Zelfgemaakt bitloos hoofdstel (verslagje met foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Zelfgemaakt bitloos hoofdstel (verslagje met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 22:41

Na al veel verschillende soorten bitten geprobeerd te hebben, waar mevrouw met stopprobleem allemaal doorheen liep, wilde ik maar eens bitloos proberen. Eerst maar de goedkoopste manieren proberen, gewoon halster, touwhalster, crossrope, maar allemaal liep ze dwars doorheen zodra zij vond dat ze niet stil hoefde te staan (lees: gevaarlijke kruisingen of bij openingen van grote weilanden vol heel erg groen gras).
Hackamore of bosal was eigenlijk mijn volgende poging, maar dat leek me toch niet heel fijn, ik hou niet van veel om een paardenhoofd .

Toen kwam ik het cook hoofdtel tegen en een soort neusriem die onder de kin kruisde, maar om zomaar even zoveel geld uit te geven voor iets waarvan ik geen idee heb of het werkt (plus dat ik ze beide niet erg mooi vind) ben ik zelf maar aan de slag gegaan .

Eerst even los in elkaar gezet om te kijken of het iets was en of het zou passen:
In elkaar
Uitgelegt op de grond met teugels (mijn kat wilde ook graag op de foto maar dan wel onherkenbaar)

En vandaag voor het eerst ermee rijden! Was wel spannend, ze was afgelopen weken nog wel een beetje (heel erg) lastig. Maar het viel echt reuze mee! Ze liep heel erg ontspannen en reageerde super op de hulpen, eigenlijk heb ik heel de rit gewoon met hele lange teugels gereden, hoefde maar een aantal keer wat korter te pakken.
Zelfs toen ik langs twee andere paarden moest die de andere kant op reden, waar ze normaal keihard achteraan zou zijn gegaan, liep ze gewoon langs nadat ik haar de met een kleine beweging de andere kant op stuurde, dat had ik echt niet verwacht!
En het mooiste komt nog, op de gevaarlijke kruising waar ze me zelfs omver loopt als ik ernaast wil oversteken stond ze zeker 2 seconden stil .

Ik heb geen foto's van het rijden zelf, maar natuurlijk wel van onze '....loze' uitrusting

Afbeelding
Bitloos en Boomloos (binnenkort ook sporenloos en als ze haar benen gewoon goed optilt en neerzet ook beschermerloos)

Afbeelding
Het grijze er toch maar afgehaald en hem met paars suede onderlegt, waarom ze zo eng kijkt met dat linkeroog weet ik ook niet

En omdat er maar 2 foto's bij mogen de laatste nog even zo
Na een goede rit tijdens warm weer, een doorweekt paard

Het hoofdstel is nog niet helemaal perfect, de snaps van de teugels moet ik vervangen, deze zijn te zwaar, en suede is denk ik ook niet echt een goed matriaal met al dat zweet.
Maar het hoofdstel heeft (nog) nergens geschuurt, terwijl ze normaal bij de bakstukken dan helemaal wit is.

Ik ben met dit systeem echt super tevreden! Zeker de beste methode van degene die ik nu allemaal al heb geprobeerd. Ik ben eigenlijk best wel verbaasd over hoe Gaia erop reageerde, ik had echt verwacht dat ze gewoon dwars door me heen zou rennen en ze liep juist heel lekker en vrolijk

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:27

mooi zo!! lekker rijden. hoe heb je dat zelf gemaakt? en welk zadel heb je? lijkt een randol maar kan ook een barefoot. ben wel beniewd

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:58

Even een heel erg off-topic vraag... wat voor paard is het? een kwpn? want ze lijkt onwijs op image! (mijn bijrijdpaard)

Ik ben een tijdje geleden op zoek gegaan naar zusjes/broertjes van image en nu blijkt dat ze allemaal echt als 2 druppels water op elkaar lijken.

Zit er misschien een Stornello XX in de lijn van je paard?

Jouw paard is ook écht precies im... alleen heeft deze dan een kolletje, maar anders had ik toch bijna even gezweerd dat je haar had ingepikt haha

margot123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:45

ziet er goed uit.

IcePrincess

Re: Zelfgemaakt bitloos hoofdstel (verslagje met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 10:24

Bedankt

@ geluksvogel, zadel is een randolls ja (heerlijk ding ). En het hoofdstel heb ik gemaakt door de maten die ik nodig had op te meten, 2cm breed nylon band, 4 grotere ringen en 2 kleine en 2 clipjes voor de teugels (ik heb nu lichte clipjes die normaal aan een thiedemand gebruiks worden aan de teugels gezet) en dan gewoon inelkaar zetten met naaimachien, ging eigenlijk heel erg makkelijk.

@ LindsyImmie, idd een KWPN, ik weet eigenlijk niet wat er allemaal in zit, maar ik ben eigenlijk wel benieud, zal eens op zoek gaan.
Lijken ze qua karakter ook op elkaar?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:10

ik dacht ook zelf : zal ik een bitloos hoofstel namaken?? maar jiij hebt het dus gedaan echt leuk.

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:48

Ziet er mooi uit zeg!
En heb je deze nou á la Cook-systeem gemaakt?

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:56

Gaaf zeg! Ik ga het toch ook maar eens proberen om het zelf in elkaar te flanzen Het is idd wel erg veel geld voor iets wat je totaal niet kent...

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:44

ziet er mooi uit en fijn dat het zo goed gaat.