Angst aanvallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Angst aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:00

Ik heb een merrie van 3
Ik kocht haar als 2 jarige en dat ik haar kocht zat ze net in een soort angstaanval. Nu dit jaar heeft ze weer precies hetzelfde. Je kan haar niet eens meer pakken want ze raakt helemaal in paniek (of doet alsof). Normaal kwam ze altijd naar je toe, maar nu ze de 1e keer dit jaar weer hengstig geweest is moet je er eerst een tijd achteraan rennen, en dan kan je haar aaien, maar zodra ze merkt dat je haar wilt vangen/pakken ookal doe je het heel rustig raakt ze in een soort blinde paniek en stijgert bij je van daar en geeft een bok na, je kan er dan weer tijden achteraan rennen.
De geintereseerde kan ik filmpjes mailen met hoe ze normaal is met samenwerken in de bak. Als je dat ziet geloof je niet dat ze nu weer zomaar uit het nits zo bang is. Ik ben benieuwd of ze nu ook weer zo moeilijk is met haar voeten, net als vorig jaar.

Iemand vertelde me dat je een pony moet opjagen als je het niet kunt pakken, dus ik heb er een uur achteraan gejaagd, en ze was heel erg moe en bezweet, maar nogsteeds hard voor me weg blijven rennen. Het viel me wel op dat ze dekking zocht bij de alfamerrie. Maar ik ben en blijf gewoon dood eng. Ik heb het vandaag wel kunnen afsluiten met een aai over haar neus, en ben toen weggelopen....

Wat nu ik wil het zo paard vriendelijkmogelijk oplossen. Ik dacht zelf haar een tijdje in de bak te zetten en voor de stallen met nog een pony, en als ze zich weer normaal laat vangen dat ze dan de wei weer op kan. Maar hoe kan ik dit het beste aan pakken zodat ze mij weer als leider ziet en weer lekker naar me toe komt....

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:05

Wat een ontzettend vervelend probleem. Misschien kun je eerst haar gewoon alleen aaien in de wei en niet proberen haar dan na dat aaien mee uit de wei te nemen. Maar alleen lekker knuffelen en dat gewoon zo vaak mogelijk doen. Misschien hersteld dat het vertrouwen en gaat ze niet schuilen achter de alfamerrie en komt ze na verloop van tijd wel gewoon met je mee.
Ik hoop dat iemand je hier mee kan helpen. Succes ermee.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:26

ja ik hoop op goede tips
want zodra ze het halster ziet is het gelijk paniek
hoewel ik nooit iets raars heb gedaan met het halster. Ik had op een end het touw ook gewoon op de grond gelegd en toen pakte ze het op met haar mond en ging er mee lope en schudden, klipje tegen haar hoofd, grote paniek, en toen achtevolde het haar ook nog (logisch als ze het nog altijd in haar mond heeft). Maar ze bleef wel nieuwsschierig naar het touw dus dat is wel goed.

Anoniem

Re: Angst aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:06

Heb je al eens via de 'spirituele weg' gezocht?
Paarden kunnen ergens een blokkade hebben, die fysiek niet op te sporen is, maar wel degelijk aanwezig is (waardoor ze bijv. letterlijk verstijfd of verblind van angst kunnen raken).

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:10

ik heb het vorig jaar met veel gedult opgelost en dacht dus dat het over en klaar was, maar nu zijn we weer terug bij af, en het is zelfs erger als vorig jaar....

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:14

Heeft ze de hele winter op stal gestaan?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:26

ook veel op een groot stuk land, groter als dit

Jovarna bedankt dat je over spiritueel begon. Ik heb nog een sieraad liggen (akaija) dat blokkades op schijnt te heffen. Ik ga dit zo bij haar om proberen te doen, wie weet helpt het....

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:32

Ik vindt het nogal verdacht dat het gebeurt nu ze net hengstig is geworden. Zoals Jovarna ook suggereerde zou dit best eens een 'blokkade' kunnen zijn. Misschien spiritueel, maar het zou ook psychisch kunnen zijn of lichamelijk.
Als ik jou was zou ik contact zoeken met een therapeut die voor je kan testen of er in de hoek iets zit wat dit gedrag veroorzaakt.

Sterkte ermee!

