24/7 weidegang zonder schuilstal.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nainkey

24/7 weidegang zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:20

Hoi,

ik vroeg me af hoe jullie hier tegenaan kijken en dan niet voor alleen een shetlander, maar ook voor bijvoorbeeld een arabier of wat dan ook.

Nainkey

Re: 24/7 weidegang zonder schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:28

Volgends mij heb ik het niet helemaal goed gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:18

Gaat het om dag en nacht en het gehele jaar door?

Is er wel een andere schuilmogelijkheid, zoals een flinke rij bomen waar ze bij/onder kunnen staan?

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:35

Het gaat niet zozeer om mezelf, alhoewel het natuurlijk wel afgeleid is van wat ik hier in de buurt tegen kwam haha.
Nee geen bomen, daar naast zijn wel kassen die dus wel wind kunnen tegenhouden van die kant.

Maar goed, over het algemeen, zonder bomen of andere beschutten, wat is jullie mening daarover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:33

Als de paarden er het gehele jaar door, dag en nacht moeten lopen, zonder enige vorm van beschutting, dan ben ik er niet voor.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:35

Met shets moet kunnen maar de iets minder sobere rassen zou ik zeker zorgen voor een schuilplaats.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:38

Ik zou ook in de winter een schuilstal willen. Nu staan bij ons de paarden 24/7 buiten zonder schilstal. In dew inter hebben ze wel een stal tot hun beschikking, maar daar schijnen ze nooit in te staan (mijn paard staat er pas een maand, dus ikweet niet wat hij doet in de winter)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:38

Dit past beter bij naturals, ik heb even getemd

Maar goed, ik ben er niet voor om een paard of pony in een weiland zonder schuilgelegenheid te zetten, al is het maar een trailer oid zodat ze uit de wind kunnen komen

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:08

NH --> NA

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:01

Ik snap iets niet zo goed. Misschien kan iemand mij dit uitleggen.
Paarden in de natuur leven voornamelijk op de steppe en zullen vrijwel nooit beschutting zoeken in de zin van een grot binnen gaan. Erg veel bomen zijn er ook niet op de steppe (toch?) Ze leven voornamelijk op de open vlakte om gevaar snel op te merken en goed te kunnen vluchten.
Waarom kunnen onze paarden niet zonder schuilstal?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:04

misschien omdat ze daar in grotere groepen staan?
het daar misschien niet zo koud word, anders koud is, minder hard of anders waait?
ik bedenk maar iets?

kan elk paard het hele jaar rond buiten blijven dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:05

Wat wij hebben is een vrije uitloop, voor dag en nacht. (voor shet, ezel, paint, haf en tinker)
Er wordt gezegt dat paarden regen en wind niet erg vinden behalve als er een uitloopstal (schuilstal) staat want als het even rot weer is staan ze allemaal binnen terwijl ze ook de wei in kunnen.

Dus eigenlijk vind ik het wel goed als er een schuilstal is, en waarvoor zou een shet wel buiten kunnen en een arabier niet?
Elk paard kan het hele jaar buiten staan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:09

Mijn ponies hebben ook geen schuilstal.
Dit is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant zijn ze de winter nog nooit zo goed doorgekomen!

Ze staan ZEER beschut, midden in het bos, groot land, dus altijd een hoek te vinden waar het minder waait. Daarnaast hebben ze de beschikking over heel veel bomen , die de wind breken en de regen tegenhouden. Ze staan hier met slecht weer ook altijd onder.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:12

Anouar15 schreef:
Paarden in de natuur leven voornamelijk op de steppe en zullen vrijwel nooit beschutting zoeken in de zin van een grot binnen gaan. Erg veel bomen zijn er ook niet op de steppe (toch?) Ze leven voornamelijk op de open vlakte om gevaar snel op te merken en goed te kunnen vluchten.

Paarden schuilen wel degelijk!
Hier in mijn achtertuin lopen ook paarden los in het bos en die schuilen mooi onder de bomen. En wat dacht je ervan dat paarden elkaar opzoeken, en elkaar beschutting geven?

Daarnaast kunnen ze VEEL verder lopen ,want de wei is omheind

En een paard kan best zonder schuilstal ,maar heeft wel beschutting nodig.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:54

Oke, dat vroeg ik me af. Nu weet ik het

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:21

Verder is natuurlijk het hedendaagse paard, ook niet het wilde paard van vroeger...

Wij mensen kunnen ook nog maar moeizaam overleven in grotte

Isis

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:15

Isis_Ywen schreef:
Verder is natuurlijk het hedendaagse paard, ook niet het wilde paard van vroeger...

Isis

Onzin. De mustangs bijvoorbeeld zijn gewoon ontsnapte paarden die zich dus prima redden in het wild!

