[Probleempje] Paard kan niet goed 'stilstaan'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[Probleempje] Paard kan niet goed 'stilstaan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:48

Hallo Naturals,

ten eerste wist ik niet of dit bij Naturals of bij Natural Horsemanship moest, maar ik waag een gokje op hier. Zo niet, sorry mods.

Goed, mijn "Probleempje" :

Het is in principe hetzelfde probleem, maar ik leg even twee situaties voor.

1 ) Dit gaat om het rijden [ en een beetje met poetsen ]. Met opstijgen, aansingelen, beugels verstellen, én het belangrijkste, met halthouden. Hij stáát gewoon NIET langer dan 2/3 seconden stil. Dan begint hij weer te lopen en trekt gewoon door de teugels heen, douwt door enzo. En dan moet ik echt moeite doen om hem weer stil te laten staan, en dan gaat hij na 3 seconden wéér. Dit is met proefjes ook érg lastig. [ Moet eigenlijk wás zijn, want ik rij geen wedstrijden meer ] Wat kan ik doen om dit op te lossen ? Moet dat via Grondwerk ? Daar gaat het volgende punt over namelijk. Ook met poetsen is het vervelend dat hij nooit stilstaat. Als ik hem "om" wil zetten, dit is een klein pasje opzij gewoon, zodat ik er goed door kan bijvoorbeeld, dan zet hij geen één à twee pasjes om, maar dan draait hij meteen helemaal weg. Dit is erg vervelend, als ik dan daarna weer aan de andere kant moet zijn moet dat wéér.

2 ) Dit gaat om Grondwerk; wijken voor druk, one rein stop oefenen en dat soort dingen. One Rein Stop moet ik nog mee beginnen, maar bijvoorbeeld het wijken voor druk. Als ik druk geef of een bepaalde plaats wijkt hij best goed, dit gaat al aardig, en steeds een beetje beter. Alleen het probleem is, als ik dus druk geeft wijkt hij, maar dan wijkt hij gelijk een heleboel ! Soms zover dat hij helemaal om draait ! Wat kan ik doen om dat tegen te gaan ? Hoe maak ik hem duidelijk dat hij maar een klein stukje hoeft te wijken ? Dit geld ook voor andere oefeningen die ik dan wil gaan doen, daarbij zal hij toch echt goed stil moeten staan, en nadat hij de oefening gedaan heeft, weer in " rust stand " terugkeren.

Kortom: waarom staat mijn paard nooit stil, en wat kan ik eraan doen om het op te lossen ?

Alvast heel erg bedankt.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:23

is voor NH bestemd, ik tem even.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:32

NA -> NH

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:28

1. Ja, dit is prima op te lossen met grondwerk. Ik weet niet waar je op dit moment mee bezig bent? Volg je een bepaalde methode?

2. Let op dat je niet meteen begint met een hoge druk, maar heel lichtjes en dan langzaam opvoert.
Ook moet je er op letten dat je meteen loslaat als hij wijkt. Uiteindelijk moeten jouw signalen ook subtiel zijn als jij je paard weinig wilt laten doen.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 10:36

Wendy schreef:
1. Ja, dit is prima op te lossen met grondwerk. Ik weet niet waar je op dit moment mee bezig bent? Volg je een bepaalde methode?

2. Let op dat je niet meteen begint met een hoge druk, maar heel lichtjes en dan langzaam opvoert.
Ook moet je er op letten dat je meteen loslaat als hij wijkt. Uiteindelijk moeten jouw signalen ook subtiel zijn als jij je paard weinig wilt laten doen.

1. Ik volg niet echt een methode zoals parelli ofzo, maar ik doe het wijken voor druk enzo zoals het beschreven staat op PaardNatuurlijk.nl

2. Ik begin ook niet meteen met een hoge druk en ja, ik laat meteen los ..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:38

Wat noem jij niet hoge druk?
Een lichte aanraking op het haar is al druk namelijk...

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:30

een blik of bepaalde houding van jezelf kan je paard al ervaren als een (te) hoge druk zodat hij niet meer stil kan blijven staan.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:04

Wendy schreef:
Wat noem jij niet hoge druk?
Een lichte aanraking op het haar is al druk namelijk...

Het paard mag niet wijken voor aaien, dat is ook een lichte aanraking op het haar. Als ik aai, wijkt hij ook niet. Maar lichte druk .. ik begin altijd met het idee [Zo staat het op de site beschreven] dat ik een kurk door het water moet duwen, en dat bouw ik rustig en langzaam op naar steed een beetje meer, tot hij wijkt. Al geeft hij maar een beetje mee, meteen rust. Want we zijn het nog aan het leren.

