problemen met longeren van verzorgpaard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cybella4

problemen met longeren van verzorgpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:15

hoi,

de titel zegt t al eigenlijk. ik heb een stal met KWPN Tuigpaarden als verzorgpaarden. ik verzorg ze niet allemaal, maar een paar verzorg ik echt zegmaar. de anderen borstel ik wel zo af en toe even lekker enzo.
Rosaline poets ik ook af en toe. Ze is altijd al een wat moeilijker paardje geweest in de omgang.
Ze werd een paar maanden terug ingereden door een kennis van de eigenaren. Toen waren de andere verzorgers er ook nog. Die konden elke avond komen, want woonden ook in dezelfde plaats als waar m'n verzorgpaarden staan en ik niet. ik ben er alleen in het weekend, als ik bij m'n vader ben. Dus het andere verzorgmeisje mocht helpen met inrijden. Op een gegeven moment kon ze erop zitten met zadel en al, maar nog niet echt erop rijden. Sinds toen kwam de inrijdster niet meer omdat ze ging verhuizen en het andere verzorgmeisje kwam ook niet meer omdat ze ging werken ofzo en niet meer kon komen. Er werd toen niet veel meer gedaan met Rosaline. niet op gereden/gelongeerd ofzo. dit is een paar maanden geleden.
Sinds een paar weken longeer ik Rosaline, tenminste dat probeer ik. Ze heeft 1 hoek in de bak waar ze altijd rolt. en steeds met longeren houdt ze in die kant van de bak op met lopen.en draait ze dr kont naar je toe. als je dr probeert op te jagen met de zweep dat ze dat niet mag, gaat ze steigeren (we hebben pas ontdekt dat ze bang is voor de zweep dus die hebben we maar 1 keer gebruikt) ook als je dr "op wil jagen" dat ze niet mag stoppen in die hoek, gaat ze ook steigeren. niet naar jouw toe, maar naar de bakrand. Laatst is ze zelfs achterover gevallen. ze viel toen niet op dr rug, maar zat een soort van als een hond. Rosaline was ook zo opgestaan en er leek niets aan de hand. had ook geen blessures.
Ik heb ook al geprobeerd om aan de andere kant van de bak te gaan longeren, weg van die hoek, maar ze blijft steeds staan aan de kant waar dr rolhoek is of trekt er hard naar toe.

wat zou ik hier t beste aan kunnen doen, want met longeren opzich luistert ze best. Het gaat alleen erom dat ze wil rollen (gok ik) en naar die ene kant van de bak toe wil.

Groetjes Laura

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:17

misschien kun je op een andere plek proberen te longeren?
Ik heb dit nl. ook met een verzorgpony (shet) van mij, als ik die op een andere plek longeer dan doet ze het veel beter dan daar

cybella4

Re: problemen met longeren van verzorgpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 10:26

ok, bedankt ik ga t proberen

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:47

Ik ga even temmen, misschien past dit beter op RT en krijg je meer reacties..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:56

VP --> LO. Gezien er toch een heel subforum voor longeren is

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:28

Ik denk dat je er toch een zweepje bij moet houden, je hoeft niet richting haar te slaan, maar je kan ook een keer met de zweep klappen. (eff oefenen als ze er niet bij is) en veel met je stem doen. Verhef je stem duidelijk en zeg dat ze moet doordraven. Steigeren mag niet, dus dan moet ze naar voren/ Lukt het niet op stem, dan zul je de zweep moeten gebruiken. Ze moet leren dat als ze braaf is, de zweep ook niets doet.