Paard dat niet wil komen toch pakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Paard dat niet wil komen toch pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:48

Vandaag wou Santos niet gepakt worden. Het komt waarschijnlijk ook doordat ze vanuit de bak net even in de wei stonden (zeker niet voor het eerst dit jaar hoor, ze staan iedere dag er wel), een uurtje ofzo. Nou toen wilden mijn zus en ik ze dus binnen halen. Mijn zus belde me al want ze kon Santos niet krijgen dus ik er achteraan en meestal komt ze wel bij mij maar vandaag niet dus. Dan staat ze ergens te eten (eten is alles voor haar) en dan kom ik eraan en dan draait ze agressief dr kont naar me toe en doet een paar stapjes richting mij. Even is niet zo erg maar daarna begin ik zelf op Santos te lijken, wordt ook boos en verlies mijn geduld. Ik weet dat dit slecht is maarja ik ben gewoon een beetje licht ontvlambaar. In het begin doe ik heel rustig en alles en lief maar ineens wordt ik kwaad, da's een slechte eigenschap van mij.
Uiteindelijk hebben we het dus zo gedaan dat ik even bix haalde in een emmer en toen ging Lady (van mn zus) lekker bix eten en toen kwam Santos wel. Toen kon ik haar pakken maar is er niet gewoon een manier dat ik niet mijn geduld hoef te verliezen en dat er géén eten bij hoeft te komen?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:13

Heel veel oefenen. Zorg ervoor dat je je paard om verschillende redenen gaat halen. De ene keer voor eten, een andere keer voor aandacht, weer een andere keer om ermee te gaan rijden, of om ze naar binnen te halen. Ga vaak naar je paard toe om alleen maar even aandacht te geven, en laat hem daarna direct weer gaan.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:00

Ik heb het bij mijn paard geprobeerd op de parellimanier.
Hou het halster voor je en laat je paard eraan ruiken. Loopt je paard weg loop het dan niet achterna want je stuurt zo je paard met je lichaam alleen maar weg van jou. Desnoods sta je daar een half u met je halster... Win de nieuwsgierigheid van je paard, als die komt ruiken kan je je paard een massage geven met het halster. Daarna kan je het halster rustig om doen en je ding doen...
Veel mensen gaat recht op hun doel af en voor het paard is dat gewoon beanstigend. Dikwijls zien ze een halster als moeten werken. Zorg er dus voor dat je paard het werk niet als werk gaat zien, maar interessant is voor het paard zodat die uit nieuwsgierigheid naar je toe komt van: hmmm wat zullen we vandaag gaan doen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 12:17

Het topic staat hier niet goed, dus ik Tem even

Het toverwoord is volgens mij gewoon rust, als jij haast hebt wordt het sowieso niks. Haal je paard inderdaad ook uit de wei voor leuke dingetjes, leg er geen druk op!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:37

NA --> NH

Rauka

Re: Paard dat niet wil komen toch pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:08

fluiten of een liedje zingen als je boos word.
verder probeer ik me altijd in te leven, hoe andere paarden in de kudde zoiets aan zouden pakken.
paard chestnut wil met paard santos spelen. hoe zou paard chestnut dat vragen? en hoe zou mens chestnut dat vragen? alle andere tips vind ik ook goeie.

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:51

als mijn paard niet naar me toe wil komen ga ik op mijn hurken zitten en roep ik hem.. als hij dan met zijn neus op de grond komt om te ruiken pak ik hem an zijn halster en kan ik hem zo meenemen.
is diervriendelijk en toch effectief

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:53

Ik ben blij dat Amy gewoon komt als ik haar roept, of iig niet wegloopt als ik er aan komt..

Meestal als ik haar binnenhaal ligt er iets lekkers in haar bak.. Een boterham, handje brokjes of gewoon een paardenkoekje.

Dat weet ze heel goed.. Zo trekt ze de link dat het ook 'leuk' is om gestoord te worden tijdens je weide uurtje..

