dubbele longeerlijn , mij paard vind het dood eng !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leroy

dubbele longeerlijn , mij paard vind het dood eng !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:57

ik heb al een paar keer geprobeert om met een dubbele longeerlijn te longeren maar al eenmaal een trouw achter ze kont zit gaat hij er meteen vandoor , hij vind het dood eng. ik heb al wel veel met hem gestapt dat ik achter hem liep met een dubbele longeer lijn , dat lukt wel maar als ik de volte op ga gaat hij heel hard galoperen , ik heb de lijn niet strak achter ze billen ... mischien tips ?

groetjes lotte

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:00

Er zijn wat freestyle grondwerkoefeningen (heb ik uit een boek van Emiel Voest) waarbij je ook werkt met een lang touw achter het paard langs. Misschien zou je zoiets kunnen gaan doen zodat ie dat touw eerst vertrouwt. Dan zal dat longeren geen probleem meer hoeven te zijn.

leroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:15

dankje wowamigo. iemand anders nog tips ?

leroy

Re: dubbele longeerlijn , mij paard vind het dood eng !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 17:06

na veel hulp is het uiteindelijk gelukt !

[img][URL=http://img526.imageshack.us/my.php?image=leroy0052nj.jpg]Afbeelding

Laurine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:12

Gefeliciteerd mijn paard laat het allemaal toe

Isaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:55

Ja dat had ik ook met Vigaro.Hij was echt doodsbang voor dubbele longeerlijn. Me moeder had toen een boek gelezen wat precies weet ik niet. Maar toen heeft ze een soort iets gedaan En dat heeft geholpen hij is nu nog een klein beetje schrikkerig maar dat wordt ook steeds minder !

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:36

Laat even weten wat;)

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:50

Onze pony is ook bang en gaat zowat zitten als je longe achter zijn billen doet. Door zelf toch rustig te blijven laat hij het wel toe en gaat hij eerst ook rennen en door de buitenlonge wat losser te laten en daarna rustig contact aannemen gaat het wat beter, is ook vaak kwestie van wennen.
Mijn eigen paard ging ook gelijk racen. Maar ook veel geduld en die heeft nergens geen last meer van.

stoer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:47

Laat je paard eerst wennen aan het gevoel van lijnen achter zijn kont, laat hem eerst gewoon stil staan en draai dan met je lijnen wat over zijn lijf heen, laat desnoods iemand hem vasthouden, zodra je paard met stilstaan niet meer op of om kijkt als je de lijnen tegen hem aan laat klapperen, dan kun je hem een paar passen laten lopen, steeds verder en meer, wees er alleen alert op dat je hem soms ook best eens even door kan zetten, vaak is het ook met een paar gekke sprongen voorbij...
Ik zou het ook raar vinden om inneens lijnen onder mijn kont te voelen, maar als je eerst laat zien/voelen wat je doet is het al een stuk minder angstaanjagend

This_is_me

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:10

Er is dus nog hoop hihi. Maris springt ook vaak een gat in de lucht. Ben eerst begonnen met een bandage achter zn kont. Dus als een soort stoot band onder zn staart door. Toen dat goed ging die lijn er achter maar na een aantal keer door de bak gesleurd te zijn heb ik het opgegeven. Misschien met wat hulp van stal genootjes...

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:20

Voorzichtig laten wennen, af en toe gewoon een touw achterlangs laten voelen, beloen als hij braaf is enzo, iedereen hier geeft nuttige tips!

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:42

Ik heb mijn paard eerst een tijd met pessoa-tuigje gelongeerd voordat ik met dubbele lijnen ging longeren. Dan wennen ze toch aan de druk achter hun billen, terwijl je zelf maar 1 lijn vast hoeft te houden en niet loopt te frutten met een dubbele lijn. Nu gaat het prima

EquiPlus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:15

Als het paard het spannend vindt, begin dan met twee enkele lijnen. Doet ie maf, kun je dan een lijn loslaten (meestal de buitenste) en heb je de boel nog onder controle.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:18

Idd wat Equiplus zegt. En voor die tijd veel grondwerk doen, paard aaien met longelijn, laten wennen dat er wat achter zijn achterhand langs gaat.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:22

Of in het begin eerst oefenen met de buitenlijn over zijn rug.

Met mijn hengst heb ik hem altijd achter zijn billen omdat hij dan makkelijker ontspant. Bij mijn merrie altijd over haar rug omdat ze dan makkelijker te verzamelen is. Heel stom als je bedenk dat mijn hengst niet voor de wagen loopt en dingen achter zijn kont vaak eng vind en mijn merrie juist super braaf voor de wagen is.

Mrietjesueel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:22

In afgesloten longeercirkel longeren en uit laten rennen. Hij moet erachter komen dat t niet eng is, als je dit doet in open ruimte krijgt hij een ruk in zn mond als hij wegrent.
Houd constante lichte druk op je buitenlijn als hij begint te rennen, dat houdt vanzelf een keer op.
Sommige paarden reageren ook zo heftig op de pessoa.