weide obcessie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

weide obcessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:05

Ik word zo onderhand helemaal gek van mijn paardje.
Het is altijd al een drammertje geweest maar op het moment is er niks meer met haar te beginnen. Ze is helemaal dol op de wei en wil alleen nog maar op de wei staan.

Zodra ik haar uit de wei pak begint het gedonder... Madam gaat enorm lopen drammen, loopt en beukt me omver en gaat lopen draaien etc. etc. Dit terwijl ze het 3 weken geleden (toen ze nog binnen stond) heerlijk vond om gepoetst te worden. Ik kan niet meer normaal een hoefje pakken of die smijt ze weer met een noodvaart op de grond. Ook kan ik niet normaal meer met haar wandelen. Ook stilstaan naast me doet ze niet meer. Ze gaat gewoon direct op de wei af (en het liefst in draf).
Een andere vervelende bijkomstigheid is dat ze gaat schrapen met haar hoeven. Als ik naast haar sta gebeurt dit niet omdat ze weet dat ze afgestraft wordt. Maar zodra ik het hoekje om ben gaat ze tekeer, en niet zo'n klein beetje ook. Op heterdaad betrappen en haar dan straffen werkt niet, ik kan er niet op tijd bij zijn om haar te straffen.

Ook wandelt zij met mij, in plaats van andersom. Daar heb ik nu een methode voor gevonden en ik wil even jullie mening weten of dit goed is.
Zij moet achter mij blijven. Zodra zij mij voorbij wil lopen geef ik een zwieper aan het halstertouw waardoor die een cirkel maakt zeg maar. Hiervan dijnst ze terug en snapt dat ze achter me moet lopen. Als ik stop, moet zij ook direct stoppen. Doet ze alsnog een pasje extra dan moet ze 3 passen achteruit lopen.
Dit werkt op het moment erg goed, is dit een goeie methode of leer ik haar hier vervelende dingen mee aan? Dit werkt helaas alleen als ik er echt actief een paar minuten mee bezig ben. Nadat deze "sessie" over is, is stilstaan weer een taboe en banjert ze me alsnog omver. Ik ben dus misschien van plan om dit gewoon altijd vol te houden. Goed plan? of niet?

Waar het hier allemaal om draait is dus respect. Dit heeft ze totaal niet. Het enige dat ze wil is naar de wei en wat ik doe interesseert haar helemaal niet. Heeft iemand van jullie een methode waardoor ik respect kan winnen van haar? En dit wil ik absoluut niet doen op een dier-onvriendelijke manier. En hoe stop ik haar geschraap met dr hoef?

Bedankt alvast voor reacties

Kims

Re: weide obcessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:34

ahum, obsessie bedoel ik

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:03

Respect ,je zegt het zelf al.

Ik zou veel , heel veel grondwerk doen. Heel precies zijn ,duidelijk aangeven wat je wel en niet tolereert. En consequent zijn. Wellicht en lesgever erbij zoeken?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:29

Het is inderdaad een heel goed begin wat je gedaan hebt
Je moet dit proberen vol te houden,het paard loopt schuin achter je,niet voorop!! Zo laat je zien dat JIJ de leider bent.
Als hij toch naar voor komt dan moet ze per direct weer achter je schouder lopen.Hetzelfde met vooruit stappen zonder toestemming.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:37

Prima hoor, zo leert ze dat JIJ voorop loopt, jij speelt immers voor alfamerrie en zo hoort het ook! een draai met het touw lijkt op een boze zwaai van een staart (hoorde ik van de therapeute die mijn paard behandelde), en is dus voor het paard ook duidelijke taal, zonder dat je echt hoeft te straffen in de zin van slaan e.d.

wat ook goed werkt, is om het werk leuker te maken dan het op het land lopen. mijn paard loopt sinds een tijdje ook weer op het land, maar hij gaat altijd nog liever met mij mee om te werken dan dat hij de hele dag in zijn weiland staat. ik zorg dat hij het leuk vindt, en vooralsnog werkt dat goed. alleen is mijn paard jouw paard niet, dus ik weet niet of het bij jou ook zal helpen?

