Hoefslag Masterclass 17 juni: 'NH in discussie"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chaai

Hoefslag Masterclass 17 juni: 'NH in discussie"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:03

Citaat:
Zaterdag 17 juni (10.30-17.00 uur): Natural Horsemanship in discussie

De Natural Horsemanship Masterclass gaat vooral over communiceren met je paard als belangrijk instrument op weg naar succes. Naast Emiel Voest worden de beroemde methoden van Monty Roberts en Pat Parelli gedemonstreerd en geanalyseerd. De uitdaging is met een nog bredere blik naar het paard kijken. Paarden die je als individu benadert en die goed in hun vel zitten, presteren veel beter in de wedstrijdsport, vindt ook Tineke Bartels die al met deze methode heeft gewerkt.

Dagvoorzitter: Pam van Geloven
Trainers: Emiel Voest, Eddy Modde (Parelli Nederland) en Annemarie van der Toorn (Monty Roberts School)
Ruiters: Imke Schellekens-Bartels, Luca Moneta, Grant Bazin en Dan Wilson
Panel: Tineke Bartels, Emiel Voest, Eddy Modde, Annemarie van der Toorn, Luca Moneta, Dan Wilson en Grant Bazin

Kaarten kunt u bestellen via www.dehoefslag.nl
(linkerkolom onder 'Informatief')

(bron: www.academybartels.com)

Wie gaan er nog meer, lijkt me onwijs interessant om deze 3 'richtingen' eens bij elkaar te zetten op deze manier te analyseren, ik ben heel erg benieuwd

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:27

Da;s inderdaad erg interessant. Luca Moneta is toch die springruiter die bitloos rijdt?
sjips.....is wel weer erg ver uit de buurt

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 16:28

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:38

haha, met het OV mag ik wel een dag eerder op pad

dorientjuh

Re: Hoefslag Masterclass 17 juni: 'NH in discussie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:10

Sjonge dat is wel heel duur! Waar is het eigenlijk?

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:19

Academy Bartels in Hooge Mierde als ik me niet vergis..

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:27

Waaahhh, Luca komt
Me loves Luca...

Helaas zit ik op dat moment in Tsjechie, bij Honza op de ranch (hoewel, helaas.... )

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:52

spoelt terug......
bij Honza op de ranch????? gaaf zeg.
hoe krijg je dat voor elkaar?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 19:40

dorientjuh schreef:
Sjonge dat is wel heel duur! Waar is het eigenlijk?

Duur he, NH Arnhem is gratis en er komen nog meer trainers ook

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:09

Hooge Mierde, Arnhem, allemaal onbereikbaar ver weg voor mij......mijn auto kanhet wel aan, maar ik helaas niet......jammer maar helaas.... bovendien vind ik het bij Barels ook nog eens te duur..... tja, ons heb dure hobby hè, ons ben zuunig......

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:30

@Morrie Arnhem te ver? En lunteren niet?

@Kinke: keertje bij hem langsgaan tijdens je zomervakantie en vragen of je het jaar erop ook een paar weken bij hem mag logeren (zonder gekheid: hij heeft regelmatig gewoon studenten over de vloer voor trainingsweken/privelessen, je kunt hier gewoon over mailen, verwacht alleen geen antwoord binnen 1 a 2 maanden )

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:40

Citaat:
@Morrie Arnhem te ver? En lunteren niet?

ja en dat kan ik uitleggen ook, maar ik vrees dat het je geen klap interesseert, maar ikheb daar een zeer goede reden voor

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:01

Nou, eigenlijk ben ik wel benieuwd, maar het mag ook per PB hoor. (kan me wel enigszins een reden bedenken trouwens)

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 16:46

zullen we even on-topic blijven

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:15

@ Callippo wat kost dat wel niet, logeren bij Honza??

Ik heb me al opgegeven voor de NH dag in Arnhem. Is samen reizen geen optie Morrie? Het is niet heel veel verder dan Wageningen hoor.

De NH dag zelf is gratis he? Maar het seminar kost iets van 15 euro is t niet?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:17

@ Arabesk: logeren bij Honza is maar 100 euro per week, inclusief stalling voor je paard en onbeperkt eten en drinken voor jezelf (maar da's exclusief de privelessen )

Nog meer off-topic: NH-dag is inderdaad gratis dwz: alle demo's bekijken, meedoen met de workshops kost wel een beetje.

Als je voor 15 mei bestelt, zijn de kaarten 17 euro, later zijn ze 20 euro.

