jullie mij aan? ik wil graag dat ze ontspannen loopt met het longeren maar weet niet welk hulpmiddel ik het beste kan gebruiken en hoe dat precies moet.
Een gogue (zo heet dat ding geloof ik) of pessoateugel lijken mij dan het meest geschikt, dat zit niet zo heel erg vast als een gewone bijzet teugel, iets meer vrijheid.
wat die pessoateugel doet kan toch ook dmv touwtjes? kan je ook iets met alleen de longeerlijn en de longeersingel? of heb je er dan altijd twee nodig?
ik hoorde van iemand dat ik het beste kan longeren met twee lijnen. dat dat de zelfde werking heeft als touwtjes maar dat je kan voelen hoe het paard erop reageert en hem dus niet 'vast' zet. dat leek mij het beste, wat vinden jullie?
Ik doe gewoon de longeerlijn vast aan het halster of hoofdstel, en gebruik verder niks.. En ik gebruik ook maar 1 lijn, soms wil ik er wel eens 2 gebruiken.. Maar dat is echt niet vaak
zazoo, longeren met 2 lijnen kun je beter niet gaan doen zonder een beetje begeleiding en oefening, veel mensen vergeten dat je met verkeerd longeren heel veel schade kunt aanrichten. ik weet neit hoe ervaren je bent, maar misschien kun je iemand doe het al een tijdje doet vragen om hulp, al kijken ze alleen maar met je mee..
verder vind ik dubbele lijnen, veel effectiever dan hulpteugels
de pessoa is een fijn hulpmiddel omdat het paard veel beweging heeft en niet met het hoofd vast word gezet omdat die katrolletjes er aan zitten. Een jong paard kan alleen de eerste paar keren wel heftig reageren op het bontje erachter.