op wat voor leeftijd inrijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IloveKelly

op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:28

Ik ben wel benieuwd op wat voor leeftijd jullie of renpaarden inrijden. want in boeken lees je bij renpaarden vaak 1,5 jaar dat ze zadelmak worden gemaakt en dat ze bij net 2 concoursen gaan lopen.

wat vinden jullie hiervan?

p.s Sorry is dit hier niet hoort

ik hoop op reacties

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:38

dat klopt, volbloeds worden over het algemeen beleerd aan het einde van het tweede levensjaar(als ze ongeveer anderhalf tot twee en half jaar oud zijn) en komen als twee of drie jarigen in de baan.
Wat is er van te vinden? het wordt nu al 300 jaar zo gedaan(misschien zelfs langer) en de resultaten zijn er ook naar. Een volbloed groeit sneller uit(ook in het hoofd) en daardoor is het eerder rijp en klaar voor werk...

JIDO

Re: op wat voor leeftijd inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:49

De paarden worden als jaarling ingebroken (beleerd) en als twee jarige gaan ze (als ze het aankunnen en er rijp voor zijn want dat verschild dus echt per paard ) gaan ze koersen.

Wat ik er van vindt, als het paard laat zien dat hij of zij er aan toe is is er niets aan de hand, maar als het paard er dus niet aan toe is en toch min of meer wordt gedwongen om deel te nemen.......dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Wij hebben momenteel een 3 jarige die nog niet heeft gekoerst, maar dit wel binnen 1 a 2 maanden gaat doen, maar hij was als 2 jarige nog veel te speels, hij begreep het allemaal nog niet, dus hij is met rust gelaten tot dit voorjaar.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Isaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:03

Met dit wat Woogy zegt ben ik het ook helemaal mee eens.dat klopt, volbloeds worden over het algemeen beleerd aan het einde van het tweede levensjaar(als ze ongeveer anderhalf tot twee en half jaar oud zijn) en komen als twee of drie jarigen in de baan.
Wat is er van te vinden? het wordt nu al 300 jaar zo gedaan(misschien zelfs langer) en de resultaten zijn er ook naar. Een volbloed groeit sneller uit(ook in het hoofd) en daardoor is het eerder rijp en klaar voor werk...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:15

Wij zijn bij de meeste bij de 2 jaar begonnen, uitzonderingen bij 3 jaar.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:22

Wij beginnen ook met de kleuterklas als ze twee jaar zijn. degene die er niet aan toe zijn om te koersen koersen gewoon niet ...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 16:00

Wij beleren de (dravers) paarden als ze jaarling zijn, ze gaan dan ook even in training. Dan is het rond nieuwjaar kijken of het wat wordt, anders komen ze terug en gaan ze het land in, of ze worden rustig aan doorgetraind en starten ze als tweejarige.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 02:48

De draverij vindt hoe verniel ik mijn paard

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 06:40

MSQuincyTE schreef:

Dat is jouw mening. Maar of het een nuttige bijdrage aan de discussie is? Ik vind het een prachtige sport.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:14

MSQuincyTE schreef:

Okee, weer zo'n zinnige post

Wat dacht je van topsportpaarden, dat vind ik veel slechter?

Ik ben een paar keer op een draverstal geweest, en het is gewoon geweldig hoe ze ermee omgaan.

Dat kan ik niet altijd zeggen als een 'sport' paard niet mee wil werken

floorlayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:35

hihi half bokt is er tegen hoor. Dravers enzo dan. Maar ojee als je een kwartiertje( 2x per week) op een volbloed merrie stapt zeggen mensen dat je gestoord bent.

maarja, draverij lijkt mij wel een mooie sport

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:04

MSQuincyTE schreef:

paarden in allerlei houdingen laten lopen aan longe en rijden is pas vernielen, gewrichten leiden er meer onder en in hun kop ook, omdat ze niet vrij mogen zijn/bewegen..
met sloffen rijden of longeren dat vind ik zooo zooo &(*$&)(%*&...

in de draf en rensport lopen alleen de paarden die het ook echt leuk vinden, als ze niet willen of ze vinden het niet leuk dan lopen zelf ook niet..

ik ben ook wel benieuwd WAAROM JIJ dat vind, en ga nu niet de horde na lopen die maar wat roepen, en die nog nooit zich verdiept hebben in deze PRACHTIGE sport..