FF on-topic: die Masterclass lijkt me echt wel interessant om heen te gaan! Zou het geld er wel voor over hebben, alleen al voor Luca
Zou het erg leuk vinden als er een verslagje over gemaakt wordt. (maak ik een verslagje van Honza, deal? )

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:20

Honza zit toch ergens heeeeel ver weg? *rekent benzinekosten uit* (auto van mijn ouders rijdt met trailer 1 op 6 )

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:49

Mwa, minder ver dan Pat
Tis 900 km, best te doen als je er 4 weken heen gaat en bovendien nog 10 dagen wandelvakantie aan vast plakt. Tsjechie is trouwens een prima vakantieland
Maar doe verder maar via pb, als je nog meer info wil

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:13

Pat = Amerika = aan de andere kant van de plas = vliegtuig/boot = *ENG*

doe dan maar Honza dan kan je tenminste ook nog je eigen paard meenemen evt.
900 km

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:04

callippo schreef:
FF on-topic: die Masterclass lijkt me echt wel interessant om heen te gaan! Zou het geld er wel voor over hebben, alleen al voor Luca
Zou het erg leuk vinden als er een verslagje over gemaakt wordt. (maak ik een verslagje van Honza, deal? )

Dat vind ik dus ook, en daar komt bij dat het onwijs gezellig is om Emiel en alle cursusten die ik onderhand ken weer es te zien. Het is (naar mijn weten) ook nog niet eerder voorgekomen dat deze drie 'stromingen' samen werken op zo'n evenement.

Enne.. deal hoor! Je hoort het wel als mijn verslag ergens staat

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:50

callippo schreef:

Maar we gaan er toch geen spektakel van verwachten, hoop ik? Het zal ongetwijfelt erg leerzaam zijn en er komen zeker hele interessante dingen aan bod, maar ik denk ook dat bepaalden daar erg gedesillusioneerd vandaan gaan komen.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:25

Spektakel zal het vast niet zijn, gezien de genoemde sprekers Maar interessant waarschijnlijk wel! Vandaar dat ik vraag om een verslag.
Enne Luca is altijd leuk

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 23:47

Nou, ik ben net terug van stal, en een beetje kapot na een lange dag, veel ov-geklooi en 7 paarden verzorgen maar hier toch een verslagje :

Om 6 uur vanmorgen ging mijn wekker, op de tast naar de douche gelopen, en na 10 minuten heet water werd ik wakker. Spullen gepakt en op naar het station, om 7.13 vertrok mijn trein. De reis ging prima -ik ben niet in verkeerde treinen gestapt- en om 9.15 uur was ik op de Academy. Het begon pas om 10.30, maar met een streekbus die maar eens per 2 uur rijd moet je prioriteiten stellen

Na een inleidend praatje door Joep Bartels, overigens zeer interessant met verwijzingen naar de masterclass van vrijdag, over de nieuwe ´Nederlandse School´der dressuur, begon de eerste demoronde.
Annemarie van den Toorn werkte met 2 engelse jongens met 2 paarden, eentje die gedesensibiliseerd werd omdat het te spooky was, de ander had een (pittig!) trailerprobleem. De engelse jongens werkten met veel humor (en accent!) met het eerste paard, het viel vooral op hoe goed zo op elkaar ingespeeld waren. Het bange paard liep op het eind uit vrije wil achter een paraplu aan, de eigenaar was helemaal verbijsterd. Ook het trailerpaard gaf niet eens zoveel problemen, Annemarie heeft wat grondwerk gedaan waarna het eigenlijke probleem niet meer leek te bestaan. De demo zat leuk in elkaar, het publiek werd er zeer goed bij betrokken en het liep lekker door.

De tweede demo was van Eddy Modde, die het Parelli-systeem uiteenzette. Hij had zijn mooie schimmel weer bij zich (van zijn vriendin?) waarmee hij in vogelvlucht het level-systeem doorliep. Ik vind het nog steeds erg mooi om te zien hoe ze samenwerken en vloeiend alle oefeningen langslopen, alleen blijf ik het jammer vinden dat Eddy het niet zo goed kan brengen. Zijn verhaal bevatte ontzettend veel goede informatie, maar het was niet helemaal samenhangend. Niks tegen de methode overigens, alleen kwam het zo niet helemaal tot zijn recht naar mijn mening.

De derde demo was van Emiel Voest. Hij werkte met de Jonge hengst Darts van Anette Jauch. Dit is een hengst waarmee Anette vanaf het begin bij Emiel is geweest, en die dus alle stappen van het freestyle systeem heeft doorlopen. Emiel begon met een korte powerpoint met uitleg over izjn trainingsopbouw (piramide), en aan de hand daarvan ging hij met Darts aan het werk. Via het loswerken, grondwerk, aan de dubbele lange lijnen, om uiteindelijk de hengst te rijden. Een duidelijke uiteenzetting met een jong paard, wat op het eind ook nog even goed duidelijk was: onder het zadel werd Darts even een beetje fris. Het is te ingewikkeld om uit te leggen in deze post, maar dit gaf eigenlijk juist heel duidelijk weer hoe je op een vooraf gecreëerde basis terug kon vallen.

