Ik vroeg me even af, wat is beter als je met touwhalster rijdt, of maakt het niet uit. Een zware haak, of een lichte? Die van mij is redelijk zwaar. Ik heb zo één:
Persoonlijk hou ik niet van zware haken (of andere zware dingen). Ik wil altijd zo weinig mogelijk gewicht aan het hoofdstel of halster. Als ik een halster of halstertouw wil kopen, sta ik in de winkel ook altijd 'te wegen" en koop dan het lichtste touw of halster of haak.
Een zware haak tijdens het rijden is makkelijk als je op 1 touw rijdt. Dan zwiept hij nl makkelijker over het hoofd heen, om het touw vervolgens in je andere hand te nemen.
Verder vind ik het tijdens grondwerk ook makkelijker, hij hangt eerder stil als je de ontspanning zoekt.
ik gebruikte enkel zware haken toen mijn paard nog gevaarlijk was, om te voorkomen dat hij de boel stuktrok. nu gebruik ik normale teugels, maar het is wel de bedoeling om zo snel mogelijk de lichtere touwteugels erbij te pakken. die geven betere discriminatie in de hulpen, en je voelt je paard beter aan.
Ik heb een lichte haak eraan hangen. Heb wel een zwaardere geprobeerd, maar dat vond mijn pony niet fijn, die werd er erg onrustig van met zn hoofd. Nu hebben we een lichte, en is alles okay.
Ik heb een vrij zware haak er aan hangen. Ik vind het prettiger dan een lichte...
Met een lichte haak 'zwabbert' voor mijn gevoel het touw veel meer, met een zware haak zit er misschien iets meer druk op maar het touw hangt vrij stil.
Ik vind zelf een lichte fijner dan een zware. Het liefst heb ik denk ik een zwaar touw met een lichte haak. Vooral met rijden slingert zo'n zware haak van hot naar her en dat lijkt me toch niet zo prettig. Dat van dat eerder stilhangen merk ik zelf eigenlijk niet zo'n verschil in
Heb ik ook niet gemerkt. De teugels kunnen nogal heen en weer zwiepen. En dan lijkt mij zo licht mogelijk materiaal (mijn teugels en clips wegen vrijwel niets) prettiger voor m'n paard aan 't hoofd dan zwaar materiaal.
Met grondwerk heb ik een vrij zware sluiting er aan hangen.
Met rijden helemaal niets, alleen touw (Parellihackamore, daar zit geen sluiting tussen), vind ik fijner, zeker als ze eens met het hoofd zwiepen om een vlieg weg te jagen.