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:22

Ik vind het zeker geen vernielen. Als je dit topic goed hebt gelezen, lees je dat dit soort paarden eerder volwassen zijn. en is gewoon rijden niet vernieling? kunnen ze dan niet kreupel worden. en alsof het goed is om met 3 jaar te beginnen. oke ze zijn volgroeid. maar het blijft een belasting, dus vind dat vernieling wel een heel bot oordeel is. dan zou ik als ik jou was maar helemaal niet op een paard gaan!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:23

esperance schreef:
MSQuincyTE schreef:

paarden in allerlei houdingen laten lopen aan longe en rijden is pas vernielen, gewrichten leiden er meer onder en in hun kop ook, omdat ze niet vrij mogen zijn/bewegen..
met sloffen rijden of longeren dat vind ik zooo zooo &(*$&)(%*&...

in de draf en rensport lopen alleen de paarden die het ook echt leuk vinden, als ze niet willen of ze vinden het niet leuk dan lopen zelf ook niet..

ik ben ook wel benieuwd WAAROM JIJ dat vind, en ga nu niet de horde na lopen die maar wat roepen, en die nog nooit zich verdiept hebben in deze PRACHTIGE sport..

Helemaal mee eens!

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:36

De paarden in de draverij lopen in een veel natuurlijker houding als de dressuur en spring paarden .... En als ze niet willen lopen ? Dan lopen de dravers echt niet voor je ...

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:18

Ik ben een enorme drafsportliefhebber. En toch.... ben ik faliekant tegen de koersen voor tweejarige paarden. Ik vind ze op die leeftijd nog niet volwassen en volgroeid genoeg. Ik zal dan ook nooit een paard als tweejarige laten starten.

Trainen beginnen we uiteraard wel vroeg mee, het duurt jaren en jaren voordat pezen, botten en banden voldoende uitgehard zijn om prestaties te leveren, en onderzoeken (o.a. op de Waiboerhoeve) hebben duidelijk uitgewezen dat trainen op zeer jonge leeftijd een gunstige invloed heeft.

Tsja Miss Quincy TE, ik kan nu ook wel hele lelijke dingen over de westernsport gaan roepen, maar daar begin ik niet aan. Elke sport heeft zijn rotte appels, maar elke sport heeft ook mensen die op een verantwoorde, verstandige en liefdevolle manier met hun paarden omgaan. Beetje makkelijk om zo iets algemeens te roepen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:26

Tja ik heb niks met de drafsport en paardenrennen ed. ik ben het er ook niet echt mee eens om een paard als jaarling al te beleren ook al is ie er psychisch klaar voor, lichamelijk is ie nog lang niet uitgegroeid. Ook hoe het er in de dresuursport aan toe gaat vind ik 3x niks.

Ik vind niet dat je je paard vernield met longeren maar ik gebruik ook geen enkele hulpteugel, bij mij hoeft het paard ook alleen maar te lopen.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:28

MSQuincyTE schreef:

Speciaal voor Miss Quincy: mijn 20-jarige dravermerrie, stond met 16 maanden voor de kar, heeft gekoersd. Foto is vandaag genomen. Lijkt me niet zo'n heel erg vernield paard

Afbeelding

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 23:38

Mijn exrenpaard heb ik voor de koop rondom op de foto laten zetten. Hij was toen 8 jaar, en had alleen maar 1tjes!!! Kun je van veel dressuur-/springpaarden niet zeggen. Om over de westernpaarden maar te zwijgen. Die worden gevraagd om op 2 jarige leeftijd te spinnen e.d., kan me niet voorstellen dat dat geen schade oplevert!
Nee geef mij maar de renpaarden die hebben tenminste een super mooi en goed leven gehad.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 01:59

Nancy_evita schreef:
MSQuincyTE schreef:

Okee, weer zo'n zinnige post

Wat dacht je van topsportpaarden, dat vind ik veel slechter?

Ik ben een paar keer op een draverstal geweest, en het is gewoon geweldig hoe ze ermee omgaan.

Dat kan ik niet altijd zeggen als een 'sport' paard niet mee wil werken

Ik vindt het geen onzinge post want het is en blijft hoe verniel ik mijn paard.

Dat is met de jonge paarden in het western rijden net zo als ze 3 zijn moeten ze blijkbaar ook alles al kunnen dat vindt ik net zo erg

JIDO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:56

Dit is en blijft een mooie disscussie.............

Mensen hebben een totale foute indruk als het gaat om het beoefenen van de rensport in het algemeen.

Het inbreken van jonge paarden is een feit, maar het is niet zo dat deze paarden iedere dag bereden worden dat is onzin, het is ook niet zo dat 2jarige iedere uitgeschreven 2jarige koers moeten lopen ook dit is onzin, een 2 jarige loopt hooguit 2 a 3 keer in het jaar, dit zijn ook vaak korte afstanden.

