parelli L1 Les 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

parelli L1 Les 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:19

Ik heb vandaag het nieuwe parelli level 1 pakket binnengekregen. Dus natuurlijk ben 'k metteen beginnen lezen in m'n pocketguide1 met m'n theorieboek en dvd 1 in de dvd-speler.
Les 1 heb 'k al doorgenomen.
In les 2 moet je een relatie starten met je paard. Je moet je paard 30 minuten observeren staat er. Op de dvd laten ze dat mooi zien, maar daar staan de paarden elk apart... Die van mij staat op een weide met 2 andere paarden.

Nu vroeg ik me af, om zo 30 minuten daar te zitten, zet ik m'n paard dan best apart in de piste, en ga'k daar zitten? Of zet 'k mij gewoon neer in de wei waar die andere twee paarden erbij staan?

Cassandra is tweede in rang van de 3 en ik vrees als 'k cassandra gewoon bij haar kudde laat staan dat de afamerrie, die de dominantste is en uit is op snoep constant bij me gaat staan en Cassandra bij me weg jaagt (ze zou maar eens iets moeten missen...)

Wil dat morgen al proberen met haar.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:13

Probeer idd een stukje te vinden waar je paard alleen met jou is. Je kunt ook een stuk van de wei met prikpaaltjes en schrikdraad (zonder schrik!) afzetten. Het gaat erom dat je paard nieuwsgierig naar jou gaat worden. Daar moet ze wel de gelegenheid toe krijgen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 11:31

héhé heb het gisteren geprobeerd en het is gelukt Heb haar gewoon in de piste gezet. Ben dan zelf op een stoel gaan zitten en heb haar haar gang laten gaan. Het was wel grappig! Ze liep eerst 5 minuten aan een stuk rond me omdat ze niet wist wat haar overkwam. Daarna kwam ze naar me toe en me uigebreid besnuffelen. Ze vond vooral m'n pet interessant en de veters van m'n schoenen. Die twee dingen nam ze constant tussen haar tanden en met m'n pet begon ze dan te spelen hahaha

Vandaag hetzelfde gedaan maar wel de bodyblocks gebruikt en de carrotstick en string geïntroduceerd. Ook hiermee wou ze constant spelen... Ze nam het tussen haar tanden en op een gegeven moment kwam ze er zelfs over schuren en zette ze zich in zo'n positie waarmee ze wou zeggen, aai mij Vind het super hoe ze alles oppikt! Het is net of ze de boekjes ook leest en de bedoeling snapt!!! haha

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:44

Zij weet het allemaal al Willeke, ze hoeft de boekjes niet te lezen . In L2 is het zelfs een zgn Savvy Arrow, "spend undemanding time with your horse". Doe ik heel vaak (en al lang voordat ik met Parelli begon), ik zit vaak bij mijn paarden in box, paddock of wei. Zo ben ik in hun ogen niet de "figuur die altijd wat van ze wil"

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:13

Het stimuleert enorm om ermee door te gaan vind 'k
In het begin stond 'k echt sceptisch t.o.v Parellipakketten, maar ik moet zeggen da'k er ondertussen aan verslaafd ben hihi

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:15

Joh, in L2 wordt het allemaal nog veel leuker, wacht maar af

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 20:46

haha kan al niet wachten
Vind het echt super zoals het nu gaat! héhé en weet je wat leuk is? Ik heb ondertussen al fanatiek publiek die me elke keer bezig wil zien. Mijn tante, haar beste vriendin, mijn twee zussen
maar momenteel heb 'k het liever niet omda'k me dan onzeker ga voelen Maar wacht maar tot 'k wat verder ben dan kan 'k hun eens een demonstratie geven hihihi

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:29

Het grappig om te lezen, ik ben misschien wel zoals Prompertje, ik kan uren in de wei zitten en dan komen alle paarden om de beurt bij mij.

Ik kan ook uren gewoon met haar in de box zitten dat vindt ik geweldig!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:12

Heerlijk hè Adriana ? Gewoon er zijn en er hoeft niks, ik denk dat de paarden dat ook wel kunnen waarderen. Mooi om te zien hoe er contact met je gezocht wordt!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 21:14

héhé 'k ken het!!! De eerste keer waren die 30 minuten erg lang! Heb het dan nog een tweede keer gedaan toen 'k de CS introduceerde Ze was echt nieuwsgierig en was niet meer bij me weg te slaan

Het enige wat ik wel heb is dat ik constant bodyblocks moet gebruiken bij haar omdat ze te dicht in m'n ruimte komt... ze bevoelt me helemaal met haar lippen en schuurt over me... Lijkt me een teken van dominantie... Ik heb de indruk dat ze me op die manier uitprobeert om te zien hoe ver ze kan gaan... Maar de bodyblocks helpen wel en ze wordt steeds beleefder en blijft nieuwsgierig

Ondertussen begin 'k aan les 6. Heb les 5 (communication game) bij m'n zusje uitgeprobeerd. Dat was lachen maar ze zegt dat ze er wel iets uit geleerd heeft
Ze is net als ik ook dikwijls met paarden bezig

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:55

Hmm het ligt aan de situatie, bij ons in de groep staat een merrie die dat wel doet uit dominantie. Maar die merrie drukt me ook omver (althans als de kans zou krijgen ) zoals jij het beschrijft lijkt het als gewone nieuwsgierigheid. Maar als jij het niet wilt hebben dan kun je voor afstand zorgen.

@ Prompertje; dat klopt ik vind het heerlijk.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:19

Communication game is echt geweldig. Als het bij mensen al zo moeilijk is om iets zonder woorden over te brengen, hoe moeilijk moet het dan wel niet voor een paard zijn om ons te begrijpen.

Eigenlijk zouden alle paardeneigenaren dat eens moeten doen.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:54

yap promptertje, daar heb je gelijk in. Mijn zusje stond daar dikwijls te zeggen van: wa moet 'k doen? Wa wil je van mij? Wat is hier de bedoeling van? En toen ze de eerste opdracht voor elkaar had snapte ze het en werkte ze wel goed mee. Achteraf hebben we dat nog even besproken en ze zei dat ze nu wist waarom haar verzorgpaard daar dikwijls staat te kijken van: wa wil je nu?