Ik hoop het niet, want hij wordt vaak nagezien.

Wanneer ik longeer in draf, gaat alles prima: super ontspannen op rechts & links. Bij galop links alles prima, maar bij galop rechts aan de longe dus, springt hij gewoon aan in linkergalop en gaat zo keurig door

Als ik hem in de rechtergalop wil dwingen, dan moet ik hem op een super kleine volte longeren en bij vraag galop een flinke ruk aan de longeerlijn naar binnentoe geven en pas dan spring hij aan op rechts.
Hij blijft dan wel verder galopperen, maar gaat letterlijk & figuurlijk met zijn neus op de grond galopperen. Zo erg zelfs dat ik vaak vrees dat hij met zijn voorbenen op de longeerlijn springt of in de bijzetteugels belandt. Verder doet hij niks, niet bokken of zo en ik zie ook geen onregelmatigheden in voor of achterbenen. Hij houdt een normale binnenstelling, maar heeft dus zijn neus echt tegen de grond.
Zou dit gewoon uit pure stijfheid kunnen voorkomen?
Onder het zadel is hij in de rechtergalop wel ietsje stijver dan links, maar het gaat opzich goed. Hij springt onder het zadel niet verkeerd aan. Wel bij het draven op links & rechts moet ik oppassen dat hij niet ongevraagd links aangallopeerd, wanneer ik hem wat meer voorwaarts drijf.
Onder het zadel gaat hij ook netjes in contra galop de beide voltes op, zonder problemen in balans.
Iemand dit ook nog voor gehad? Indien jullie vermoeden medisch, waar dan opletten? Rug, benen, knie?
Dankjewel. Groetjes.