Na iedere demo was er een korte discussie met een panel, bestaande uit de clinic-gever, Tineke Bartels, Eric van Breda (bewegingsfysioloog), een dierenarts en een student van NHB Deurne. De vragen en discussies werkten vaak erg verhelderend, en leverden soms interessante overeenkomsten op.

Mijn beleving van vandaag: Ik vond het erg interessant om deze 3 verschillende benaderingen van het werken met paard zo naast elkaar te kunnen leggen. Niet alleen om te vergelijken, maar ook om de overeenkomsten en overlappingen te ontdekken. Vooral Annemarie en Emiel waren het erg vaak met elkaar eens, en konden vaak op interessante wijze elkaars theorieën ondersteunen, en soms onderleggen. Wat Eddy betreft: hij is communicatief iets minder vaardig, waardoor zijn opinie soms iets minder goed uit de verf kwam. Ik denk zelf dat dit ook ligt aan het redelijk vast ´omlijnde´ systeem van Parelli. Ik kan er een aantal dingen uithalen en zeker van leren, maar het is denk ik niet helemaal mijn ding.

Er zijn ook zeer goede statements voorbijgekomen. Annemarie benadrukte een aantal keer hoe belangrijk het is om naar andere mensen te kijken, van iedereen te leren, al is het alleen maar om te zien hoe iets niet moet. Openstaan voor andere manieren om dingen op te lossen, en niet vast te roesten in je eigen systeem.

Albert Voorn (in het publiek) benadrukte nog eens zijn bewondering voor het paard, gezien de hoeveelheid van manieren van benaderen er worden geaccepteerd door dit dier.

Tot slot was er nog een gezamenlijk statement uit het panel (ik geloof oorspronkelijk van Tineke) dat we als het goed is geen problemen hebben met paarden. Als dit wel het geval zou zijn, zouden we te maken hebben met een probleemsport, en dat is niet zo. Probeer alles wat je tegenkomt te zien als een uitdaging, en ga die aan, om vervolgens een andere uitdaging tegen te komen. Dit houd de sport boeiend, de paarden fris en de mensen gefocused.

[edit] en nu aub geen commentaar meer over de kosten. Degenen die er waren hebben kunnen meemaken hoeveel er in dit evenement geïnvesteerd is, om alles soepel te laten verlopen, de mensen die van ver gekomen zijn, etc. Dat andere dingen goedkoper of zelfs gratis zijn doet er niet toe, dit topic gaat over dit evenement, en nee, ik heb er geen moment spijt van dat ik ben gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:50

Bedankt voor het verslag, chaai!
Het klinkt zeker als een erg interessante en leerzame dag!

ojele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:52

Ik ben ook geweest, en heb eigenlijk exact dezelfde reactie! Super georganiseerd, ik heb er van genoten, Heel leuk om alles eens naast elkaar te zien. Heel leuk om Annemarie en Emiel aan het woord te horen, je kunt merken hoeveel kennis ze hebben, terwijl ze toch veel humor over zichzelf hebben. Einde van de dag maakte dat ik wel meer en meer merk hoeveel NH kan bijdragen aan een betere omgang met je paard. Zeker de demo van Annemarie liet zien hoe het kan bijdragen bij de uitdagingen zoals Tineke ze noemde te overwinnen.

Parelli was leuk om te zien hoeverre je een paard kunt trainen. je kunt zien dat Eddy daar veel tijd in heeft gestoken. Zelf ben ik eerder genijgd om te zoeken naar dingen die minder vast omschreven zijn, ik ben geen level mens. Maar dat is voor mij persoonlijk. Ik was het helemaal eens met Annemarie die zij dat het niet uitmaakte wat je doet. Als je het lukt om zonder geweld het paard dingen door kunt laten maken en je ziet dat hij het graag wil gaan doen is het goed. Laat het paard het verhaal vertellen.
Emiel was erg leuk. Goed om de opbouw te zien en te begrijpen hoe hij denkt en werk

Leuk om te horen wat een fan Albert Voorn is van Monty, ik had dat ook al gelezen in een artikel. Maar ook geweldig hoe open en positief deze mensen naar alles kijken en de verwondering over de flexibiliteit van paarden deel ik met hem!