een stalgenootje van mij heeft een instructrice die centered riding lessen geeft. nu heeft ze eerst een behoorlijke tijd longeerlessen gehad.
begon met een join up leren, toen los longeren, daarna longeren met lijn en nu met dubbele lijnen...
als ik mijn paard longeer en stap of draf zeg, doet ze direct wat ik vraag, ze reageerd ontzettend op mijn stem, zo ook met halthouden..
nu heb ik me elke keer al afgevraagd (en is er eigenlijk niet van gekomen te vragen naar de reden, vandaar hier) waarom er bewust niet tegen het paard gesproken wordt...alleen wat klakgeluidjes met de tong( maar niet een vaste voor stapo draf en galop bijvoorbeeld) en toen er los gelongeerd werd een leadrope in de handen die op een bepaalde manier bewogen werd....
nu vraag ik me af wat dus de reden is van het bewust geen stemcommando;s te geven.... imo is het alleen maar nuttig, wanneer ik op mn paard zit of naast haar loop en met dr wandel, reageerd ze ook op mn stem commando's, omdat ze die kent van het longeren...
wie kan me hier antwoord op geven?:)