uit de hand lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

uit de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 11:37

Ik doe zelf (nog) geen VD, maar het lijkt me wel hel leuk.
Ik ken iemand die zijn paard had leren steigeren op commando, maar het probleem was dan dat het paardje niets anders meer deed dan steigeren. Waarschijnlijk kwam dit wel omdat de eigenaar niet veel kende van VD.
Is er eigenlijk een grote kans om dit soort gevaarlijke toestanden te krijgen?
Wat ik me ook afvraagde: Als je een paard hebt dat constant met zijn voorbenen stampt, de Spaanse Pas gaat leren: gaat hij dan leren dat hij het alleen mag op commando of bestaat de kans dat hij niets anders meer gaat doen dan 'stampen met het voorbeen'.

Ik heb er niet veel verstand van maar ik vroeg me af of er bij jullie al oefeningen uit de hand zijn gelopen?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:52

Als je consequent bent, zal je paard uiteindelijk de kunstjes alleen op commando doen. Veel paarden zullen het alleen wel uitproberen om ongevraagd met bep. dingen snoepjes te verdienen. Je moet er dus voor zorgen dat het principe "alleen een beloning na een commando" er goed in zit voordat je aan de gevaarlijkere kunstjes begint, zoals steigeren en Spaanse Pas.
Kusje geven en targetten zijn bijvoorbeeld handig om mee te beginnen.

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:29

Precies zoals Maroush zegt

Bij mij is er nog nooit iets uit de hand gelopen.

wupke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:24

Je moet gewoon streng blijven als je het kunstje niet vraagt krijgt die geen aandacht en snoep!

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:25

Dat bewuste paard heeft het steigeren dus niet goed aangeleerd. Wat je zegt over stampen... Er zijn paarden die een bepaalde "tik" (zoals het stampen) juist niet meer doen als je er een commando aan knoopt. Zo heb ik een paard gekend wat te pas en te onpas op zijn achterbenen stond. Eigenaar heeft er een commando aangeknoopt, en vervolgens nooit meer het commando gegeven. Paard stond zelden meer op zijn achterbenen

ollysgat

Re: uit de hand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:58

soms lopen dingen uit de hand bijv wat jij zei dat steigeren dat hoor je heel vaak maar je moet dan gewoon`streng zijn na ja streng gewoon de baas blijven

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:53

ollysgat, ik heb je nu al verschillende keren zien zeggen: ja, maar ik heb verder ook geen verstand van VD
Waarom blijf je dan reageren en topics omhoog halen?

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:45

Da's niet zo moeilijk hoor Stef, ze moet 100 posts hebben en dat doe je dan dus blijkbaar op deze manier. Door zinloos te posten en oude topics omhoog te schoppen...

dierenlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:59

bij mij is er al iets uit de hand geopen ja, Nelson kende van zijn vroegere eigenaren al spaanse pas. toen ik hem gewoon eens et het zweepje ophet been tikte om wat achteruit te gaan deed ie spontaan spaanse pas (ik wist niet dat ie dat kon) sindsdien gebruikt hij het tegen me als ie zijn zin niet krijgt echt heel gevaarlijk als je voor hem loopt en ie niet mee wilt, ik heb daardoor al een keer een hoef tegen mijn been gehad en een serieuze blauwe plek .
als hij echt kwaad word titl hij ze zelfs zo hoog tot aan zijn schouders op (hij is opdat moment echt superlenig ) en maait ie ze met een enorme kracht terug neer. gevaarlijk dus. ik heb alles al geprobeerd, maar niets hielp (ik heb er zelfs join-up mee gedaan! en hij liet alle goede tekenen zien, maar toch ded hijhet 5 minuten daarna opnieuw) dus heb ik nu besloten om dan maar héél streng te worden voordat er onelukken gebeuren. vanaf de moment dat hij het nog doet krijgt hij een serieuze tik met wat ik dan ook vastheb, is dat een zweep krijgt hij daar een mep van, met een halstertouw of soms zelfs gewoon een shot. het klinkt misschien wreed of erg enzo (maar zoveel pijn doet het hem niet hoor ) maar ik moet het gewoon doen voordat het echt uit de hand loopt ik heb er zelf vel moeite mee om hem pijn te doen, maar hij doet het ook bij mij,dus op zo'n moment heb ik zelfs zin om hem een rotschop te geven onder z'n kont!

in ieder geval: het is dus wel deglijk gevaarlijk, en beginer niet mee als je niet zeker weet of je paard het gaat misbruiken (dat was denk ik de vorige eigenaren hun groe fout bij Nelson)