[AR] Hoe halt houden oefenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Collinnnnn

Hoe halt houden oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:14

Mijn shetlander heeft, als ik buiten rijd, nogal moeite met stilstaan en vooral stil blijven staan.
Hij word er niet heel erg zenuwachtig van ofzo, maar hij verveelt zich gewoon zodra hij langer dan 10 sec moet stilstaan.
Hoe kan ik eraan werken dat hij dit wel gewoon volhoud tot ik hem het stap signaal geef?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:57

Het eerste wat in mij opkomt: Waarom langer dan 10 sec stilstaan?

Actief halthouden is iets wat ze moeten leren dmv. het halthouden steeds uittebereiden. Dus beginnen met een tel stilstaan, en dit uitbouwen. Door zo af en toe ook na een korte tijd weer aan te stappen blijven ze alert.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:09

Idd wat sjonniej al zegt gewoon steeds korte periodes stil staan en dat langzaam uitbouwen.
Laat hem niet langer stil staan dat dat hij kan. Zorg dat je hem net 1 seconde laat aanstappen voordat hij zelf wilde gaan stappen. Zo leert hij dat stilstaan leuk is en dat hij daarna lekker weer mag stappen. Als je hem te lang laat stilstaan moet je hem gaan tegenhouden en dat is nooit een leuke situatie waardoor hij het stilstaan waarschijnlijk ook niet leuk zal gaan vinden.

Als hij echt langer moet stilstaan voor een stoplicht ofzo gewoon voorlopig even je groom ervoor zetten.

A10

Re: Hoe halt houden oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:28

thuis aan de lange lijnen al het halthouden oefenen. Niet gelijk wegstappen zodra je opstapt, maar even ene minuutje wachten.

Collinnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:32

Oke, dank jullie wel!!

Isaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:06

Ja dat heb ik dus ook met een verzorg pony van mijn vriendin. Die ken echt niet stilblijven staan met rijden maar ook met poetsen daarom is het moelijk om te poetsen. En met het rijden van hem, dan vraag ik een zweepje, maarja dan sta ik even stil en dan wordt ie echt heel erg zenuwachtig en gaat heel irrietant doen enzo.
Dat is echt zo lastig

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:12

Sjonniej schreef:
Het eerste wat in mij opkomt: Waarom langer dan 10 sec stilstaan?

Actief halthouden is iets wat ze moeten leren dmv. het halthouden steeds uittebereiden. Dus beginnen met een tel stilstaan, en dit uitbouwen. Door zo af en toe ook na een korte tijd weer aan te stappen blijven ze alert.

Had het niet beter kunnen zeggen. Mijn pony heeft ook moeite met stilstaan, vooral bij het wegstappen als hij net ingespannen is.

Mijn ervaring is, hoe meer je er aan doet om hem te laten staan hoe drukker hij wordt.
Dus doe het zoals Sjonniej beschrijft. En wacht niet altijd totdat hij uit zichzelf wegstapt, dus ga niet altijd de strijd aan. Ik heb het idee dat het halthouden anders als iets vervelends wordt beschouwd door de pony.

Begrijp me goed, hij moet natuurlijk wel leren om stil te staan en te vertrekken wanneer jij dat wilt maar wees eerst tevreden met keline stukjes.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:32

Met zijn neus ergens tegen aan parkeren, werkt ook goed. Dus tegen een hek ofzo.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:59

Ik geloof niet dat die pony daar wat van leert Napie.
Hij moet uit zichzelf willen halthouden omdat de menner het zegt en hij moet aanstappen omdat de menner dat zegt.
Niet stoppen omdat hij niet verder kan

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:34

Dan snapt hij wel wat je bedoelt en dan kan je hem wel ervoor gaan belonen

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:05

Daar ben ik het ook niet mee eens Napie. Hij stopt omdat hij niet verder kan en ook zonder hulp van de menner zou hij stoppen. Dit vind ik dus ook iets heel anders als halthouden.

Heel veel oefenen en veel belonen is mijn tip. Desnoods met je groom erbij als hij echt moet stoppen voor auto's oid en gewoon 10 keer per minuut halthouden en wegstappen. Dan weet hij op een gegeven moment wat er van hem verlangt wordt.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:25

Ik zet Jorrit liever met zijn neus tegen de bakrand dan dat ik hem steeds in zijn mond moet zitten. Daar wordt hij nog vervelender van.
Vanavond ging het al een stuk beter met het wegrijden. We hadden weer een terugslag daarin.

Ik stap op de kar terwijl hij met een halsband vaststaat. Jacob staat erbij. Hij maakt Jorrit los en dan moet hij weer een tijdje stilstaan. Daarna rij ik weg. Als we onderweg zijn oefenen we inderdaad zonder "muurtje" en dat gaat ook goed.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:38

Niet willen halthouden begint eigenlijk altijd met een gehoorzaamheidsprobleem / opvoedingsprobleem.

Al mijn menpaardjes staan keurig stil (3 stuks), maar alle paarden die ik OHZ beleerd en gereden heb doen dit heel slecht.
De oorzaak ligt simpelweg bij mij!!

Met het beleren voor de wagen vind ik het van essentieel belang dat ze stilstaan, dus dat leer ik ze van jongs af aan (net als rustig wegstappen trouwens), daar ben ik dus zeer consequent in en besteed ik veel tijd aan.

OHZ gaat het mis om de simpele reden dat ik ook op een niet-stilstaand paard wel kan klimmen, het gevolg is dat ik daar een stuk minder consequent in ben.

Uiteindelijk mondt niet goed willen stilstaan vaak uit in een probleem, doordat de menner na verloop van tijd teveel spanning legt in het stilstaan opzich. Een paard pikt dit feilloos op. Te strakke leidsels en zenuwachtig of aan het paard hangende groom dat soort taferelen zie je maar al te vaak.

Eigenlijk moet als het ware opnieuw beleren, maar dit kost veel meer tijd dan een jong paard correct opvoeden.

Mijn advies zoek vooral de oplossing bij consequent optreden richting je paard en hou jezelf een spiegel voor!!

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:40

napie schreef:
Met zijn neus ergens tegen aan parkeren, werkt ook goed. Dus tegen een hek ofzo.

Maar dat werkt niet als je moet wachten voor een oversteek omdat er andere weggebruikers aankomen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:55

Om het aan te leren. Ik heb het stilstaan zo geoefend in het weiland toen 1 van de pony's er wat meer moeite mee kreeg. Sowieso is halthouden het eerste wat ze moeten kunnen aan de lange lijnen en bij de eerste keren inspannen. Over het algemeen span ik ze de eerste keer aan de balk in en laat ze een minuut of 10 staan voor ik wegrij. Mijn pony's staan nu prima stil, ik kan ze altijd alleen inspannen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:18

Ik ben het helemaal met je eens Manie.

Maar ondanks dat we met Jorrit altijd concequent zijn geweest, is het stilstaan en rustig wegrijden zijn slechtste punt.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik wel wat spanning heb voor het wegrijden omdat hij dan zo druk kan doen. Maar er komt verbetering in door...consequent te zijn en te eisen dat hij stilstaat voor we wegrijden.

Zijn hengst zijn heeft hem ook wel parten gespeeld maar is nu verleden tijd