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:15

De paarden op onze weide (10 stuks van veulen tot een jaar of 16) lopen zonder stal het hele jaar door buiten. Ze hebben wel een bosrand om langs te staan waar ook een hoek inzit wat de ergste wind en regen tegenhoud.
Ze hebben zowel koude, hitte en regen goed doorstaan en zien er prima uit
Zorg voor voldoende gras, kuil of hooi voor energie, want ze hebben meer nodig dan een paard wat in een (te) warme stal staat.
Ovierigens zijn het niet alleen mustangs er staan hier arabieren, fjorden, kwpn-er, andalusier enzovoorts!

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:58

Isis_Ywen schreef:

Isis

Dat hedendaagse paard is maar net wat wij ervan maken

Als je je paard op de wei zet, zonder deken en gewoon 24/7 buiten, zal hij zich vanzelf aanpassen aan de omstandigheden, ongeacht het ras.

Zomers staat er meestal genoeg gras op het land en is het warmer, dus hebben ze minder energie nodig om zichzelf warm te houden.
's Winters is het verstandig veel ruwvoer (hooi/kuil) bij te voeren, het stoken van hun inwendige 'kachel' vreet namelijk energie. In het wild trekken paarden weg van de plek als er niet voldoende voedsel meer is, omdat ze die gelegenheid bij ons mensen niet hebben, moeten we ze wel enigzins bijvoeren.

Hier staan de paarden vanaf april tot het echt kouder wordt dag en nacht buiten, 's winters gaan ze tegen de avond op stal om er de volgende ochtend weer uit te gaan.

Ze staat in weer en wind buiten, en staat er geen schuilstal oid. Het zijn stuk voor stuk geharde paardjes die eigenlijk nooit ziek zijn en prima in staat zijn zichzelf staande te houden, in zowel warmte als kou

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:56

Anouar15 schreef:

Nou heel simpel, omdat paarden in het wild kunnen trekken naar gebieden die WEL beschutting bieden tegen de omstandigheden. Bovendien zijn wilde paarden beter aangepast aan de leefomstandigheden. Wij moeten zo nodig paarden houden in gebieden waar ze van nature helemaal niet zouden kunnen overleven!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:57

Ik vind dat er wel een mogelijkheid tot schuilen moet zijn, al zijn het maar een paar bomen. Ook 's zomers, ivm schaduw.
Auk staat ook 24/7 buiten en heeft een schuilstal waar hij ook regelmatig gebruik van maakt.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:45

Mijn pony's lopen van begin april tot eind november buiten zonder schuilstal. Ze hebben wel enkele dikken eiken om onder te schuilen.
Ik denk niet dat ze iets te kort komen. Ze staan er altijd gezond bij.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:53

Los van de discussie of het kan of niet even de volgende opmerking:

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het wettelijk verplicht om "ergens" een schuilmogelijkheid voor je paard te voorzien.
(Dat hoeft daarom niet op de wei te zijn, maar je moet wel kunnen aantonen dat je ergens een stal of kot hebt waarin je de dieren kan onderbrengen)
En paarden op een wei zonder schaduw valt onder mishandeling.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 23:56

Mag ik even stoken ?

Hier wordt gezegd dat 'in het wild' paarden ook zonder beschutting kunnen en ook het hedendaagse paard gewoon in het wild moet kunnen lopen, dat is met mustangs immers ook gebeurd. (Niet iedereen zegt dit, maar voor de mensen met deze stelling).

Op zich zou dit wel kunnen kloppen, ware het niet dat je iets vergeet: namelijk natuurlijke selectie. Mustangs hebben zich zo ontwikkeld dat ze prima kunnen overleven op de steppes/bergen. Voor deze ontwikkeling zijn er heel veel paarden dood gegaan die het niet trokken. Dat bloed is dus niet verder gevoerd en bleven er steeds sterkere dieren over. Werkt prima dus. Alleen wij, in Nederland, zijn niet bereid om onze paarden op te offeren aan natuurlijke selectie. Als je paard het niet trekt om zo te leven, dan wil je niet dat die dood gaat, toch ? En om die reden kan je niet zomaar je paard 'op zijn wilds' laten leven.

Beschutting is belangrijk. Niet alleen tegen wind, maar ook zeker tegen de brandende zon. Bomen voldoen hier prima aan. Een schuilstal is dan niet noodzakelijk.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 00:09

Mijn jaarling staat ook dag en nacht buiten.
ze hebben sinds december een svhuilstal en er staan wel bomen, maar een paard ongeacht ras kan echt wel dag en nacht zonder beschutting op wei.
Alleen als het echt extreem weer word moet je wel een tijdelijk onderdak kunnen bieden (dat je ze dan bijvoorbeeld naar huis haald.)
En je moet ze niet ineens van binnen midden in de winter ineens dag en nacht buiten zetten.
Dan is de overgang erg groot.