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:08

Stond ze hiervoor 24/7 op stal? als dat zo is wil ze haar "vrijheid" mischien niet kwijt....

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 15:36

Hoefschapen zou ik negeren.
Want negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.

Probeer eens te gaan voetballen op het land, zo gaat ze misschien in zien dat het land niet een grote graasvlakte is, maar ook een leuk speel landje kan zijn.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:42

Als ze aan je voorbijschiet is idd de enige remedie om haar terug te zetten. Als ze graag naar het weiland wil, kun je proberen om voor het weiland om te keren en terug naar stal te gaan. Ga vaker met haar wandelen, laat haar niet meteen in het weiland los maar ga ook in het weiland door met oefenen dat ze naast je moet blijven.
Overigens zijn mijn paarden ook wat nerveuzer als ze na de zomer het land niet meer opkunnen. Ik mis ook in het hele verhaal hoe oud je paardje is, van een ouder dier kun je wat meer geduld verwachten dan van een jonkie.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:39

bedankt voor de reacties!

Ik ga dus vrolijk verder met het zelfbedachte grondwerk

Mijn paardje is 9, bijna 10. Dus geen reden om jolig te gaan doen, die leeftijd is ze al voorbij.
De wei voorbijlopen heeft bij haar amper nut, ze dribbelt des te harder. Als ik haar dan weer vast zet op de poetsplek hangt ze zichzelf zowat op.

Dus heel veel grondwerk wat ik moet doen? Jullie tips wat voor grondwerk?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:20

Kims

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:49

Cassidy schreef:
En ook een wat ouder paard mag weleens jolig doen, het zijn geen robots!

En daar heb ik totaal ook geen moeite mee, integendeel. Zolang ze maar respect voor me heeft vind ik alles best...

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:45

wat jij gedaan hebt met het voor je uit lopen zegmaar. zo heb ik het ook gedaan.
mijn pony mag stappen, draven, van mij part galloperen zolang ze maar niet met haar schouder voor de mijne komt want dan zwaait er wat.

wat ik haar ook geleerd hep is dat een vingerknip betekend oppassen je zit fout. nog een keer en ik word boos.

dat snapt ze donders goed. en het werkt echt. (niet handig als je aan clickertraileng doet.) het fijne wat ik er aan vind is dat ik haa niet hoef te slaan. ik hoef alleen een vingerknip te doen om haar te straffen, want ik heb het nooit zo op slaan.

wa het weiland betreft.
ik neem uit het verhaal aan dat als je haar in het weiland wil zetten dat ze jou meeneemt inplaats van jij haar.

Dat heb ik ook gehad en het klinkt misschien heel dom. Iedereen op stal maakte me vor gek uit. Maar bij mij heeft het zeker geholpen.

Loopt ze je omve en neemt ze Jou mee? laat haar achterwaarts naar het weiland lopen, het laatste stukje dan. en/ of haar achterwaarsts het weiland in laten lopen. in plaats van haar alleen maar om te draaien.

op een gegeven moment snapt ze wel dat ze eerst om moet draaien voordat ze het weiland in mag. het wielan moet ze verdienen door jou een stukje respect te geven. zolang zij zich niet fatsoenlijk kan gedragen mag ze het weiland niet in. ookal sta je een uur te prutsen voor het weiland. ze moet het verdienen.

Je moet er wel geduld voor hebben want het is best wat werk 's ochtends maar hetgeeft resultaat!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:51

Staat ze met anderen buiten? Sommige paarden worden zenuwachtig als ze dan ineens uit de groep worden gehaald. Afleiding met grondwerk en andere oefeningen lijkt me dan het beste remedie. Het schijnt langzaam over te gaan wanneer ze 'geleerd' hebben dat ze na de arbeid of het poetsen weer terug mogen naar de vriendjes op het land (maar het jaar daarop begint het weer van voor af aan).
Heb je dit al eerder meegemaakt met haar aan het begin van het weideseizoen?