Groep naturals groeiende?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Groep naturals groeiende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:49

Er zijn geen harde cijfers beschikbaar, maar op internet op de diverse fora is te zien dat het aantal natural aanhangers stijgt. Vorig jaar bestond op het grootste paardenforum van Nederland de groep naturals uit ongeveer 30 a 40 man, inmiddels is dat gegroeid tot meer dan honderd mensen. De groep is nu zo groot dat er een apart onderdeel op het forum is opgericht voor de naturals, ook zijn er twee aparte fora opgericht voor mensen die aan een vorm van natural horsemanship doen.

................

ik vind het moeilijk om een schatting te maken, wie heeft tips en of ideeen voor bovenstaand stukje??

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:57

oja dit moet er nog voor

Er is een andere wind gaan waaien in Nederland. De kleine groep mensen die zich bezighoudt met alternatieven die beter aansluiten bij de natuurlijke behoeftes van het paard is groeiende. De groep mensen die hun paarden zonder ijzers rijden (ook op straat) is groeiende, maar ook mensen die alternatieven voor ijzers gebruiken zoals hoefschoenen, natural balance ijzers etc. Vaak gaat een alternatieve aanpak op het ene gebied samen met andere alternatieve aanpakken. Mensen hanteren een combinatie van een of meerder aspecten van natuurlijke alternatieven: ijzerloos, biksloos, 24/7 weidegang, boomloos (zadel), bitloos, dekenloos, natural horsemanship (Parelli, Roberts, Voest en anderen). Voor het laten slagen van bijvoorbeeld natuurlijk bekappen/ijzerloos rijden is een natuurlijkere manier van paardenhouden noodzakelijk.

Een natuurlijkere huisvesting kan eenvoudig gerealiseerd worden, bijkomend voordeel is dat een meer natuurlijkere huisvesting van paarden minder kost. Stro is niet meer nodig, biks en hoefijzers ook niet. Een stuk weiland, of grote paddock met een ruime schuilstal waar paarden in een groep kunnen samenleven en 24/7 verstrekking van ruwvoer is al een aardige benadering van de natuurlijke situatie. Alle overige voorzieningen zoals een spuitplaats, poetsplaat, rijbak etc zijn meer voor het gemak van de ruiter, dan dat ze werkelijk noodzakelijk zijn voor het paard.

Anoniem

Re: Groep naturals groeiende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:48

Waar is dit stukje voor bedoeld dan?

Ik heb nog wel twee opmerkingen.

Een rijbak vind ik zelf toch wel handig om er bijv. te kunnen loswerken, oefeningen doen, spelen, en in mijn geval ook dressuurmatig rijden (gymnastieken ). Een buitenbak volstaat prima (een binnenbak vind ik helemaal niks (meer) ).

Een spuitplaats vind ik wel noodzakelijk (aanwezigheid van een koudwaterkraan en waterslang zijn voldoende). Bijv. voor het afspuiten van een blessure of schoonspuiten van een wond, en ook in de hete zomer is het een welkome frisse douche . (edit: en is ook handig voor het natspuiten van de hoeven tijdens droogte.)

Oh ja, ik zou nog wel likstenen erbij vermelden, voor de extra mineralen en sporenelementen!

Was zoiets de bedoeling?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 08:40

ja het echte stuk is nog veel groter hoor, daar staat de liksteen wel in.

Het gaat mij meer om een schatting van het aantal naturals en de groei van de groep op dit moment.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:07

Ja het groeit zeker wel, maar een schatting is erg lastig..
Maar ik vind het al heel positief dat het groeit!!

Bij ons op stal komen ook steeds meer mensen die hun rij/wedstrijdpaarden op loopstal willen, geen dekens meer gebruiken, en geen ijzers. Je ziet het steeds meer!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:52

Het groeit zeker! Er zijn ook steeds meer mensen die zich ermee bezig houden en promotie maken voor hun werk. Emiel Voest, Monty Roberts, Parelli... ga zo maar door.

