Hackamore of bosal was eigenlijk mijn volgende poging, maar dat leek me toch niet heel fijn, ik hou niet van veel om een paardenhoofd

Toen kwam ik het cook hoofdtel tegen en een soort neusriem die onder de kin kruisde, maar om zomaar even zoveel geld uit te geven voor iets waarvan ik geen idee heb of het werkt (plus dat ik ze beide niet erg mooi vind) ben ik zelf maar aan de slag gegaan

Eerst even los in elkaar gezet om te kijken of het iets was en of het zou passen:
In elkaar
Uitgelegt op de grond met teugels (mijn kat wilde ook graag op de foto maar dan wel onherkenbaar)
En vandaag voor het eerst ermee rijden! Was wel spannend, ze was afgelopen weken nog wel een beetje (heel erg) lastig. Maar het viel echt reuze mee! Ze liep heel erg ontspannen en reageerde super op de hulpen, eigenlijk heb ik heel de rit gewoon met hele lange teugels gereden, hoefde maar een aantal keer wat korter te pakken.
Zelfs toen ik langs twee andere paarden moest die de andere kant op reden, waar ze normaal keihard achteraan zou zijn gegaan, liep ze gewoon langs nadat ik haar de met een kleine beweging de andere kant op stuurde, dat had ik echt niet verwacht!
En het mooiste komt nog, op de gevaarlijke kruising waar ze me zelfs omver loopt als ik ernaast wil oversteken stond ze zeker 2 seconden stil

Ik heb geen foto's van het rijden zelf, maar natuurlijk wel van onze '....loze' uitrusting

Bitloos en Boomloos (binnenkort ook sporenloos en als ze haar benen gewoon goed optilt en neerzet ook beschermerloos)

Het grijze er toch maar afgehaald en hem met paars suede onderlegt, waarom ze zo eng kijkt met dat linkeroog weet ik ook niet

En omdat er maar 2 foto's bij mogen de laatste nog even zo
Na een goede rit tijdens warm weer, een doorweekt paard
Het hoofdstel is nog niet helemaal perfect, de snaps van de teugels moet ik vervangen, deze zijn te zwaar, en suede is denk ik ook niet echt een goed matriaal met al dat zweet.
Maar het hoofdstel heeft (nog) nergens geschuurt, terwijl ze normaal bij de bakstukken dan helemaal wit is.
Ik ben met dit systeem echt super tevreden! Zeker de beste methode van degene die ik nu allemaal al heb geprobeerd. Ik ben eigenlijk best wel verbaasd over hoe Gaia erop reageerde, ik had echt verwacht dat ze gewoon dwars door me heen zou rennen en ze liep juist heel lekker en vrolijk