[AR] Enkelspan een ramp, dubbelspan wel goed.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Enkelspan een ramp, dubbelspan wel goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 19:16

Roger is van de zomer beleerd voor de wagen. Hij is niet veel in enkelspan geweest omdat de wagen en tuig eigenlijk niet goed passend waren, de basis zat er wel in, maar veel dingen waren nog wel eng. Daarna is hij in dubbelspan gegaan (had ik wel passend tuigen wagen voor) wat erg goed ging, enge dingen waren lang niet zo eng meer. Alleen bleef hij de laatste tijd (begin van de winter) steeds achter hangen en reageerde niet meer goed op mijn zweep hulpen (geen heel groot probleem, maar toch niet zoals het hoort).
Omdat hij ook nog jong is heeft hij toen van de winter een tijdje vakantie gehad en nu ben ik langzamerhand het longeren weer opgepakt om hem beter naar de zweep te laten luisteren. Hij doet het nu super aan de longe en ik wil hem dus weer eerst enkelspan laten lopen zodat hij leert doorlopen en trekken. Maar daar komt het probleem dus.
In enkelspan (met of zonder wagen erachter) zijn soms bv. kleine kleurverschillen heel eng en dan krijg ik hem daar ook met geen mogelijkheid in de buurt. Hij loopt zonder problemen over de putten in de parkeerplaats, maar de volgende putdeksel kan weer heel eng zijn en als hij dat in zijn hoofd heeft heb ik echt niks meer over hem te zeggen. Hij komt zeker niet op minder dan 5 meter afstand van het enge terwijl hij normaal helemaal niet bang is voor die dingen. Ik ben dit al best lang aan het oefenen, maar er zit geen vooruitgang in. Als hij in zijn hoofd heeft dat de ene schaduw ofzo eng is dan slaat hij gewoon helemaal dicht. Zelfs als mijn groom dan afstapt en naast hem gaat lopen kan zij er ook niet veel aan doen.
In dubbelspan helpt Eli hem wel overal langs, hij kijkt weleens en doet een stapje opzij als ik hem over een put stuur maar meer ook niet. Eén keer heeft Eli hem letterlijk door een plas gesleept en daarna wist hij dat hij gewoon moest doorlopen.

Ik ben er in principe voor om eerst enkelspan bevestigt te hebben, maar vraag me nu dus af of dat ooit gaat lukken (in het verkeer dan, in de bak is geen probleem).
Zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die wel in dubbelspan lopen, maar niet alleen kunnen? Is het slim om hem gewoon in dubbelspan te gaan rijden en enkel voorlopig achterwegen te laten?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:14

Meer enkelspan gaan oefenen, zorgen voor een perfect tuig en een goed passende wagen. Als dat al niet lekker zit, zou ik ook niet willen lopen.
Als dat het geval is, altijd groom meenemen. Er naast laten lopen en helpen met die kleurverschillen. Na verloop van tijd kan de groom meer afstand nemen. En je groom altijd zelf ondersteunen dmv. je stem en evt. zweep. Zodat je het later ook alleen af kan.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 07:46

Tuig en wagen in inmiddels wel in orde. Dat was alleen toen de rede dat hij snel in dubbelspan is gaan lopen.
Ik heb altijd een groom bij me. Ze is ook al aantal keer zeer nodig gebleken, maar als hij ergens niet langs wil dan lukt dat ook met groom ervoor niet. Ze kan dan alleen zorgen dat we terug of met een hele grote boog erlangs kunnen zonder iets te raken.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:17

Ik ken je pony niet, maar hij heeft óf geen goede ervaringen doordat in het begin niet alles perfect pastte óf hij neemt de boel in de maling.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:02