Het hele natuurlijke is *in*. Je eigen groente verbouwen, biologisch vlees, alles opeens zo natuurlijk mogelijk.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:14

Het groeit idd! In Zwitserland (woont mn tante) doet bijna iedereen NH. Heb er eerlijk gezegt nog maar 3 (!!) mensen gezien die ook gewoon helemaal engels rijden. De rest rijdt allemaal ook een beetje western enzo, en ze doen grondwerk. De buurman van mijn tante zei dat hij 5 jaar geleden zo'n beetje de enige was die NH deed, en nu doet dus eigenlijk dat hele dorp het. Misschien dat het straks ook wel zo snel gaat in Nederland.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:18

Ik zie persoonlijk nog wel een verschil tussen NH en echte Naturals. Er zijn er steeds meer die aan NH doen of anders tegenover hun paarden staan, bijv. meer en meer dressuur- en springruiters, die evengoed hun paard in een box hebben staan en de luxe van een binnenbak vooral in de winter zeer zeker weten te waarderen. Niet iedereen wil zijn paard of pony in de winter dik in het haar hebben zitten, of heeft de mogelijkheid om hem het hele jaar door buiten te laten staan.

kidding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:23

Ik ben ook helemaal om!!denk zelf dat over een paar jaar iedereen hier wel mee bezig is !!In mijn omgeving zijn er mensen die wedstrijden rijden maar nu toch ook met grondwerk bezig zijn!!Vaak zien ze het bij een ander en tja das best leuk toch op een andere manier met je paard omgaan!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:48

dat in Zwitserland veel mensen aan NH doen, heb ik ook al gehoord, er zijn daar dan ook extreem veel Parelli instructeurs, in NL is er nog maar eentje.....

Wat ik wel vind is dat de groep natrual-tegenstanders even hard groeit als het aantal naturals. In mijn omgeving ondervind ik veel weerstand, doe maar gewoon: bit in, ijzers onder, boomzadel, dan heb je je paard tenminste onder de duim, is de algemene opinie.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:39

Tja dan moeten die mensen nog heel veel leren.
Maar voor mij is NH NIET gelijk aan Natural.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 09:43

Cassidy schreef:
Ik zie persoonlijk nog wel een verschil tussen NH en echte Naturals. Er zijn er steeds meer die aan NH doen of anders tegenover hun paarden staan, bijv. meer en meer dressuur- en springruiters, die evengoed hun paard in een box hebben staan en de luxe van een binnenbak vooral in de winter zeer zeker weten te waarderen. Niet iedereen wil zijn paard of pony in de winter dik in het haar hebben zitten, of heeft de mogelijkheid om hem het hele jaar door buiten te laten staan.

Ja je hebt gelijk, de NH-ers hoeven nog niet meteen naturals te zijn, maar de meeste naturals doen wel aan NH

Voor het gemak noem ik de mensen die boomloos, bitloos, ijzerloos, dekenloos werken, of een combi van een van de twee 'naturals'

meneer parelli himself heeft ook allemaal glimpaardjes (dekens) met ijzers

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:06

opvallend op het Parelli Tournement vorig jaar was wel dat alle paarden van de deelnemers op blote voeten liepen en er opvallend veel boomloze zadels voorbij kwamen.
Het paard van de Zwitserse instructeur die een show gaf. liep echter vierkant op ijzers met kalkoenen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:24

Ik vind het wel grappig dat boomloos ook geassocieerd wordt met natural. Dat is (en blijft, denk ik) het enige wat ik nou helemaal niet zie als behorende bij 'natural zijn'.
Ik heb een Engels dressuurzadel met boom; dit zadel ligt perfect op Jovarna's rug en wordt minimaal jaarlijks nagekeken en evt. bijgesteld. En ik zie geen enkele reden waarom een boomloos zadel beter of natuurlijker zou zijn.
Maar dit terzijde.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:30

Ik denk dat velen gewoon zonder zadel willen rijden, maar toch een beetje bang zijn omdat ze dan totaal geen steun hebben van de stijgbeugels. Dan is een boomloos zadel wel een heel goede optie vind 'k Ik rij zowel op m'n dressuurzadel als op m'n boomloos zadel

Vind het wel goed dat de groep mensen die aan NH doen groeiende is. Eindelijk komen ze tot het inzicht dat er nog andere methodes zijn dan enkel de op angst gebaseerde en intimiderende methodes.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:48

Of ik het goed vind dat het groeit ? Aan de ene kant wel aan de andere kant niet. Hoe meer groei. Hoe meer semi nh-ers (nh is idd iets ander natural imo)hoe meer prutsers.

