Neem eerst wat zitlessen zodat je goed in balans leert te zitten en je kunt ontspannen waar dat moet. Een angstige ruiter geeft het paard vaak tegenstrijdige hulpen waardoor het paard onzeker wordt en waardoor de kans op wegspringen groter is.
Kijk of je ergens je valtechnieken (die je onder andere leert bij vechtsporten zoals judo en pencak silat) kan oefenen. Informeer hiervoor bij een sportschool. Meestal besteden ze hier wel aandacht aan, in de eerste lessen. Misschien kun je eens, eventueel met wat vriendinnen, een leraar voor vinden die jou/jullie apart kan helpen met op de juiste manier te vallen op wat matten. Ik heb zelf veel valtechnieken gehad tijdens mijn vechtsportperiode en daar had ik vandaag weer heeeel erg veel plezier van!
Wat betreft je eigen paard: misschien kun je je vertrouwen met hem weer opbouwen door aan grondwerk te doen. Hierdoor kun je meer zeggenschap over je paard krijgen en het wederzijdse vertrouwen kan hierdoor versterkt worden. Als het paard weer vertrouwen in je krijgt (want in een angstig mens heeft geen enkel paard echt vertrouwen) zal hij ook minder snel wegspringen.
Om het rijden langzaam op te bouwen kun je bijvoorbeeld eerst wat lessen op een vertrouwd paard/pony kunnen nemen en met je eigen paard eventueel het rijden oppakken terwijl iemand hem aan de longe houdt. Zo kun jij direct je zit verbeteren.