van draver naar gewoon rijpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bieby

van draver naar gewoon rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:37

hey ik zit onlangs met een draver op mijn wei, het probleem is dat vanaf ze opgezadeld is, ze enkel en alleen maar wil draven draven en nog is draven! ik zou ze het graag leren om rustig te wandelen en gewoon te genieten van een buitenrit maar het lukt me niet echt! heeft er iemand wat tips voor mij? mercikes

jessy1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:13

heey
je moet eerst proberen om haar commandos te leren bijv. aan de longe.
als je er dan op zit kun je die commando's ook gebruiken.
past je zadel ook goed? het kan ook zijn (je weet het nooit) dat het zadel niet meer goed past

succes! veel plezier met je dravertje

toot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:17

haar misschien eerst even longeeren dat ze de eerste energie kwijt is klinkt zieleg hard laten rennen dat ze rustig is tijdens de rit en zo kan zien dat stappen ook leuk is . goede zweeetdeken goed uitstappen..

Paint_Lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:18

heey,
Ik heb zo'n 5 jaar geleden ook n draver gehad en met heel veel geduld en veel oefenen is het toch een heel fijn rijpaard geworden... Helaas heb ik haar 3 jaar geleden op 6 jarige leeftijd haar in moeten laten slapen omdat ze aan beide kanten in haar achterbenen losse knieen had.

fransje23

Re: van draver naar gewoon rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:43

Kijk voor meer info eens op www.dravers.nl of stel je vraag op het bijbehorende forum.

Mijn draver wilde in het begin ook meteen draven zodra ik in het zadel zat. Ik ben destijds begonnen met los stappen aan de hand en daarna eerst een half rondje in stap. Dat halve rondje heb ik steeds meer uitgebreid.
Weet je trouwens zeker dat je niet onbedoeld hulpen geeft? Rijd zoveel mogelijk met een losse teugel. Draver worden om harder te gaan lopen bij meer druk op het bit. Als jij dus druk op het bit zet denkt je paard dat hij harder moet lopen. Ook voor beenhulpen kunnen ze heel gevoelig zijn. Draai desnoods je onderbenen een beetje naar buiten.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:55

Geduld is een schone zaak en oefening baart kunst! Er zijn inderdaad legio tips, ga dus vooral naar dravers.nl.. Het zijn paarden die over het algemeen absoluut geen problemen hebben met voorwaarts zijn ... Die van mij kan nu zelfs stil staan met opstappen en pas gaan lopen als ik dat aangeef.. Na dit elke keer gevraagd te hebben 3 maanden lang. Ontspannen blijven is de truk, met alles.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:49

Ontspanning inderdaad, en verder overgangen en voltes. Nina heeft het inderdaad op dravers.nl mooi uitgelegd

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:08

veel geduld hebben en elke keer weer vragen om rustig te gaan stappen, elk pasje belonen en prijzen.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:15

Dravers.nl is zeker aan te raden en ook op het forum http://draverspraat.nl kun je altijd hulp vragen.

Je moet vooral proberen rustig te blijven, wordt nooit kwaad op hem, hij snapt het niet. Ook niet gaan trekken, want dit is voor veel dravers juist een teken om harder te rennen. Op de baan worden de teugels immers ook opgenomen als het paard harder moet

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:06

natural horsemanship manier haar de baas worden, leren achter jou te lopen, en dan lekker veel buiten wandelen. dan komt de rest ( het rijden) vanzelf

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 11:00

Mijn paardje wou eerst ook alleen maar hard draven. Nu heb ik uitgevonden hoe ik hem het best kan rijden; namelijk met losse teugel, en zonder beenhulpen. Ik doe nu heel veel met mn stem, en ja, het ziet er misschien wel debiel uit, maar het werkt, en daar gaat het mij om.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:42

Makkelijker gezegd als gedaan natuurlijk, ik ben na 6-7 jaar nog bezig met mijn draver (die overigens wel de nodige trauma´s etc heeft opgelopen op de baan) om NORMAAL en met name RUSTIG te kunnen rijden.

Het vertrouwen zit goed, volle 100%, meestal gaat het goed, maar het kan ineens omslaan als ze het op dr heupen krijgt.

Het is zeker wel mogelijk om van een draver tot een rijpaard te komen, met ontzettend veel geduld en het volle vertrouwen. Maar het duurt lang en het zal altijd een paard blijven die voor het rennen gefokt is...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:05

wij hebben een ontzettende lieve draver-merrie op de manege staan. (maja notebos?/Roodnoot oid..) Ze scheen met het koersen erg heet te zijn geweest, (mede door uxia quick invloed) maar als je haar nu ziet!> geweldig, de kleinste kinderen leert ze nu hoe het is om op een iets gevoeliger paard te rijden, zonder dat ze Echt te hard gaat. en galoperen gaat nu ook uitstekend.
Het komt mede door haar karakter hoor: ze is zo bereid om alles voor je te doen. Vandaar dat ze ook binnen 3 jaar kan galoperen en bij de minstgevorderden kan lopen.