Ik denk zelf het laatste helaas.
Ik ben juist heel snel dubbelspan met hem gaan rijden zodat hij het niet vervelend zou gaan vinden. De wagen was wat aan de zware kant en het tuig wat te groot, maar met onderlegger wel passend. Het paste dus allemaal net wel, maar ik ben nogal kieskeuring dus vond het toch niet goed genoeg. Het was vooral voor mijn eigen idee dat ik snel dubbelspan ben gaan rijden zodat ik zeker wist dat hij het niet vervelend zou gaan vinden omdat het allemaal maar net goed was. Hij heeft voorzover ik weet geen slechte ervaring met iets gehad en zolang hij niks raars ziet is er ook niks aan de hand en vind hij het super. Hij is verder ook heel goed voorwaarts. Maar zodra zijn "knopje" om gaat en hij in zijn hoofd heeft dat de ene schaduw ofzo eng is dan zit er gewoon echt geen beweging meer in, tenminste niet die kant op.
Tot nu toe is het me altijd gelukt allen problemen met paarden op te lossen of in iedergeval iets te verbeteren, maar ik kan het gewoon eigenlijk niet uitstaan dat dit nu niet wil lukken. Maar misschien moet ik me er voorlopig maar bij neerleggen en hem alleen in dubbelspan gaan rijden dus daarom vraag ik me af of er mensen ervaring daarmee hebben.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:44

En aan de hand, aan de lange lijnen en onder het zadel loopt hij wel gewoon overal langs?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:26

Ik denk dat het toch een kwestie van veel doen en veel 'goede' ervaringen opbouwen is.
Uit je verhaal blijkt heel duidelijk hoe ongelovenlijk dapper en stoer enkelspan paarden moeten zijn. Ik rij zelf ook enkelspan en heb altijd diep respect voor mijn pony's als ze toch ergens langs gaan dat ze eng vinden.

Maar het volgende gebeurt ook gemakkelijk in enkelspan. Als je paard ergens op reageert dat eng is ga je zelf ook (onbewust) spannen. Dit merken ze heel erg goed. Mijn pony's gaan overal heel goed langs op basis van vertrouwen, maar er is 1 probleem.....verkeer. Ze zijn beide niet verkeersmak en ik weet dat dat voornamelijk door mijzelf veroorzaakt wordt. Ik ga anders reageren als we een vrachtwagen tegenkomen: bijvoorbeeld ik neem meer druk op de rechterleidsel verkort de leidsels etc. De pony's herkennen die verandering in mijn gedrag natuurlijk feilloos. Met het gevolg dat ze keer op keer heftig reageren op een vrachtwagen.

Mijn advies is dan ook. Volhouden, belonen als het goed gaat (desnoods met een enorme boog erom heen). Niet teveel aandacht schenken aan 'enge' dingen en....let eens heel goed op je eigen reactie. Ik weet dat het erg moeilijk is dit te herkennen en erkennen en nog moeilijker om te veranderen, maar als je je bewust bent van je eigen reactie helpt dit in het 'ondersteunen' van je paard in 'enge' situaties.

Verder zou je nog kunnen experimenteren met ander oogkleppen (of zonder), maar dit zou in mijn ogen niet echt nodig moeten zijn als je paard op basis van vertrouwen 'enge dingen' accepteert .

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 19:41

Sjonniej: Aan de hand zijn er absuluut geen problemen (en dan bedoel ik ook echt helemaal niks), aan de lange lijnen is het hetzelfde probleem als voor de wagen, onder het zadel loopt hij niet, is hij te klein voor.

Manie: Als er één ding is waar ik nooit problemen mee heb is dat ik zelf gespannen wordt als ik denk dat iets weleens eng kan zijn. Niet om op te scheppen hoor, er zijn genoeg dingen waar ik niet goed in ben , maar ik kan bijna 100% zeker zeggen dat het op dit gebied wel goed zit.
Daarbij is het meestal iets waar hij op reageert wat ik niet zie, een anders gekleurde steen in de straat ofzo, enge dingen zoals vrachtwagens die ik zie aankomen zijn geen probleem.

Hij heeft met en zonder oogkleppen gelopen, maar dat maakte geen verschil.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:42

Aangezien hij aan de lange lijnen ook niet over dat soort dingen heen wil, lijkt het mij een vertrouwenskwestie. Hij moet erop vertrouwen dat waar jij hem heenstuurd goed is, ook als je niet naast hem loopt.
Hij moet voor je uit leren lopen en dat is niet zomaar iets. Hij moet 100% op jou vertrouwen dat je hem de goede kant op stuurt en dat je hem niet laat verongelukken.
Ik denk dat je heel dichtbij moet beginnen met de lange lijnen (naast zijn schouder) en dan steeds verder van hem af gaan lopen.