[AR] Losse oogkleppen? of enkelgebroken watertrens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Losse oogkleppen? of enkelgebroken watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:30

Zijn er lichte losse oogkleppen te krijgen voor bijvoorbeeld aan een gewoon rijhoofdstel? En zijn die dingen duur?

Ik heb mijn paard vandaag bitloos 'gemend'. (zie viewtopic.php?f=10&t=572065&p=14504199#14504199)
Mijn rechte liverpoolstang is eigenlijk te scherp en daarom wordt er volgende week een bandage omheen gedaan. Maar ik heb dus vandaag bitloos gemend. Maar zou je aan zo'n hoofdstel ook oogkleppen kunnen zetten?
Of kan ik beter een gewoon rijbit in het menhoofdstel hangen? (tijdelijk).
De 1 zegt namelijk dat je nooit met een gebroken bit mag mennen (er zijn toch ook 4-ringtrensen?). Maar de andere zegt juist dat ik dat beter kan doen omdat ook rij en zo de mond zachter hou.

Hetzelfde verhaal een beetje met oogkleppen. De 1 zegt dat het prima zonder kan. De ander zegt dat je het eigenlijk altijd met moet doen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:46

Dat je de mond zachter houdt door met trens te mennen is onzin, als jij zacht in de hand bent zal dit nooit veranderen.

Maar even een antwoord op je vragen:
Ik geloof niet dat er losse oogkleppen te koop zijn. Als dat wel zo is zal het niet mooi te bevestigen zijn op een rijhoofstel. Dit omdat een menhoofdstel wat bredere riempjes heeft ivm. de hefboomwerking van de stang die er meestal aan zit.
Ik heb geen verstand van bitloze hoofdstellen dus zou je ook echt niet kunnen vertellen of je hieraan een bakstuk met oogklep kan gespen. Eerlijk gezegt denk ik van niet, dit naar aanleiding van foto's die ik gezien heb van dit soort hoofdstellen.

Je zou ook met een trens kunnen mennen, Manie hier op bokt ment ook met een rijhoofdstel en dubbel gebroken trens. Wel blijft het feit dat je met een stang wat meer te vertellen heeft, maar dit is een eindeloze discussie waar niemand het over eens wordt

Ik zou zeggen; probeer het met een stang. Pak hem inderdaad even in, probeer het een paar keer en dan pas beslissen hoe hij het oppakt. De eerste 3 keer loopt ieder paard perfect op een ander bit, omdat het anders is dan normaal. Met een stang maak je je paard niet ongevoeliger. Bijna alle menpaarden worden onder het zadel met een trensje gereden, zo ook mijn pony's.
Oogkleppen vind ik persoonlijk wel verstandig. Ze zien niet wat er achter hen gebeurd en dat kan nog al eens voordeel hebben mbt. zijn aandacht. Bedenk maar eens hoe erg je paard schrikt als jij je arm uitsteekt of je jas uit doet. Je zou eventueel kunnen overwegen om halve oogkleppen te nemen, zodat ze wel naast zich kunnen kijken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:20

Er zijn oogkleppen uit de draverswereld die prima op een rijhoofdstel passen (gewoon smalle riempjes). Van het merk racing tack. Harry van den Bosch uit Oldeholtpade heeft ze bijvoorbeeld te koop. Ze zijn er in allerlei vormen kijk maar even in de link http://www.racingtack.it/homeeng.asp

Verder kun je prima op een dubbelgebroken trensje mennen, dat doe ik ook. En zoals Sjonniej al gezegd heeft het is absoluut onzin dat een paard 'hard' in de mond wordt van een bepaald bit.

Je moet dat bit kiezen dat bij jou en je paard past. Bij mij is dat toevallig een dubbelgebroken rijtrens, voor een ander een liverpoolstang.

Van bitloos mennen/rijden heb ik ook geen verstand, heeft heeft imo ook geen toegevoegde waarde. Het mag niet op wedstrijden en je kunt met bit ook heel zacht in de hand zijn.

A10

Re: Losse oogkleppen? of enkelgebroken watertrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:10

en met een bitloze optoming ook heel grof

Dizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:18

Ik rij zonder oogkleppen en een "normaal" rijhoofdstel en een dubbelgebroken bit. Dit gaat goed en ik kan me voorstellen dat bitloos ook zou gaan.

Tatyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:24

Die van ons word ook gewoon met dubbelgebroken bit gemend (wel speciaal menbit) en alleen in de marathon moet er een stang in (daar is hij echt te heet) maar verder altijd met een dubbelgebroken.