Isis

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:35

oke nouja iig dat sierraad en ik wilde haar eigenlijk laten dekken..... Maar of dat nu nog zo slim is....
Misschien wel, misschien niet.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:41

Nou heb haar net weer geprobeert te pakken maar ging niet
na haar wel te hebben geaait ben ik gegaan en ben ik kuil gaan voeren
toen wat brokjes gepakt en dat wilde ze wel natuurlijk, haar de bak in gelokt en alle angst weg. Hoewel 5 minuten daarvoor toen ze klem stond tussen een shago merrie en 2 kanten hek en een kan ik en ik haar dus ook kon aaien ze stond te rillen en te trillen en bijna op de grond ging zitten van angst. tijdens de brokjes het halster omgedaan, n toen nog even in de bak gelaten, maar ze schudde 1x met het hoofd dus halster stuk. Wat een pech weer. Nouja ik haar proberen te pakken, weer niet.
Toen rende ze op het schuihok af en ben ik er snel vorgesprongen zdat ze er wel in moest. Toen langzaam maar zeker haar geaait en gepakt. Het halster goed gedaan en ongeveer een kwartier tegen har staan fluisteren dat ze van mij gerust een week lekker op het land mag, ook wel 2 of 3. Ze hoeft zich dan ook door niemand te laten vangen alleen door mij en me moeder (ze is altijd gek op me moeder geweest). Nouja en nog hele verhalen. Ze werd erg rustig en ik had een heel zwaar leunend hoofd op me armen. Ik heb het halster rustig losgelaten en daarna voorzichtig haar. ik vroeg of ze mee ging zodat ze het land weer op mocht (ze krijgt nog een kans) en ze liep weer als een hondje achter me aan. Bij het hek heb ik haar gepakt en voor de rest aan het halster meegenomen. In de wei ging ze wel nog even raar doen (los proberen te trekken) maar ben rustig gebleven en toen ze weer rustig was nog een knufkus en haar laten gaan. Hoop dat ik haar nu tenminste gewoon kan pakken. Zal wel fijn zijn. Ze is nog maar 3 dus ze hoeft van mij ook niet hard te werken ofzo, geeft allemaal niets.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 10:50

JKiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:53

Op die filmpjes ziet het er echt ongedwongen en lekker ontspannen uit! Ik vraag me echt af waarom jullie nu zo een probleem hebben. Ik hoop dat je snel vooruitgang boekt! Er staan al een hoop reacties maar ik hoop echt dat je tot een oplossing kunt komen!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:57

Maja alle tips zijn welkom hoor!
vandaag haar even overal met het touwtje geaaite en over haar hals gegooid een aantal keer. Ze werd er steeds minder gespannen onder.... Wie weet! Ik ga zo nog even knuffelen met haar.

josien

Re: Angst aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:27

Word ze ook erg gevoelig voor geluid en licht?

Is dit zo dan is ze ergens allergisch voor waardoor ze zo reageert. Wat me opvalt aan de filmpjes dat ik haar te slaafs vind. Heel mooi en fijn dat een paard je zo volgt, maar het paard moet ook zelfstandig zijn en samenwerken en op de filmpjes komt het meer over als dicht bij je willen blijven om niks zelfstandig te hoeven doen. Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben, maar dit gevoel krijg ik bij de filmpjes.

Een paard moet je volledig vertrouwen, maar moet ook zelfstandig dingen aan kunnen en durven. Is het paard zeer afhankelijk dan raakt het paard in paniek als het geen leiding meer krijgt en zelf dingen moet gaan doen. Kort gezegd bang voor de grote boze wereld.

Wat ik zal adviseren is haar meer ruimte geven om zelf dingen te gaan doen. Ga b.v. niet elke keer voor als er iets engs is, maar kijk of ze de moed heeft om zelf het enge te overwinnen. Wil je weten hoe PB me maar.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:29

Ze is altijd al een schijterd geweest, maar dat op die fimpjes, kon ze zomaar
dingen als voetje had ik haar geleerd, maar de rest deed ze zomaar. Ik wil dit nu zelf gaan uitbouwen
maar nu ik erover denk, bij haar is alles altijd in het extreme, daar was ze ineens extreem volgzaam. Nu extreem bang, ik kan haar nu gewoon vangen en zodra ze uit de wei is, is alles goed, maar in de wei is alles eng. Ze was ook vorig jaar ineens extreem bang met haar benen, en ze kan ook extreem opdringerig zijn.

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:01

Heb je enkele goede duidelijke hoofdfoto's dan kan ik misschien meer zeggen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 23:06

ik ga even voor je zoeken! Bedankt dat je het wilt doen alvast!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:35

Fijn zoveel foto's. Kan ik makkelijker een totaal beeld krijgen.

