Bij bitloos evenveel in je handen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Bij bitloos evenveel in je handen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 10:06

Hallo!

Ik heb eergister voor het eerst bitloos gereden. Ik heb zo'rn superhandig halsterhoofdstel, dat én als halster én als hoofdstel én als bitlooshoofdstel kan functioneren.
Flash reageerde hier super op en liep lekker laag en rond.
Alleen.. merkte ik wel, dat het vrij zwaar in mijn handen is. Omdat er natuurlijk niets in zijn mond zit.

Gister heb een buitenrit gemaakt met dubbele teugel: 1 bitloos, daar reed ik mij en een teugel aan het bit met een knoop zodat ie niet in de weg zat, maar voor het geval dat. Ik kan eventueel een foto maken.

Maar toen merkte ik ook dat ie vrij zwaar in mijn handen is. Ik heb het bit niet gebruikt, dat vond ik echt super! Omdat hij zo goed op bitloos reageert.

Dus, is het gewoon zo dat het zwaarder is? Of is er iets aan te doen.

Anoniem

Re: Bij bitloos evenveel in je handen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:41

Hier zie ik twee oorzaken voor.

Je paard is nog 'zoekende'. Hij is gewend aan druk in z'n mond (het bit) en die druk is er nu niet.

Je paard liep/loopt (nog) niet op eigen benen en niet in balans. Hij leunde ahw op het bit, en dat 'leunen' kan hij nu niet.

Geef hem gewoon tijd om te wennen. Laat de teugels lekker los, zodat hij zelf z'n balans moet zoeken en op eigen benen gaat leren lopen. Wanneer jij hem los laat, zal hij leren om ook los te laten.
Bitloos rijden is in feite super licht!

Natural_Lady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:35

Helemaal met Jovarna eens, gewoon hem de tijd geven, dan ben ik er zeker van dat alles goed komt

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:43

Ik ben het ook met Jovarna eens.
Maar ik probeerde enkele weken geleden ook op mijn merrie van 23 zonder bit, voor het eerst... Maar dat was me niet zo goed bekomen... Ik had niets te zeggen en mevrouw liep rustig haar eigen gangetje...

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:09

Hihi, dan is mijn paard gewoon een beetje dom

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:25

NA --> NH

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 17:09

Wijken voor druk is zeer belangrijk bij bitloos rijden. Bij rijden met bit ook, maar met een bit kan je je paard nog stoppen door pijn (de lagen zijn zeer gevoelig)
Als je paard dit niet geleerd heeft kan je ook niet verwachten dat hij perfect zonder bit te rijden is, dat ligt niet aan het paard, die is nooit dom, ligt eerder aan de ruiter.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:26

Anouar15 schreef:
Wijken voor druk is zeer belangrijk bij bitloos rijden. Bij rijden met bit ook, maar met een bit kan je je paard nog stoppen door pijn (de lagen zijn zeer gevoelig)
Als je paard dit niet geleerd heeft kan je ook niet verwachten dat hij perfect zonder bit te rijden is, dat ligt niet aan het paard, die is nooit dom, ligt eerder aan de ruiter.

Zo bedoelde ik het ook helemaal niet, hoor!

Het was een grapje...

Maar je hebt wel gelijk. Maar hij is makkelijk te rijden zonder bit alleen was mijn vraag of hij net zo zwaar in de handen is, als met bit.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:15

Ik rijd sinds een paar weken ook zondere bit. Over het algemeen gaat het prima maar soms maakt mijn paard zich nogal sterk. Ik gebruik meer been dan voorheen en werk ook meer met mijn zit. En het gaat goed. Het is voor haar wennen (ze is al 12 en altijd met bit gereden) maar voor mij ook.

Als ik met een groep uit rijden ga doe ik een hoofdstel met bit in want ze wordt dan altijd drammerig. Maar in mijn eentje loods ik haar ook bitloos door het verkeer hoor.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:33

Als ik mijn paard zonder bit rijd, dan is dat meestal als ik buiten rijd. Ik vraag dan niet de verzameling die ik tijdens mijn normale rijden vraag (ik rijd western).

Maar ik rijd mijn paard natuurlijk ook in de bak op een touwhalster, want ik moet er wel voor kunnen zorgen dat ik wat te vertellen heb.
Ik vind dat ik in de bak op het touwhalster dezelfde diepe verzameling kan vragen en dezelfde oefeningen kan doen als op bit. Het is natuurlijk wel zo dat een touwhalster een andere inwerking heeft als een halster.

Mijn jonge paard ben ik nu af en toe aan het rijden en dan kan dat gewoon op touwhalster of op bit. Dat maakt niet uit, want aan de teugels kom ik toch alleen om met een direct teugel te leren welke kant ie op moet. Op zit en stem komt hij terug.
Later zal ik met buigoefeningen gaan starten en dat zal ik ook gewoon eerst met het touwhalster gaan doen. Ik vind het super werken.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:45

Met een bitloos mag je nooit met zoveel druk rijden als met bit! Hij is inderdaad nog zoekende naar die druk.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 15:48

ijslanderfan schreef:
Met een bitloos mag je nooit met zoveel druk rijden als met bit! Hij is inderdaad nog zoekende naar die druk.

hoe bedoel je dat?

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:57

Je hebt met een bit altijd gereden met druk. Nu is die ''opeens'' weg. Hij zoekt dus telkens naar die druk, hij moet nu echt helemaal op eigen benen lopen. Dat is moeilijker dus zoekt hij telkens naar die druk.