En @ Smurf over die houding , wat kan er dan fout aan zijn ? Ik sta altijd gewoon heel ontspannen, maak mezelf niet groot ofzo, ben gewoon heel relaxt. Als ik niet vráág om beweging maar gewoon naast hem sta wijkt hij ook niet weg .. Het gaat erom dat áls ik het vraag, dat hij gelijk te vér gaat. En met rijden, hoe kan ik zorgen dat hij stil blijft staan ?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:08

het is alleen al belangrijk hoe je staat ten opzichte van je paard, is je navel naar je paard gericht b.v. dat kan al een sein zijn om te gaan bewegen..... uitgebreide uitleg staat in het level 2 pakket van Parelli en bij bokkers die echt verstand hebben van Parelli

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:27

Aaien is wat anders dan lichte druk op het haar. Het gaat daarbij om je focus.

Aaien is in feite hetzelfde als de friendly game van parelli.

In de andere games wil je dat het paard wijkt voor druk, het liefst zo weinig mogelijk. De druk bouw je op in fasen, waarbij fase 4 de zwaarste is.

Dit zegt het eigenlijk al een beetje
Citaat:
Begin altijd met minimale druk, alsof je een drijvende kurk wil wegduwen. In het begin reageert je paard daar natuurlijk nog niet op, dus ga je langzaam de druk opbouwen. Wat je paard ook doet, hou de druk vast tot hij meegeeft, al is het maar een millimeter, en laat dan direct alle druk vallen en aai. Het duurt niet lang of je paard gaat meegeven aan druk, en als je altijd met zeer lichte druk begint en langzaam opbouwt zal je paard in een steeds eerder stadium al gaan anticiperen op wat er komen gaat en reageren op steeds lichtere druk. Hij wordt dus steeds lichter!
Vergeet ondertussen niet te aaien zodra je de druk laat vallen, want je wil niet dat hij wijkt voor je aanraking. Gaat hij toch wijken voor je aanraking ga hem dan eerst weer leren stil te blijven staan tijdens het aaien.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je aan de hand van deze korte beschrijving het wijken voor druk goed onder de knie kunt krijgen. Een parelli pakket kan helpen, les hierin ook.

Het wijken voor druk is je druk focussen op 1 punt, bij aaien doe je dat juist niet, je beweegt je hand over het paard.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:28

smurf schreef:
het is alleen al belangrijk hoe je staat ten opzichte van je paard, is je navel naar je paard gericht b.v. dat kan al een sein zijn om te gaan bewegen..... uitgebreide uitleg staat in het level 2 pakket van Parelli en bij bokkers die echt verstand hebben van Parelli

Ik ga geen parelli paketten kopen, daar heb ik echt geen geld voor, maar ik zal het eens voorleggen aan iemand die veel verstand heeft van parelli dan. Dankje.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:33

Wendy schreef:
Aaien is wat anders dan lichte druk op het haar. Het gaat daarbij om je focus.

Aaien is in feite hetzelfde als de friendly game van parelli.

In de andere games wil je dat het paard wijkt voor druk, het liefst zo weinig mogelijk. De druk bouw je op in fasen, waarbij fase 4 de zwaarste is.

Dit zegt het eigenlijk al een beetje
Citaat:
Begin altijd met minimale druk, alsof je een drijvende kurk wil wegduwen. In het begin reageert je paard daar natuurlijk nog niet op, dus ga je langzaam de druk opbouwen. Wat je paard ook doet, hou de druk vast tot hij meegeeft, al is het maar een millimeter, en laat dan direct alle druk vallen en aai. Het duurt niet lang of je paard gaat meegeven aan druk, en als je altijd met zeer lichte druk begint en langzaam opbouwt zal je paard in een steeds eerder stadium al gaan anticiperen op wat er komen gaat en reageren op steeds lichtere druk. Hij wordt dus steeds lichter!
Vergeet ondertussen niet te aaien zodra je de druk laat vallen, want je wil niet dat hij wijkt voor je aanraking. Gaat hij toch wijken voor je aanraking ga hem dan eerst weer leren stil te blijven staan tijdens het aaien.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je aan de hand van deze korte beschrijving het wijken voor druk goed onder de knie kunt krijgen. Een parelli pakket kan helpen, les hierin ook.

Het wijken voor druk is je druk focussen op 1 punt, bij aaien doe je dat juist niet, je beweegt je hand over het paard.

dat is niet het enige stukje dat over wvd gaat maargoed, dat is niet zo belangrijk .. zoals ik al zei vind ik Parelli pakketten te duur, maar ik ben wel van plan, les te gaan nemen.. in NH zeg maar .. ben ook op zoek naar instruceur/instructrice die eens in de week / eens in de twee weken kan komen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:35

Er staat bij naturals een sticky met allerlei mensen die NH les geven

Ik weet trouwens niet hoe goed je Engels is? Op de amerikaanse parelli site staan bijvoorbeeld ook al heel nuttige stukken.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:38

Wendy schreef:
Er staat bij naturals een sticky met allerlei mensen die NH les geven

Ik weet trouwens niet hoe goed je Engels is? Op de amerikaanse parelli site staan bijvoorbeeld ook al heel nuttige stukken.