Het is ook niet zo dat volwassen paarden iedere dag de longen uit de lijf moeten rennen, ook onzin, ook wij maken met deze paarden heerlijke buitenritten, (zonder te galoperen).

Je zou gewoon eens moeten komen kijken naar de trainingen dan krijg je waarschrijnlijk een hele andere indruk.

Toen mijn vader zijn eerste renpaard kocht, ik was toen 13 jaar oud en volledig in de dressuur bezig, heb ik hem ook voor gek verklaard, mijn gedachten waren die paarden moeten alleen maar heel hard rennen en worden alleen maar geslagen, nu weet ik wel beter, niets is minder waar.

De paarden in de koers mogen hooguit 5 x gekarwatseerd worden anders een boete, ik heb menig rijpaard veel meer klappen zien krijgen.

Dit is maar een kleine uiteenzetting, maar ieder is vrij om zijn eigen mening te uiten, alleen weet dan wel waar je over praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:08

Ik heb op een renstal gewerkt,en vind dat ze veels te vroeg bereden worden.Idd waren de 2-jarige rennen , waar de jonge paarden zo wie zo gestart werden of ze potentie hadden.De gene die het niet goed deden werden er uit gehaald en verder getraind voor de verkoop maar ook als maar veels te vroeg.het toeval wil dat ik nu ,zo veel jaar later naast een stal sta waar ze renpaarden opvangen als ze van de baan komen.Het kan toeval zijn maar ze zijn allemaal versleten en een gezond paard staat er niet meer tussen .Dit voor paarden tussen de 8/13 jaar oud.
Van de draf sport weet ik niks, maar ik heb begrepen dat trekken minder belastend is voor een paard als gewicht op zijn rug.Maar ik weet niet hoe het met de slijtage zit.

Ik moet wel zeggen dat op de renstal de paarden super verzorgt werden,al was ik het met de manier van beleren niet altijd eens.maar ondanks mijn leeftijd blijf ik een penny

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:32

MSQuincyTE schreef:

Ik vindt het geen onzinge post want
het is en blijft hoe verniel ik mijn paard.

Dat is met de jonge paarden in het western rijden net zo als ze 3 zijn moeten ze blijkbaar ook alles al kunnen dat vindt ik net zo erg

En omdat jij het zegt is het zo?
Als dravers het niet leuk vinden voor de kar, worden ze verkocht, meestal als recreatiepaardje.(zoals mijn draver)
Als springpaarden het niet leuk vinden, worden ze net zo hard geslagen en weet ik wat totdat ze het gewoon doen. (ik heb het niet over alle paarden hoor, maar wel veel)

Kijk eens hoe Prompertje haar paard is vernield door de draverij! Verschrikkelijk
En nu kan 'ie lekker van zijn pensioen genieten, en heeft nog heerlijke jaren tegemoet.
Verschrikkelijk toch..

Ook ga ik mee met griebels

floorlayka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 11:44

jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk. Ik heb geen verstand van de rensport, maar het lijkt me prachtig om te zien. Als ik een paard was zou ik persoonlijk liever buiten op een baan rennen met een lichte jockey, dan binnen in een saaie bak m dressuur oefeningen lopen met een stevige vrouw op mijn rug.. beetje rare vergelijking maar toch..

er was een meisje en die reed haar volbloed bij 2,5 in. 2x per week 15 minuten stappen. ze kreeg half bokt over haar heen... nou en dan moeten de drafeigenaren maar niet aankomen dat ze hun paarden bij 1,5 jaar al klaar maken voor koersen.. 1,5 vind ik trouwens te vroeg maar 2 jaar voor de kar en beginnen met training onder zadel kan wel.. niet vaak maar toch

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:05

Altijd een moeilijke discussie dit....

Maar ik blijf het vreemd vinden dat er rassen zijn die blijkbaar anders in elkaar zitten dan andere paarden

Ik kan me niet voorstellen dat een volbloed eerder uitgehard is dan ieder ander paard.
Dat is hetzelfde domme excuus wat koibois ook al 300 jaar gebruiken om een 2 jarige quarter in te rijden. Ook daar zijn de resultaten ernaar.
Dat iets al heel lang op dezelfde manier gebeurt wil niet zeggen dat het dus goed is. Dat is kortzichtig.
En het botten en pezen werk is voor ieder paard gelijk... ik sluit me aan bij promptertje..

Dat erop zitten anders is dan er achter hangen, ja, daar kan ik inkomen. Maar ik ken de drafsport niet goed genoeg om er een oordeel over te hebben.