Ik zit met een vraag. Eergisteren heb 'k les grondwerk gehad met m'n paardje. Mijn instructrice heeft me enkele dingen getoont die ik kan oefenen met m'n paardje. Ze had me getoond hoe ik het paard rond me kon laten lopen (wel nog meedraaien). Ik moest me richten naar de achterhand. Ik heb haar ook laten kennismaken met de carrotstick, zodat ze daar geen bang van heeft. Nu had m'n instructrice gezegd dat 'k ipv mijn touw te richten naar de achterhand ook de carrotstick daarvoor kon gebruiken. Zo gezegd zo gedaan. Op een gegeven moment moest 'k niet meer mijn lichaam naar de achterhand richten en kon 'k met m'n carrotstick haar toch voorwaarts houden waardoor ze perfect in een cirkel om me heen liep en hierdoor de grondbeginselen van het longeren gelegd zijn.
Nu ik weet dat het de bedoeling is van de circling game eigenlijk het paard rond je te laten lopen is, zonder dat jij je hoeft te verplaatsen en dat het paard gewoon in het tempo moet blijven. Daar werken we ook naartoe natuurlijk. Maar kan ik ondertussen ook gewoon het paard op die manier leren netjes aan de longe te lopen? Of is het daar nog te vroeg voor? Omdat ik nu merk dat ze het eigenlijk wel doet dacht 'k wel dat het handig was om hiermee ook verder te werken naar het longeren zodat ik haar toch al kan beginnen trainen naar het zadelmak maken. Ik ben nog niet van plan om haar nu al zadelmak te maken hoor

Maar wat ik me ook afvraag is als 'k hiermee verder ga naar het longeren, ga ik haar dan niet in de war brengen als 'k verder wil gaan op de circling game?