Riekje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:03

Je moet er gewoon een spelletje van maken >De Catching Game van parelli werkt heel goed. ( en is ook heel erg leuk om te doen)
Ik zou wel eerst wat keren oefenen in een afgezette kleine omgeving in de bak.
Ik zou mijn paard zeker niet met voer lokken want dan komt ie niet voor jou naar je toe maar voor het voer. je moet heel veel geduld hebben de eerste keer kan het wel een paar uur duren. hoe de catching game werkt kan je waarschijnlijk wel vinden op www.naturalhorsemanship.nl op het forum! aangezien het best een lange uitleg is! Groetjes en succes ermee!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:26

Riekje86: Ik ga het opzoeken! Hopelijk werkt dat.
Rocco1: Ze hebben nooit een halster om in de wei.
Rauka: Dat is ook een leuke tip!

En de rest, bedankt voor de hulp! Vandaag en gister liet ze zich
alweer gewoon pakken. Maar als het weer eens niet lukt dan heb
ik iig tips.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:01

het belangrijkste is dat het vangen, en wat daar achteraan gaat komen, leuk is voor je paard. mijn paard komt altijd hinnikend aanrennen, en duwt zijn neus soms gewoon in het halster. door het leuk te maken voor hem, wil hij altijd mee. als ik hem net in de wei heb, loopt hij de eerste 5 minuten ook weg, hij weet dat er altijd minstens een kwartiertje gegraasd mag worden. na 10 minuten kan ik hem ook zo pakken.

het nieuwsgierig maken vind ik ook een goeie! persoonlijk vind ik dat een paard op je af moet komen, hij moet het ook leuk vinden. maar ik heb ook wel pony's meegemaakt die zich niet lieten pakken, en dan ging ik op de grond zitten met het halster, en daar vuil tussenuit pulken en weet ik veel. de meeste paarden komen dan kijken wat je toch aan het doen bent. op het moment dat ze komen, niet gelijk toehappen, maar wegdraaien, alsof je dat oh zo interessante halster voor jezelf wilt houden. op een gegeven moment zal je paard het echt van dichtbij willen bekijken, en op dat moment laat je het zien. als je paard snel wegholt, moet je echt aan het werk om het leuk te maken voor je paard als hij mee mag. als hij rustig blijft staan, heb je een oplossing voor het probleem gevonden. hiervoor heb je wel geduld nodig, zowiezo vind ik geduld een sleutelwoord in de dierenwereld. het kost tijd om je paard te leren begrijpen, en andersom. en zeker als het niet helemaal gaat zoals je wilt, is het erg belangrijk dat je je geduld bewaart. het is het zeker waard om daaraan te werken!

Furno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:55

Je hoeft ook niet elke keer een emmer biks mee te nemen, maar als je gewoon elke keer wat lekkers meeneemt de wei in, zal je zien dat het straks stukke beter gaat Een worteltje, een broodje of een handje biks.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:16

Furno schreef:
Je hoeft ook niet elke keer een emmer biks mee te nemen, maar als je gewoon elke keer wat lekkers meeneemt de wei in, zal je zien dat het straks stukke beter gaat Een worteltje, een broodje of een handje biks.

en als je dan eens niets bij hebt, dan is je paard niet te vangen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:48

inderdaad, of het paard gaat bijten als er een keer niks te halen valt. je paard moet toch graag met je meegaan, of heb ik het nou mis? dat hoort toch bij een goede kudde- leider verhouding??

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:43

Je zegt zelf: je wordt kwaad. En dat is het eerste waar je aan moet werken.
Als je paard zich niet wil laten pakken en er een spelletje van maakt, moet je achter hem aan blijven lopen, hem geen rust geven, niet opjagen, niet rennen, niet kwaad worden, niet slaan of gaan schreeuwen. Dat kan even duren, trek er desnoods de hele dag voor uit. En als je hem vast hebt, uitvoerige belonen, daarna weer loslaten. Hij zal zich dan de volgende keren makkelijker laten pakken. Het helpt natuurlijk als je dit doet in een wat beperkte ruimte zoals een bak of een paddock, een weiland is erg groot als je achter je paard aanmoet.

De grootste fout die je kunt doen is stoppen op een moment dat je het paard niet te pakken hebt kunnen krijgen. Zo leert het paard dat hij op dat moment kan winnen.

