centered riding/longeren...wie kan me uitleg geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

centered riding/longeren...wie kan me uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 10:35

hoop dat het hier goed staat... zo niet... modjes!!!

een stalgenootje van mij heeft een instructrice die centered riding lessen geeft. nu heeft ze eerst een behoorlijke tijd longeerlessen gehad.
begon met een join up leren, toen los longeren, daarna longeren met lijn en nu met dubbele lijnen...

als ik mijn paard longeer en stap of draf zeg, doet ze direct wat ik vraag, ze reageerd ontzettend op mijn stem, zo ook met halthouden..

nu heb ik me elke keer al afgevraagd (en is er eigenlijk niet van gekomen te vragen naar de reden, vandaar hier) waarom er bewust niet tegen het paard gesproken wordt...alleen wat klakgeluidjes met de tong( maar niet een vaste voor stapo draf en galop bijvoorbeeld) en toen er los gelongeerd werd een leadrope in de handen die op een bepaalde manier bewogen werd....

nu vraag ik me af wat dus de reden is van het bewust geen stemcommando;s te geven.... imo is het alleen maar nuttig, wanneer ik op mn paard zit of naast haar loop en met dr wandel, reageerd ze ook op mn stem commando's, omdat ze die kent van het longeren...

wie kan me hier antwoord op geven?:)

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:48

Ik zie niet in waarom je niet zou mogen werken met stem comando's.. Vaak zegt lichaamstaal al wel genoeg, dat wel. Ik denk dat je op een manier met je paard moet gaan werken waarop jij of liever jullie het fijn vinden en er plezier aan beleven.

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:32

Hai hai,
Met los longeren word er mij geleerd om met je lichaamstaal duidelijk te maken wat je van je paard wilt..met vast longeren mag je wel commando's gebruiken omdat je dan lijnen vast hebt..maar indd het gaat erom wat je zelf prettiger vind en waar je paard goed op reageerd!

Furno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:49

wat is centered riding precies?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:45

Een manier van rijden. Loop naar de slegte (boekhandel), en koop daar het boek Centered riding 2 voor maar een paar euro's. (of blader het even door) dan weet je het precies!

Anoniem

Re: centered riding/longeren...wie kan me uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:08

De reden van het bewust geen stemcommando's geven, is om je goed/meer bewust te worden van je eigen lichaamstaal.

Het is natuurlijk prima om je paard stemcommando's te leren, maar als ondertussen je lichaamstaal niet overeenkomt met wat je vraagt, kan dit behoorlijk verwarring geven bij het paard.
Wanneer je paard bijv. op een bepaald lichaamssignaal van jou reageert terwijl jij iets anders zègt, dan kun jij dit interpreteren als ongehoorzaam of 'niet goed' e.d., en dat kan weer onbegrip of een conflict teweeg brengen.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 22:41

thnx allemaal.... is in ieder geval wat duidelijker:)
en kaar, wist niet of ik het helemaal goed had, maar klopt aardig toch?:P

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:25

met lichaamstaal kun je je paard ook op afstand sturen.. met je stem is dat veel beperkter!

Stel dat je je paard uit de wei wil halen en je roept hem...hij staat achterin, moet je hard schreeuwen of naar hem toe lopen.

Als je hem geleerd hebt bij je te komen op lichaamstaal (bijv. je hand omhoog) dan werkt dat ook goed (mits hij je kan zien natuurlijk!) op een grotere afstand dan tot waar je stem draagt. Je kunt het zo "roepen".

Niet dat Kiran dat al snapt hoor maar gelukkig komt hij altijd bij het hek kijken, ook zonder dat ik hem nodig heb!

Gr. Susan

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:15

sjuutje schreef:

Stel dat je je paard uit de wei wil halen en je roept hem...hij staat achterin, moet je hard schreeuwen of naar hem toe lopen.

Als je hem geleerd hebt bij je te komen op lichaamstaal (bijv. je hand omhoog) dan werkt dat ook goed (mits hij je kan zien natuurlijk!) op een grotere afstand dan tot waar je stem draagt. Je kunt het zo "roepen".

nah jah.... met dit soort dingen denk ik geef het een naam en het is geweldig... mijn beestje komt van achteruit de wei aangalopperen als ik 'm roep of in mijn handen klap. verbaas me wel vaker over dingen wat ik altijd al met mijn pony en nu met mijn paard gedaan heb en dat heet nu ineens freestylen, parelli, centered riding entc...voor mij heette dat altijd 'plezier'