Het stempel nh-er is snel gegeven. Iedereen die een beetje met een touwtje zwaait noemt zich al snel (of wordt zo genoemd) Parelli-er/nh-er (one and the same i guess) een touwhalster omdoen bij je paard maakt je geen nh-er (Mark Rashid heeft hier een aantal mooie uitspraken over)Net zo min faceliteiten bepalend zijn.

Nee ik ben blij met iedere echte (p)nh-er. En die groep groeit imo maar heel langzaam, helemaal invergelijking met de groep semi nh-ers die het er "bij" doen. Deze groep mag van mij normal blijven en terug komen als ze een echt id hebben wat nh nou werkelijk betekent (en ja ik weet dat dit extreem en cru klinkt/overkomt)

Ik ben trouwens natural/nh en ik rij gewoon op een zadel met boom.. (Een pegaso wel te verstaan)

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:06

Ik ben totaal niet natural, maar wel die-hard Parelli-er.

Zowel de groep NH-ers als de groep Naturals lijkt groeiende, maar heel erg hard gaat het nog niet, als ik zo in de omgeving kijk. Bij mij op stal: 75 paarden, geen naturals, 2 echte Parelli-ers. En die 2 is al meer dan op de meeste stallen in de randstad .

Ook door ruimtegebrek zullen hier in de buurt weinig naturals hun wijze van paarden houden kunnen uitvoeren.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:59

Pffff.... je hebt nu Naturals,Nh-ers,Normals,semi Nh-ers,Parreli-er enz.
Word wel een beetje

Goede zaak dat mensen zich bewuster worden van hun paard...mij zal het aan de bibs oxyderen hoe je het noemt.

Ik ben sinds een jaar of 4/5 meer bezig met het NH(pik van alles wat mee ,geen vaste "goeroe" ) en daaruit voortvloeiend ben ik mijn paard "natural" gaan houden.
Je merkt ook hier in de buurt steeds meer dat het "leeft".
Ik krijg zelf best leuke reactie's op o.a het bitloos rijden,ook het ijzerloos rondrijden heeft al navolging gekregen.
Zonder deken/schuilstal was even schrikken maar omdat hij nog leeft na 5 jaar zijn ze daar ook overheen.

Het helpt natuurlijk ook dat bladen zoals o.a Bit erover schrijven,je hebt natuurlijk overal mensen die iets gaan doen als een ander het ook doet( de zogenaamde mode NH-er )

Voor mezelf moet ik wel eerlijk toegeven dat ik het liefst ga rijden met "gelijkgestemden".......had nooit verwacht dat ik er zo ver in zou gaan maar ja ...soort zoekt soort
Kan er niets aan doen maar zo een heel nest ijzerloze paarden in galop door het bos....heerlijk,vrij gevoel*trots*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:13

Ik zie de groep NHers snel groeien, ook hier op bokt. De Naturals groeien ook wel, maar wel minder valt mij op. Dat is voor mensen denk ik nog een wat te grote stap.
Helaas ben ik op stal nog de enige, dat vind ik echt jammer, zeker om ideen en zo uit te wisselen zou dat wel leuk zijn.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:25

ik zie het ook op de manège waar ik gereden heb. Ik was vroeger de enige, ondertussen zijn er al 3 anderen die ook NH ontdekt hebben, al hebben ze nog geen idee welke richting ze uitwillen... Ik heb voor mezelf pas na een jaar uitgemaakt welke richting ik uitga en het wordt parelli. Door me te verdiepen in NH ben 'k ook natural geworden... Mijn paard zal nooit op een pensionstal gezet worden (vroeger vond 'k dat bij een paard een box hoorde), m'n paard krijgt zo lang het kan geen ijzers, en 'k wil met m'n paard ook bitloos gaan rijden, net als bij m'n verzorgpaard momenteel