En nog iets: loop in een boog van de zijkant op de schouder van je paard af, kijk daarbij niet naar zijn ogen. kriebel hem bij eerste contact bij de schoft, wacht tot hij zijn hoofd naar je toedraait. Ga niet het halster achter je rug verstoppen, laat het duidelijk zien en hem eraan ruiken, vraag toestemming om het om te mogen doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:16

precies cassidy! niet alleen pakken om aan het werk te gaan, maar ook eens om gewoon even te knuffelen ofzo. het vanaf de schouder benaderen komt minder dominerend over, en veel paard blijven dan inderdaad staan. bedenk wel dat je daarmee een onderdanige positie aanneemt, en dat sommige dominante paarden daarop kunnen reageren!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 18:14

Gister deed ze het wéér.

Cassidy schreef:
En nog iets: loop in een boog van de zijkant op de schouder van je paard af, kijk daarbij niet naar zijn ogen. kriebel hem bij eerste contact bij de schoft, wacht tot hij zijn hoofd naar je toedraait. Ga niet het halster achter je rug verstoppen, laat het duidelijk zien en hem eraan ruiken, vraag toestemming om het om te mogen doen.

Het grootste probleem is dat als ik maar een beetje dichtbij kom ze me
de kont toekeert en gaat dreigen.

Gister heb ik haar uiteindelijk weer gekregen met biks, want ik heb nog geen tijd gehad om te oefenen. En leuke dingen doen als ik dr ophaal, ik doe eigenlijk niet anders. Meestal gaan we nog even wandelen voordat ze naar stal gaat, of we gaan in de bak een beetje grondwerk doen ofzo.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:29

Dreigen is natuurlijk helemaal not done, dan mag je haar echt heel overtuigend bij je vandaan jagen!
Overigens krijg ik mijn paard ook niet te pakken als ik haar net heb losgegooid, of madam van mening is dat ze nog even wil spelen. Als ik haar dan ignoreer, met mijn rug naar haar toe met een ander ga praten is het ineens niet leuk meer. Je moet het even uitproberen, het niet willen laten pakken kan van paard tot paard anders uitpakken. De een ziet het als spelletje, de ander wil echt niet.

Ik zou het risico in jouw geval niet willen lopen dat ze echt uithaalt. Voordat je de tijd krijgt om met haar te gaan oefenen zou ik haar daarom maar niet meer loszetten. Kans is erg groot dat ze door dit soort acties de verkeerde dingen leert. Waarom zou je haar de kans geven om iets verkeerd aan te leren (wat je haar dan weer af moet leren) , als je haar met wat meer tijd wel het goede aan kan leren?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 23:53

het dreigen zegt inderdaad eea over de leider- kuddeverhouding tussen jou en je paard. je paard mag dit echt nooit doen! verder ben ik het wederom met cassidy eens! (wordt wel saai zo...)

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:33

Cassidy: Het is haar vooral om het eten te doen, als ze in de bak even staat dan kan ik haar zo pakken zonder gedoe. Maar ik heb nu wel gemerkt dat het eigenlijk alleen zo is als ze eerst in de bak heeft gestaan en ik haar daarna in de wei heb gezet, en dat ze er dus nog maar 2 of 3 uur staat. Nou ik zal kijken hoe het vandaag gaat, want met andere dingen heb ik helemaal geen last van deze 'strijd'.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:07

Als je een bepaald patroon ontdekt, moet je kijken wat ze doet als je dat patroon onderbreekt. Dus niet eerst los in de bak, meteen de wei op. Of alleen los in de bak. Probeer de context te analyseren waarin ze het doet.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:39

Zonet ben ik eerst gaan rijden, en nu staat ze in het land. Ik ga haar om een uur of 2 in de bak zetten en ik heb haar halster omgelaten zodat ik haar makkelijker kan pakken. Ze is nu ook wat nieuwschieriger omdat ik af en toe even een handje bix mee neem. Ik denk dat je gelijk hebt, Cassidy met dat ik het patroon moet onderbreken. Maar ik vond het altijd zo handig, even voordat ze op stal gaan in het land, dan hoeft ze op stal geen hooi meer maar ik doe het nu maar zo.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:15

Of erachter aan lopen, óf bij de wei gaan zitten. Gewoon wachten. Duurt meestal niet lang.

Ik ga eigenlijk nooit de wei in om mijn paarden te halen. Ik roep bij het hek. Het paard dat naar het hek komt, is er één van mij. Maar dat kost je wel een poosje voordat het zo werkt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:51

Swift

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:12

Je kunt er ook gewoon bij in t land gaan zitten, 9 van de 10 keer worden ze dan nieuwschierig en komen naar je toe.