Deze pony heeft veel tegengestelde karakter eigenschappen. Zo is ze heel intelligent, maar andere uiterlijkheden laten juist weer een helemaal geen intelligent paard zien. Het is duidelijk te zien dat zij er zelf ook mee zit.
Hierbij kan ze inderdaad behoorlijk angstig zijn wat het grote probleem is.

Je moet haar veel tijd geven om over dingen na te denken want ze wil dingen eerst echt begrijpen voordat ze het doet. Wil je sneller dan kan ze in paniek raken. Verder heeft ze een duidelijke consequente leiding nodig die de regels duidelijk maakt, maar haar ook veel ruimte geeft om zich zelf te ontwikkelen. Ze heeft moeite met zich zelf waardoor ze steun zoekt bij die gene die het haar makkelijk maakt, door alles voor haar te doen zodat ze zelf niet hoeft na te denken. Hou duidelijk de leiding maar maak het haar zeker niet te makkelijk zodat ze leert zelf dingen te begrijpen waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgt.

Lichamelijk laat het zelfde probleem zien. Heb het sterke vermoeden dat ze last heeft van het rug en dan vooral haar lende wervels. Kijk daar is naar. Verder is ze zich geheel niet bewust van haar lichaam. Ze doet maar wat en weet zelf niet wat ze met haar benen doet. Ga dus ook aan het werk om haar bewuster te maken van haar lichaam. Ook dit geeft zelfvertrouwen. Haar hele lichaam laat duidelijk spanning zien.

Kortom zeker niet makkelijk

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 07:43

Het klopt wel. Iets nieuws, raakt ze altijd eerst in paniek. Ik heb ook eens een bodywrap omgedan, maar ze bleef er maar tegen vechten. Als je in de buurt van haar achterhand komt trekt ze deze altijd extreem naar beneden. Er is mij alleen niet iets van pijn in haar rug opgvallen.

Hoe kan ik haar meer bewust mken van har lichaam zondar dat het een gevecht wordt, of grote paniek?

Ze kan trouwens wel een aantal kunstjes, buigen (het begin), voetje (ook 2 tegelijk en dan diagonaal), flemen

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:37

Ten eerste nooit haar ergens toe dwingen als ze het niet aan kan. Hiermee bedoel ik dus ruimte geven zodat ze zelf de uitdaging aan kan gaan. Dit kan je doen door in de bak nauwe doorgangen te maken, stukken zeil enz waar je haar vraagt geheel los of ze het aandurft. Zo niet dan met geduld haar er elke keer weer voorzetten en elke keer dat ze het probeert uitgebreid belonen en aanmoedigen.

Het lichaamsbewust maken is een stuk moeilijker uit te leggen. Heel makkelijk is haar over balkjes laten stappen draven of deze kriskras door elkaar leggen en dan er overheen. Dan heb je nog de oefeningen aan de hand als wending om de voor en achterhand, schouderbinnenwaarts enz. Deze kan ik zo niet uitleggen, want je moet het kunnen zien als je het wil begrijpen.

Als haar lendenen partij vast zit dan kan ze nooit haar lichaam optimaal gebruiken en heeft ze moeite met bewegen en evenwicht. Dat ze inkrimpt als je bij haar kont komt kan zeker angst zijn, maar ook bang voor pijn. Paarden die last hebben van hun lendenen partij zakken door hun kont als je op een bepaalde plek drukt en houden de rug weggedrukt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:53

lailapri schreef:
Hoe kan ik haar meer bewust mken van har lichaam zondar dat het een gevecht wordt, of grote paniek?

D.m.v. Ttouch en Tteam.
Ik kan je wel wel mailen; PB me dan je emailadres maar even.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:21

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:27

ik heb de moeder van haar en vorig jaar had zij ook last van deze angst in de wei, nu een jaar later is het over, voor vreemden zal ze niet komen alleen mij, mn vader een vriend en haar verzorger vertrouwd ze.
ze wordt veel rustiger sinds ze vaak gereden wordt en haar angstaanvallen worden ook steeds minder
1 tip: doe lekker veel met eva, niet alleen in de bak maar ga lekker met haar naar buiten, ramona is gek op buitenritten en vooral buiten pringen over omgevallen boomstammen vind ze geweldig.
dan kan z haar ei kwijt, succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:36

tip 2: probeer niet op alles wat ze doet te reageren, laat haar lekker haar ding doen zonder dat ze onzeker wordt van jou reaktie