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:32

Ik ben juist qua manier van huisvesten, voeding, bekappen etc. meer een natural, maar ik doe niet aan NH.. En rij gewoon dressuur, dan wel weer bitloos soms
Het valt mij ook wel op dat er steeds meer mensen overstappen op bepaalde 'natural' dingen. Maar er zijn ook steeds meer mensen tegen volgens mij.. Als je een topic opent over natuurlijk bekappen bijvoorbeeld, helpt je volgens de meeste mensen je paard de vernieling in.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:39

Lisa_Melody schreef:
IMaar er zijn ook steeds meer mensen tegen volgens mij.. Als je een topic opent over natuurlijk bekappen bijvoorbeeld, helpt je volgens de meeste mensen je paard de vernieling in.

Volgens mij komt dat doordat veel hoefsmeden de mensen bang maken voor het natuurlijk bekappen. Toen ik tegen m'n tante zei da'k Cassandra zonder hoefijzers wou haar hele leven had ze dat tegen de smid gezegd om te vragen wat hij er van vond... tjah moet je maar doen natuurlijk... Als ik het nu over natuurlijk bekappen heb zegt ze ook da'k m'n paard de vernieling inhelp. Ik heb dan maar gezegd: wel zolang het kan ga'k m'n paard zonder hoefijzers laten, als het nodig is, is het vlug onder geplaatst... Op die manier is ze toch gerust gesteld En ze zal wel zien dat het niet zo is...
De smid is gewoon bang zijn broodwinning te verliezen. Natuurlijk bekappen wint alsmaar meer terrein en het spreekt voor zich dat de smid zijn beroep gaat verdedigen... Een goede smid zou zich al lang verdiept hebben in natuurlijk bekappen en een cursus gevolgd hebben om zijn klanten toch verder te helpen... maar blijkbaar is deze smid nogal gebaseerd op traditie... bij een paard horen hoefijzers en daarmee uit, einde discussie Zo iemand laat 'k gewoon niet aan m'n paard komen....

Je bent nu eenmaal commercieel en speelt in op de behoeften van de alsmaar veranderende maatschappij, of niet... en dan val je vroeg of laat wel in een gat (hoewel er altijd wel mensen zullen zijn die bij hoefijzers zweren)

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:31

smurf schreef:
opvallend op het Parelli Tournement vorig jaar was wel dat alle paarden van de deelnemers op blote voeten liepen en er opvallend veel boomloze zadels voorbij kwamen.
Het paard van de Zwitserse instructeur die een show gaf. liep echter vierkant op ijzers met kalkoenen.......

Volgensmij doen ze er ook alleen nog maar NH en houden ze hun paarden meer natuurlijk alleen doen ze nog niet aan natuurlijk bekappen enzo. Want eigenlijk alle paarden daar hebben hoefijzers.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:03

Ik denk dat er vooral veel mensen zijn die zich bewust worden van het feit dat een paard beter af is als het meer natuurlijk gehouden wordt. En dat het erg effectief kan zijn om met je paard te communiceren op een manier waarop het paard begrijpt wat je bedoelt. Jij vraagt immers iets aan je paard, en niet andersom. Het is dus ook aan jou als ruiter/menner/mens om je aan de taal van het paard aan te passen. Je paard vind het waarschijnlijk prima als je niets van hem wilt.... dus waarom zou ie proberen te luisteren naar iets wat ie niet verstaat??

Zelf ben ik semi- nh-natural. Ik zou graag zonder bit rijden, maar durf dit niet. Ik parelli, en ben hier helemaal weg van, wil niet meer anders. Ik heb mijn paarden altijd buiten, meestal in de wei, soms in een soort paddock. Volgend jaar gaat de pony dekenloos, mijn paard met dekens, idd voor mijzelf. De paarden staan ijzerloos, ik bekap ze zelf. Verder kan ik een binnenbak zeker in de winter erg waarderen. Ik rij zowel met een boomloos als met een engels zadel. Met mijn pony maak ik alleen buitenritjes, waarin zij zelf mag aangeven wat het tempo is (mevrouw is al oud). Mijn paard rij ik dressuurmatig.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:34

Waarom durf je dan niet bitloos als ik vragen mag?