Angst of dominantie??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waldemar

Angst of dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:25

Ik heb een haflingerhengst van een jaar oud, ik heb parelli level 1 aangeschaft en hij komt altijd naar me toe, maar de ene keer kan ik hem wel pakken en de andere keer rent ie als een gek achteruit als ik hem wil vastpakken, erg lastig dus.

Hij staat samen met een shetje die sinds kort wel egr lief is (kwam eerst nooit) en ik heb dus geen dichte stal waar ik hem in kan zetten voor meer controle.
wie weet wat ik hieraan kan doen, en is dit angst of dominantie??

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 12:27

puberteit!!!
jaarlingen zijn naarlingen zeggen ze wel eens.
maar het kan misschien door de leeftijd komen!

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:30

Misschien benader je hem op een verschillende manieren. Dat kan in zeer kleine dingentjes zitten, waar je zelf geen bewuste gedachten achter hebt. Wat je amper merkt dat je het doet.
De gemakkelijkste manier om dat uit te vinden is iemand een paar keer te laten observeren, of laten filmen.

En Lisse, volgens mij komt die uitspraak 'Jaarlingen zijn naarlingen' van het feit dat ze vaak heel raar eruit zien rond die leeftijd, en niet vanwege hun gedrag.

Isis

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:32

Nog een kleine toevoeging die meer op je vraag aansluit:

In dominatie zal een paard zelden achteruit weg lopen, want dat is juist onderdanig gedrag. Ik zou het dus eerder in angst zoeken.

Isis

Waldemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 23:47

Isis_Ywen schreef:
Misschien benader je hem op een verschillende manieren. Dat kan in zeer kleine dingentjes zitten, waar je zelf geen bewuste gedachten achter hebt. Wat je amper merkt dat je het doet.
De gemakkelijkste manier om dat uit te vinden is iemand een paar keer te laten observeren, of laten filmen.

En Lisse, volgens mij komt die uitspraak 'Jaarlingen zijn naarlingen' van het feit dat ze vaak heel raar eruit zien rond die leeftijd, en niet vanwege hun gedrag.

Isis

bedankt voor de tip,ik zal het eens proberen.
wat ik ook raar vid is dat ie de ene dag meer interesse heeft als de andere maar dat kan ook de leeftijd zijn.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:15

Ik vraag me bij zo'n verhaal af wie er nog meer bij je paard kunnen komen...
De periode van angst moeten ze op leeftijd van een jaar toch eigenlijk zijn kwijtgeraakt...

Hoe vaak kom jij bij je paard? Zijn er nog anderen die met hem omgaan? Staat hij op het land waar anderen bij kunnen?

Waldemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 09:03

ik kom minimaal 2 x per dag op de wei als ik vrij heb zit ik er een paar uur per dag.
het is een wei in de polder waar veel ensen honden e.d maar die mensen sroppen nooit op ze te aaien en er zit ook eenmeter tussen het hek en de draad dus zijn moeilijk te bereiken of e moet over het hek heen.

Xanthe

Re: Angst of dominantie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:30

Citaat:
bedankt voor de tip,ik zal het eens proberen.
wat ik ook raar vid is dat ie de ene dag meer interesse heeft als de andere maar dat kan ook de leeftijd zijn.

Probeer dit ook eerst eens bij jezelf te zoeken, ik heb het ook heel vaak. "heh bah, heeftie weer geen zin" Maar heel vaak ligt het eigenlijk aan mij omdat ik met mn hoofd er niet bij ben of zelf eigenlijk niet zoveel zin heb.. ze merken het zo snel
Maar het kan ook gewoon zijn dat ie zn dag niet zo heeft natuurlijk.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:36

En als je het paard benaderd kijk hem dan nooit recht in de ogen...waarschijnlijk wist je het al maar wil het toch mededelen omdat er af en toe toch nog mensen zijn die het niet weten

Greetz Sioux

Waldemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 20:41

ik moet zeggen....het is me gelukt...
wally kan ik zo pakken en rocky ook het is geweldig n nu maar volhouden!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:33

Fijn dat het gelukt is. Onthou dit voor eventuele vergelijkbare situaties. Als je een paard wilt pakken en hij laat zich niet pakken, nooit opgeven voordat je hem te pakken hebt. Trek er voldoende tijd voor uit en niet stoppen voordat je hem te pakken hebt. Als je voor die tijd stopt gaat het paard alleen maar leren dat hij er een spelletje van kan maken....

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 14:50

Nooit opgeven is inderdaad belangrijk, in de hele paardensport.
Maar ook hierbij inderdaad, anders wordt het waarschijnlijk erger.