[AR] Paard met trauma, hoe weer op te pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Paard met trauma, hoe weer op te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 09:05

Zoals de titel al aangaf, gaat het hier om een paard met een flink trauma aan het voor de wagen lopen. De eerste keer is ze er flink vandoor gegaan in het weiland, met kar en al door het prikkeldraad geklapt, en vervolgens in haar eentje verder door andere draden in een ander weiland.
Jullie snappen, dit paard heeft een flinke klap gehad.

Er achter lopen in het tuig gaat prima, maar zodra de strengen tegen haar benen komen, of er druk op komt te staan, gaat het knopje om en wordt ze bang.

Ook voor het kleine karretje en de geluiden die daar vandaan komen is ze hartstikke bang. Het zit dus flink diep.

Ik ben nou bezig met het langzaam opbouwen, haar laten wennnen aan druk op de strengen, strengen die tegen haar benen aankomen en meer van dat soort dingen.

Maar ik vroeg me af of jullie dit herkennen, en of jullie misschien nog andere tips hadden?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 10:21

Ik wil je niet ontmoedigen, maar heb met Dennis het zelfde mee gemaakt.
Hij is dus 2x aan de kletter gegaan(echt blind rennen, dwars door het hek van de bak), maar zodra hij de wagen ziet waarmee het de laatste keer gebeurd is(van een kennis, nadat ik daar al 2 jaar niet meer op stal stond heb ik dat ding geleent voor mijn andere pony's) word hij bang, zelfs na al die tijd. En dat terwijl Dennis van zich zelf een hele makkelijke flegmatieke pony is. Je kan er een bom naast af steken, maar er iets achter hangen niet.

Ik zou op nieuw kunnen proberen, maar ik weet zeker dat het nog een keer fout gaat. Ik heb dit bij meerdere pony's gezien, als het eenmaal goed fout gegaan is kan je het eigenlijk wel schudden. Als je ze weer zo ver heb dat ze er voor lopen kan het weken, maanden of zelfs jaren goed gaan, maar het komt gewoon nog een keer boven en dan gaat het weer fout.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:38

Ik denk dat je er beter aan doet om dit paard niet meer in te spannen, al hoe graag je het ook wilt. Wij hebben ook ongemakken gehad met 1 van onze merries en zij is haar hele leven schrikkerig geweest. Soms ging het heel lang goed en dan was het weer helemaal mis. En zij heeft niet zo'n traumatische ervaring gehad als de jouwe.
Een paar jaar geleden ging het goed mis en liep ze ernstige verwondingen op. Sinds dien is ze niet meer voor de kar geweest en dat gaat ook niet meer gebeuren. Ze wordt nu alleen nog onder het zadel gebruikt.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:25

Lekker dat mennen vergeten en er evt. op gaan zitten.

Bij dit soort dingen is de kans gewoon erg klein dat het nog helemaal goed komt, en als het goed komt zal je dit door ervaren mensen moeten laten doen en het niet zelf gaan proberen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:14

Ik ging ook niet meer mennen met dat paard.
Helaas is het risico te groot dat de blinde paniek weer toeslaat.....met alle gevolgen van dien.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:43

Ik ga met mijn voorgangers mee. Een getraumatiseerd paard voor de kar is vragen om problemen (vroeg of laat). Een menpaard moet 100% te vertrouwen zijn.
Ik heb twee grote ongelukken met mijn span gehad waarbij ze aan de kletter zijn geweest. Ik heb gelukkig de massel dat ik ze zo de volgende dag er weer voor kon zetten alsof er niets gebeurt is.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:50

Dank jullie wel voor jullie reacties!
Echter, voor een wagen op de weg zal ik haar ook niet snel zetten. Zeker nu niet, ze moet nog zoveel sterker worden mentaal. Maar het ging mij ermeer om voor de grap zware dingen slepen, ploegen en dat soort dingen. Daar is het namelijk helemaal het paard voor, gewoon dom kracht zetten.
Echt voor een wagen zal ik haar dus niet snel zetten, zeker ivm met wat er dus gebeurd is, en ze is daar nog lang niet klaar voor.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:05

Ploegen is een heel stuk meer dan gewoon dom kracht zetten. Daarbij moet je paard er ook getraint voor zijn anders geloof ik nooit dat je paard er zonder spierpijn vanaf komt.
Ik denk dat je voor dat ploegen dus ook maar beter een traktor kan pakken ipv je paard.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:10

Geloof dat ik me iets ongelukkig heb uitgedrukt, aan dat ploegen gaat ook zeker wel een hele training voor af.
Ik bedoelde te zeggen dat ploegen of andere zware dingen trekken meer iets voor haar is dan voor een wagen lopen. Maar eerst maar zien hoe ze dit oppakt, als ze niet voldoende over haar angst heenkomt zoek ik wel wat anders leuks voor haar