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:48

een vriendin van mij heeft een dravershengst van intussen 19 jaren oud. hij galopeerde de eerste week al. hij is nu reeds 11 jaar van de baan of(of langer kan ook) en staat nog wle op duindigt. zelfs hij krijgt het af en toe op de heupen en wil dan alleen maar doorgeen...ach het zijn snelle paarden en dat zullen ze altijd blijven

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:46

Er zijn trouwens ook wel dravers die koers lopen en al onder zadel zijn dat gebeurd ook wel eens..

en @ mayra; het ziet er niet gek uit hoor ik vind het super hoe jij nanza helemaal naar je hand hebt gezet

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:32

Geduld, dat is wat je moet hebben, ik ben nu ook een jaar bezig met de mijnne en het komt allemaal wel langzaam aan.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 19:17

Wij hebben het ook met veel geduld geleerd en veel overgangen terug te rijden naar stap als ze begon te rennen. Raar maar waar, tegenwoordig is galop haar sterkste kant...

stiggeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:00

Geduld, geduld, een goede band opbouwen is de sleutel, alles met rust en beleid. Ik ben al gauw met mijn draver endurance gaan rijden ( toen was ze bijna 6 jaar )waardoor ik haar pas echt goed heb leren kennen en aanvoelen. Ze is en blijft een draver en hard draven blijft ze gewoon het einde vinden...hierin hebben we een tussenweg gevonden op de lange afstanden..af en toe mag ze gewoon, maar wel beheersd en als nodig af en toe ook een galopje of een rustige jock

Nu na 7 jaar ben ik er nog steeds niet, er blijven altijd wel dingetjes wat beter kan...maar das niet alleen maar met dravers, Met paarden raak je nooit niet uitgeleerd he !
( ik mag absoluut niet klagen en zou haar nu nooit meer voor een ander ras willen ruilen, en dat voor iemand die echt helemaal niets had met dit ras, ze kwam gewoon heel toevallig op mijn pad 7 jaar terug toen ik mijn kinderdroom waar wilde maken en een haflinger zou kopen, god zij dank werd deze afgeraden door mijn da en vele vriendinnen en mij uiteindelijk hebben overgehaald en me kennis hebben laten maken met mijn nu mooiste kado wat ik ooit heb gekregen, op mijn kinderen na). Ik vind dat dravers gewoon een wereldkarakter hebben waar je juist heel veel mee kan bereiken daardoor.
Natural horsemanship is idd ook een goede methode...mijn draver bleek daar heel gevoelig voor en heb daar zo mijn eigen dingetjes uit gehaald.

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:23

Ik heb ook met NH gewerkt in het begin, en ze is nu braver dan onze fries. Je kan er echt alle kanten mee op...

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:43

Bij ons op de manege hebben wij ook een draver en die rijd gewon mee in de lessen en kan alles goed!!

boroughlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:44

hooi

siccootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:01

Inderdaad de tips van boven.
Oja, als je van een draver een rijpaard wilt maken blijft het toch noge een draver!

Leery

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:24

Hooi
ik heb ook een draver en sinds ik in de bak rij
en steeds gewoon wisselt van stappen draven en dan weer halt houden
meestal kan ik in het begin ook weinig beginne met hem maar ik laat hem eerst eventje lang draven en dan doet die het well

_Remona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:49

Hey , ik ken het probleem .
Mijn verzorgpaardje , ook een ex-draver.
Is wel al 16 maar de eigenaresse heeft nooit echt paardrijles gehad. En happy( m'n verzorgpeerd) dus nooit echt dressuur.
Ik had een half jaar geleden dit probleem zo erg! Als ik me been maar aanlegde aan de buik ging ze heel hard draven . Dan moest ik volgens de eigenaresse altijd ho ,hooo , ho, hoo zeggen alleen je stem wordt daar helemaal schor van. Nu een half jaar later kan ik lekker een drafje doen in de bak , dat gaat super. Soms als ze fris is gaat ze nog wel eens er vandoor. Ik kan nu ook lekker een buitenrit maken met stap en soms een drafje. Het is echt een kwestie van oefenen , trainen enz. enz. Bij mij mocht ze aan de longe nooit hard draven. Alleen in een rustig tempo . Nu is het zo ver dat ik met happy ook een galopje kan maken. Dat is echt leuk! Alleen in de galop kan ze haar benen niet echt goed kwijt dus gaat ze hard. Dat gaat steeds beter. Ik hoop zover te komen dat ik lekker een buitenrit kan maken met ook een galopje. Dat hoop ik ook voor jou!! Heel veel succes !!

( zoo , wat een verhaal )

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:34

Ik heb ook een dravertje waar ik (dravend ) mee begonnen ben. Nu kan hij als een 'gewone' lopenn zegt mijn instructeur wel eens
Maar als je jou draver wil inhouden trekt hij dan terug aan het bit? Of luisterd hij gewoon niet? Er moet natuurlijk zo min mogelijk met handen worden gereden. Maar in mijn geval (klein meisje groot paard) was dat best gevaarlijk. Vandaar dat ik met thydemanbit ben gaan rijden. maarjah, dan moet hij natuurlijk wel weten wat stappen of langzamer gaan is anders is het niet eerlijk. Maar bij mijn paardje werkte het heel erg goed.