volgend paard.. klein vraagje..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

volgend paard.. klein vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 08:58

hoi mijn vz paardje volgt mij overal mee naartoe.. ook zonder halster en als ik stop stopt hij ook.

maar nou heb ik gelezen dat je paard niet recht achter je mag lopen maar rechts naast je schouder omdat hij anders het tempo bepaald terwijl dat niet de bedoeling is...

maar dat paard loopt vrijwel altijd (als ie met me meeloopt) RECHT achter me.. en niet naast me ofzo.. verder is hij heel onderdanig enzo, totaal niet dominant maar is dit nu echt een probleem of niet

het lijkt mij niet zo erg omdat zowel ik als zijn eigenaar als het paard zelf nooit problemen heeft... maar ik zou t wel eens willen weten..

Armaris

Re: volgend paard.. klein vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:38

sanne_shelly schreef:
hoi mijn vz paardje volgt mij overal mee naartoe.. ook zonder halster en als ik stop stopt hij ook.

maar nou heb ik gelezen dat je paard niet recht achter je mag lopen maar rechts naast je schouder omdat hij anders het tempo bepaald terwijl dat niet de bedoeling is...

maar dat paard loopt vrijwel altijd (als ie met me meeloopt) RECHT achter me.. en niet naast me ofzo.. verder is hij heel onderdanig enzo, totaal niet dominant maar is dit nu echt een probleem of niet

het lijkt mij niet zo erg omdat zowel ik als zijn eigenaar als het paard zelf nooit problemen heeft... maar ik zou t wel eens willen weten..

Ikzelf vind het erg gevaarlijk : stel dat hij naar voor springt lig jij eronder.
In de kudde is de hengst de drijver en de merrie de leider.
In jouw geval drijft hij jou en speelt de rol van de hengst.

Als hij schuin naast je loopt ziet hij je nog steeds als leider maar kan hij je niet meer drijven,jij bepaalt het tempo.
Bovendien is het ook iets veiliger

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:38

Als een kudde in de natuur van de ene plaats naar de andere plaats loopt, bijv. naar een plek waar water is, lopen ze ook altijd precies achter elkaar...
En als je paarden hebt die gewend zijn aan buitenritten maar zelf ook niet zo dominant zijn of stevig in hun schoenen staan, hebben ze ook het liefst een staart voor zich.
Ik denk dat de positie niet zo zeer bepalend is, als wel het gedrag van het paard. Neemt niet weg dat ik mijn oudere merrie (die ik van haver tot gort ken) wel achter me accepteer, en de jongere altijd vanzelf een plek rechts of links schuin achter me opzoekt...nooit precies achter me...

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:46

Ik ben het geheel met het bovenstaande eens. Je paard moet jou niet op willen drijven. Daar kunnen echt de raarste ongelukken van komen. Zorg dat je paard links of rechts schuin achter je loopt, en zorg daarmee dat je ongelukken voorkomt.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:27

Ik had mijn lespaardje (die ik toch vaak 2 of meerdere keren p/w rij) een keer pal achter mij aan lopen, schrikt de paardje, springt hij niet eens naar voren maar opzij. Ik denk dat het wel goed zit zo

Kinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:30

Ag, als er niks misgaat kan het opzich wel. Maarja, altijd blijven uitkijken! Je kan elke keer als hij recht achter je gaat lopen een klein stukje opschuiven, als hij je dan volgt gewoon terugduwen!

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:32

mijn paard loopt al jaren achter me maar soms ook naast me. het gaat erom dat je paard respect voor je heeft dan springt ie echt niet zomaar bovenop je... dan springt ie echt wel om je heen hoor.. een jonge merrie in de kudde springt toch ook niet zomaar boven op de leidende merrie als ze schrikt.. dus meestal zit dat wel goed. stel dat je paard schrikt en hij springt opzij en je loopt ernaast ben je ook de banketstaaf.. dus het maakt volgens mij geen ruk uit.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:34

Jah opdrijven opdrijven ..... ik weet het niet.. Die van mij doet het ook.. maar dan echt op een ontzettend sukkelig tempo.... en sloffend...

Dat is niet echt opdrijven.