[AR] Kalkoenen tijdens een SGMW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Kalkoenen tijdens een SGMW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 19:08

Ik kom hier bijna nooit dus geen idee of er al vaak zo'n vraag gesteld is

Draaien jullie vaak kalkoenen in voor de wedstrijden en bij welke onderdelen dan? Hoe doen jullie dat als je tijdens het E-traject ergens een stuk over de weg moet?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:29

Ik draai altijd proppen in tijdens een wedstrijd. Bij alle drie de onderdelen.

Tijdens de marathon laat ik het een beetje van het traject afhangen wanneer ik ze er in draai.
Hellendoorn bijvoorbeeld gaat voornamelijk over zandpaden, daar gaan gelijk (A,B en E-traject) de proppen erin.

Gaat veel traject over straat, dan doe ik eerst van die hele platte met een widiapuntje erin. Deze wisselen we in de rust tussen B en E voor grotere exemplaren. Door die platte proppen er eerst in te draaien heb je mooie schone gaten zodat het wisselen supersnel kan.

In een E-traject met veel straat draai ik ze ook gewoon onder. Het is misschien niet heel fijn, maar uitglijden in een hindernis lijkt me vervelender.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:46

Ik rij altijd zonder kalkoenen ook in de marathon.

Mijn pony's staan nog al laag bij de grond en hebben dus een erg laag zwaarte punt. Daarbij ben ik veel te bang dat ze elkaar er een keer mee op de voeten gaan staan

Er struikeld wel eens een pony maar echt uitglijden ofzo heb ik gelukkig nog nooit mee gemaakt.

confetti

Re: Kalkoenen tijdens een SGMW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:56

Het ligt er net aan hoe de bodem is. Afgelopen keer had ik niks ingedraaid. Morgen draai ik wel kalkoenen in tijdens de marathon, dan is alles op gras.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:04

Maar hoe doe je dat dan als je even over de verharde weg moet? Gewoon op die stiften? Ik heb nl altijd geleerd dat dat slecht is/ niet mag of kan...of valt dat toch wel mee dan...?

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:10

Laura; mijn vader rijd enkelspan dus geen last van paarden die op elkaar trappen

Je zou dus opzich wel met kalkoenen in op het harde kunnen lopen, ook draven? Zag vandaag mensen die het wel deden, loopt misschien niet zo lekker voor het paard maar idd liever dat dan dat ze uitglijden.
Mijn vader had gister en vandaag wedstrijd. Vannacht had het wat geregend en vanochtend miezerde het nog een beetje dus de grond was nat. Daarbij word het natuurlijk al snel een modderbende door al het draaien van alle aanspanningen. Je zag dus dat ons paard (zonder kalkoenen) af en toe niet zoveel grip had en soms een beetje gleed. Vroeg dus aan mn vader of hij aan de hoefsmid wil vragen of hij gaten in de ijzers wil maken maar dat vond hij dus weer niet zo nodig

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:15

Ik heb net als Laura ook nooit kalkoenen in. En heb nog nooit problemen gehad met een glijdende pony. Perfect je buitenteugel erbij houden en het probleem is al bijna opgelost.

Van mijn medemenners hoor ik nog al eens dat over de weg rijden met kalkoenen in juist goed is voor de pezen. Sterke pezen worden hierdoor alleen maar sterker. Ik heb hier verder geen verstand van, maar dit hoor ik regelmatig.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:48

Politiepaarden hebben ook stiften in op de straat.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:24

Wij rijden altijd zonder kalkoen maar ik heb het dan ook over die kleine behendige welsh-A-tjes. Ik kan me voorstellen dat een groot paard ze wel nodig heeft om op de been te blijven.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:54

Misschien kunnen m'n paardjes prima zonder proppen hoor, maar ik heb het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd.
Ik durf zelf gewoon meer als ik weet dat ze op scherp staan.
Waarschijnlijk speelt het feit dat ik altijd (en nog steeds) OHZ gereden heb een grote rol. Daar rijdt eigenlijk iedereen met proppen.
Dat het per paard verschilt is absoluut waar. Oude Sammie liep heel vlak, maar dekte enorm veel bodem. Dat is typisch een manier van gaan waarbij ze gemakkelijk glijden (Ze gleed ook heel veel zelfs met proppen). Monty en Timano hebben meer knieactie en glijden beduidend minder. Maar voor de zekerheid gaan ze gewoon op scherp

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:58

Ja dat heb ik ook, dan ben je het van nature zo gewend. Maar ik heb al een paar marathons zonder gereden en dat gat ook prima, lijkt of ze toch iest meer houvast hebben door de kar.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:00

Mogelijk is dat het geval, maar als ze onderuit gaan voor de wagen is het nog griezeliger dan OHZ.
Dus ik denk dat ik toch maar veilig op scherp blijf zetten.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:45

Albertine_N schreef:
Politiepaarden hebben ook stiften in op de straat.