Mijn engels is vrij goed .. Ik heb indd al bij dat topic gekeken en ik kwam uit bij Petra Vlasblom, omdat zij lekker dichtbij woont leek me dat het handigst .. Heb ook een mailtje gestuurd naar het e-mail adres van die site, maar nog geen mail terug. En ik stuurde maandagmiddag al.. Maargoed. Geduld is een schone zaak ofzo ?

Want weetje, ik vind het niet zo handig om mensen van ver weg te mailen, want dat word voor hun zo lastig dat ze zo ver moeten reizen dan ..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:44

Dat is zo Ik zou ook niet iemand bellen die van heel ver moet komen.

Voor zover ik weet werkt petra vlasblom veel met dingen van Hempfling. Ook prima, ze heeft cursussen bij hem gevolgd en ben benieuwd hoe zij het doet
Maar houd er wel rekening mee dat het een heel andere benadering is dan die op de paardnatuurlijk site staat. Uiteindelijk zijn er veel overeenkomsten, maar de benadering is waarschijnlijk gewoon iets anders

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:46

Dat vind ik dan niet erg weetje .. Ik bedoel, ik wil gewoon een aantal dingen heel erg graag bereiken met mijn paard, en dat ook metéén in één keer goed doen. Daarom wil ik er begeleiding bij. Want ik kan zelf wel wat gaan proberen maarja, dan heb je veel meer kans dat je dingen fout aanleert ofzo.. Vandaar. Ik hoop dat ik snél een mailtje terugkrijg, want ik kan niet wáchten om er les in te hebben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:52

Oh, reken er maar op dat je ook dingen fout gaat doen, het is namelijk best lastig. Is helemaal niet erg, goed dat je les neemt!
Misschien kun je beter een keer bellen?

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:54

Wendy schreef:
Oh, reken er maar op dat je ook dingen fout gaat doen, het is namelijk best lastig. Is helemaal niet erg, goed dat je les neemt!
Misschien kun je beter een keer bellen?

Ik weet ook wel dat ik fouten maak, maar ik bedoel meer dat je iets doet en dat je dénkt dat het zo goed is, maar dat het zo juist NIET goed is weetjewel .. En als er instructie bij is, kan die me elke week helpen en dan "huiswerk" opgeven enzo. Ik wil gewoon erg graag begeleiding.

Inderdaad een goed idee om eens te bellen. Dat zal ik misschien straks eens doen, en anders morgen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:34

Je zegt dat je je paard vraagt om stil te staan ipv door te drammen.
Vraag eens een stapje achteruit na het stilstaan? Als alleen stilstaan de oplossing niet is (blijkbaar), eis van hem dat hij die paar pasjes terug maakt.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:13

Ik zou dit zowieso eerst goed willen krijgen bij het grondwerk. Bij wijken voor druk is het niet alleen belangrijk dat je paard wijkt, bij jouw paard is het veel belangrijker om te stoppen met bewegen. In dit stadium zowieso maar een stapje vragen. Met je life up en down geef je aan of je het paard wilt bewegen of niet. Bij de friendly game moet je dus een overduidelijke life down hebben, bij wijken een overduidelijke life up. Het probleem bij veel mensen (bij iedereen eigenlijk ) is dat ze dit niet duidelijk genoeg aangeven. Probeer dit eerst heel overdreven te doen.
Als tweede vraag je maar een stapje, zodra ze reageert oefen je het stoppen met reageren. Je aait/friendlyt (life down!)en blijft met haar mee lopen totdat ze een moment stopt met lopen. Dan neem je compleet de druk eraf door je compleet om te draaien en haar even met rust te laten. Je beloont haar daarmee dus als het ware voor het stilstaan, voor haar is de de druk bij friendly nog te hoog. Op een gegeven moment kan je haar alleen stoppen op je life down.
Rijden is een combinatie van ontspanning die je door grondwerk krijgt en one-rein stop, dus dat is niet zomaar uit te leggen.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:34

Beetje anti-NH, maar ik heb het Maroush geleerd mbv clickertraining. Die kon ook nooit stilstaan en dat gaat nu een stuk beter. Belonen hebben we ook al grotendeels afgebouwd.
Maar als je NH-les kan krijgen, zou ik dat zeker doen!!!