Waarom je niet met zoveel druk mag rijden. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, het is een gevoel. Maar zal het proberen.
Met bit rijd je al met redelijk veel druk. Dat doet iedereen, iedereen die zijn paard aan de teugel heeft. Niks mis mee. Maar, als je met een bitloos rijdt, kan je moeilijker vragen omdat de neus ongevoeliger is als de mond. Alsnog heel gevoelig, maar minder gevoelig als de mond. Dus als je dan net zoveel druk pakt, wordt hij nog dover als het ware. Dus als je dan meer druk wil pakken voor het bv verzamelen, dan is dat een stuk lastiger. Dus als je lekker wil dressuren, pak gewoon het bit.

Het is zeker niet hetzelfde rijden als met bit!

Hoop dat je het zo een beetje snapt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:11

ijslanderfan schreef:
Waarom je niet met zoveel druk mag rijden. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, het is een gevoel. Maar zal het proberen.
Met bit rijd je al met redelijk veel druk. Dat doet iedereen, iedereen die zijn paard aan de teugel heeft. Niks mis mee. Maar, als je met een bitloos rijdt, kan je moeilijker vragen omdat de neus ongevoeliger is als de mond. Alsnog heel gevoelig, maar minder gevoelig als de mond. Dus als je dan net zoveel druk pakt, wordt hij nog dover als het ware. Dus als je dan meer druk wil pakken voor het bv verzamelen, dan is dat een stuk lastiger. Dus als je lekker wil dressuren, pak gewoon het bit.

Mmm, ik kan me niet vinden in wat je schrijft.

Hoezo is er niks mis met "met redelijk veel druk rijden"?
En hoezo "als je lekker wil dressuren, pak gewoon het bit"?
En waarom is bitloos volgens jou niet hetzelfde als met bit? Volgens velen is het namelijk precies hetzelfde qua hulpen, alleen veel lichter, veel ontspannender en veel meer in contact met je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:12

Een paard voelt een vlieg, waarom dan niet een (bitloos)hoofdstel als er met weinig druk wordt gereden?

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:08

ijslanderfan schreef:
Je hebt met een bit altijd gereden met druk. Nu is die ''opeens'' weg. Hij zoekt dus telkens naar die druk, hij moet nu echt helemaal op eigen benen lopen. Dat is moeilijker dus zoekt hij telkens naar die druk.

Ik hoef er niet persé mee te "dressuren". Wat versta jij daar precies onder? Ik wil gewoon figuren en gangen rijden met weliswaar het neusje naar beneden, maar zeker niet in de krul. Gewoon over de rug laten lopen. Ik ga ook niet vást bitloos rijden. Gewoon buiten.

Of is de afwisseling schadelijk?

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:12

Anouar15 schreef:
Een paard voelt een vlieg, waarom dan niet een (bitloos)hoofdstel als er met weinig druk wordt gereden?

Dat hoor ik écht vaak! Waarom spoor je je paard dan aan met je benen? Waarom niet met een aaitje, als ie ook een vlieg voelt?
Dan kan ik er nog wel meer noemen hoor. Misschien ben je wel ijzer, bit en boomloos, toch zal je weleens meer druk moeten geven dan een vliegje..

Weer even ontopic: Als je paard het niet gewend is, dus gewend aan het bit, snapt ie dat toch niet? Dat je dan heel licht kan rijden? Hij is zoals eerder genoemt gewend aan de druk vh bit. Hij weet niet beter!

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:13

Ik schrijf me eventjes hier in bij het topic want dit vind ik wel interessant.
Heb ook altijd het idee gehad dat als ik met halster ging rijden dat het hoofd dan ineens HééL zwaar was.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:36

dat snap ik, ik geef ook regelmatig wat meer druk. Maar ik reageerde even op een andere reactie waarin stond dat de neus minder gevoelig is dan de mond en dat er daardoor met meer druk gereden moet worden. Daar ben ik het niet mee eens

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 17:37

Maar het is toch vrijwel logisch dat het IN JE MOND gevoeliger is, dan op je neus?
Je hoeft idd niet veel meer druk te geven, maar toch wel een beetje

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:58

Ik kan me niet vinden in jullie

Maar ze zeggen wel vaker dat ik een andere kijk paarden heb

Ik rijdt die van mij met lange teugel, rijdt alle figuren kan verzamelen uitstrekken alles! Dus ik zie het nut er niet van in om met druk te rijden. Schouderbinnenwaarts en stelling kan ook gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:02

Wie benieuwd is naar ervaringen en wil weten wat er zo geweldig positief aan is om bitloos te gaan rijden:

Ga naar mijn website (zie onderschrift), naar de pagina 'Bitloos'.
Daar staat ook een link ('Bitloos rijden, ervaringen van vele anderen!')
naar een pagina waar 28 mensen hun ervaring vertellen.

ps:
wie het leuk vindt om daar ook een verhaaltje te plaatsen: dat kan! mail me dan even

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:47

Heb je ook de originele link, mijn pc wil .tk pagina;s niet openen

Gr00viejjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:48

Jovarna schreef:
Hier zie ik twee oorzaken voor.

Je paard is nog 'zoekende'. Hij is gewend aan druk in z'n mond (het bit) en die druk is er nu niet.

Je paard liep/loopt (nog) niet op eigen benen en niet in balans. Hij leunde ahw op het bit, en dat 'leunen' kan hij nu niet.

Geef hem gewoon tijd om te wennen. Laat de teugels lekker los, zodat hij zelf z'n balans moet zoeken en op eigen benen gaat leren lopen. Wanneer jij hem los laat, zal hij leren om ook los te laten.
Bitloos rijden is in feite super licht!

Helemaal mee eens.
Zou niets anders kunnen bedenken waaraan het zou liggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:53

whoopylover schreef:
Heb je ook de originele link, mijn pc wil .tk pagina;s niet openen

Jep! Dit is 'm: http://jovarna.atspace.com