Dat klopt maar dat zijn wel hele platte

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 09:52

Wij hebben bij het hele wegtraject altijd kalkoenen in, van die hele kleintjes, met van die puntjes eraan (wij hebben Shetlanders, dus grotere kunnen ook niet).
Hier heeft hij helemaal geen last van. Wij hebben maar 1 op ijzers staan van het dubbelspan. Wij doen dit, omdat het onhandig is ze in de pauze er nog eens onder te draaien, omdat het een dubbelspan is en je ze dan helemaal moet uitspannen en weer inspannen.
En volgens mij maakt het niets uit of je nou grote of kleine pony's hebt op uitglij gebied. Bij de waterbak gleed Kasper namelijk wel eens weg op zijn ijzertjes.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:32

ik heb altijd zonder gereden en nooit problemen gehad.Ik rijd nu geen wedstrijden meer,maar als ik ze wel zou rijden denk ik toch zonder.Omdat ik het op de weg niks vindt voor spieren en pezen enzo.Ik zou ze dan evt voor het e traject indraaien en evt met dressuur en vaardigheid.Maar zeker niet met het weg traject.

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:21

Het is verschillend per wedstrijd, denk dat ik ze er vandaag maar in draai, heeft ie wat meer grip.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:37

Ik rij zonder ijzers, dan heb je een natuurlijke antislip

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:55

Wat jij al zegt Manie, het vooral je eigen idee
Jij bent gewent ze altijd in te draaien en voel je minder 'veilig' als je het niet doet. Als je altijd zonder rijdt is daar niets geks of minder veiligs aan

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:52

Vandaag in Winterswijk met al dat zand is het echt niet nodig geweest.

Maar op zeer vochtig en nat glij gras draaien wij hele kleine proppen in, net zodat ze niet uitglijden, te lange vind ik met 2span gevaarlijk,
Zeker als ze op elkaars benen gaan staan.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:23

Gisteren in de vaardigheid heb ik ze wel in gedraaid.Omdat je hele lange stukken moest galoperen.Vandaag in de marathon geen proppen in gedaan omdat het zand grond was.Ik heb proppen van ongeveer 0.4 cm hebben ze ook weinig last mee op de stenen.

Belinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 23:15

Wij hebben altijd proppen in (2-span en enkelspan), voor de start gaan ze d'r in en na de wedstrijd d'r weer uit
Onze paarden zijn het ook gewend, en zonder zouden ze ook uitglijden. Voldoende bescherming om de benen beschermd ze ertegen dat ze elkaar raken met de proppen.
Ik ken ook wel menners die rijden altijd zonder, wat goed verloopt (af en toe glijpartij, maar dat voorkom je met proppen ook niet) .. Het is ook maar net wat je paard gewend is.
Over de weg tijdens een traject is minder met proppen, maar dat is dan niet anders

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:08

Wij draaien ook standaard proppen in, al gelijk met de dressuur. Dat ze op de weg op proppen lopen is volgens mij niet zo'n probleem. Het geeft het paard toch wat meer grip en dus ook vertrouwen, en dat werkt natuurlijk ook door op de menner. In het zand heb je inderdaad zonder ook voldoende grip, maar in de modder en zeker op het gras zou ik niet graag zonder stiften rijden.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:57

Ik draai ze alleen in als het heel glad is en meestal in de marathon wij hebben ook hele kleine waarmee wij ook over de stenen kunnen rijden en er zitten ook klein widiak(weet niet hoe ik het schrijf) puntjes onder

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:35

paarden bij ons staan nooit op kalkoenen... ook in de marathon niet... genoeg grip van zich zelf...
mijn eigen friesje heeft wel gaten in de ijzers voor kalkoenen omdat ik vorige maand 4keer springles op nat gras had en hij daar dus wel uitgleed... maar sins dien nooit meer gebruikt... hij red het prima zonder!

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:26

het hangt er vanaf hoe de bodem is, maar ik rijdt bijna nooit met kalkoenen (kan nu ook niet want zitten geen gaten in de ijzers )
maar wanneer de bodem heel slecht is doe ik ze nog wel eens onder, en dan doe ik dat gewoon na het A traject, voordat ik het E-traject inga.