hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:29

hoi,
een tijd geleden plaatste ik een topic over mijn drie jarige hengst die panisch reageerde bij het zien van een zadeldoek en zadel, eenmaal zadel erop geen probleem meer,nu heb ik elke dag de doek en het zadel over de staldeur gehangen en in de wei gezeten met het zadel en de doek naast mij ook hebben we the friendly game gespeelt. nu was het vandaag eindelijk zo ver, zonder problemen het zadel en de doek erop flink beloont en een snoepje, eerst in de stal daarna de wei in zo een 3 hectare groot, hij volgde mij rustig terwijl ik het zadel en de doek vast had, eenmaal in de wei kon ik zonder enig pronleem alles op zijn rug leggen hij stond los, had geen halster aan goed beloont snoepje gegeven langs beide kanten opgelegt beetje voortlopen hij volgt mij dan los. een hele prestatie voor ons een tijdje geleden had hij zo een angst dat je hem niet meer te pakken kon krijgen als hij het zadel nog maar zag. nu gaat alles wel goed, maar het enige nadeel dat ik vond was dat hij vrij "vroom" voelde. het was juist of hij zei zie eens naar mij, hij begon ook brutter in zijn handelingen te doen. nu was mijn vraag moet ik hem hiervoor straffen? en hoe hem wegjagen, het enige waar ik nu een beetje met in mijn hoofd zit is dat hij het zadel gaat associeren met straf, we komen van zo ver en ik zou niet willen dat het vertrouwen dat hij in mij heeft weg gaat. groetjes

josien

Re: hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 22:18

Je hebt altijd je basis regels waar het paard in alle situatie's op moet reageren. Dus ook als hij zich heel wat voelt omdat hij het zadel durft te dragen.

Door te corrigeren verlies je geen vertrouwen, maar krijg je meer vertrouwen. Natuurlijk moet het terecht zijn en echt een corrigatie en geen tik zijn b.v.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:16

Kleine waarschuwing voor het spelen van de zeven games met een hengst: zelfs Pat Parelli waarschuwt ervoor dat je voorzichtig moet zijn, de games kunnen namelijk door een hengst, helemaal als hij aan het puberen slaat, als uitdaging opgevat worden en een reden voor hem zijn om met jouw de confrontatie over het leiderschap aan te gaan.

Als je paard nu wat brutaler gaat worden, moet je er echt heel streng tegen optreden. Naarmate hij ouder wordt gaat het namelijk alleen maar erger worden.

Ik zou serieus overwegen om hem te laten castreren voordat er echt ongelukken gebeuren.

Voor de rest heel fijn dat hij nu zadeldek en zadel accepteerde...goed gedaan, mag je best trots op zijn!

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:11

hij heeft nog nooit zo gereageert, enkel nu met het zadel, in omgagn heel gemakkelijk ook bij merries.elke avond mag hij even bij de merries, ik doe dit omdat hij door de merries echt op zijn plaats gezet wordt als hij te brut begint te doen, hetgene hij nu doet als ik hem bij de merries zet is naar de achterkant van de wei wandelen en beginnen te grazen als ze hengstig staan doe ik dit natuurlijk niet. als hij te gevaarlijk wordt word hij gecastreert zeker weten, maar zolang hij zich gedraagt blijft hij gewoon hengst, ik speel heel vaak met hem, na het spel achtervolgt hij mij in stap en in draf zelfs in galop, als ik een stukje doorloop en ik stop ineens stopt hij onmiddelijk en blijft aan mijn schouder staan als ik dan ineens omdraai en terug vertrek doet hij hetzelfde, maar hij blijft achter me, hij zal niet voor mij lopen, ook kan ik hem sinds kort los longeren in een weiland van 3 hectare en zelfs tussen mijn merries!ik zal er binnenkort wel eens foto's van plaatsen.in ieder geval bedankt voor de tip, nu weet ik dat wanneer hij gaat uitdagen ik hem mag straffen en ik ben inderdaad enorm trots op hem dat hij eindelijk het zadel en dek accepteert

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:26

Ik zou iig niet meer belonen met snoepjes. Daar worden bijna alle paarden vervelend van.
Bovendien is eten niet echt een beloning voor paarden, al vinden ze het wel lekker.
Vergelijk het met een roofdier. Die moet in de natuur eerst op jacht naar eten, hij moet er wat voor doen. Maar de beloning die hij voor die moeite krijgt is een lekker stuk eten (zelf gevangen)
Paarden hoeven alleen hun hoofd naar beneden te doen en ze hebben al eten.

Belonen kun je beter doen door steeds op dezelfde plek een kriebel te geven (ik doe bij Anouar op z'n voorhoofd) en met je stem. Dat is duidelijk voor ze

bayaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:22

ik was het ook al aan het denken dat ik hem anders moest belonen dan met snoepjes, ik zal het straks eens uittesten

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:24

Wat fijn dat het met het zadeldek al zoveel beter gaat! Oefening baart kunst.

Ik zit zelf nu met mijn ruintje in de puber fase. Hij is duidelijk gefrustreerd, met al zijn hormoontjes (die al bij lange na niet meer zoveel zullen zijn als dat hij nog hengst geweest was) en reageerd soms agressief.
Over het algemeen probeer ik hem voor te zijn, en reageer enkel deffensief. Ik duld hem niet in mijn ruimte (die dan ook behoorlijk groot is) maar straf hem ook niet af. In principe behandel ik hem dus als een peuter met een driftbui. Ik laat hem in in zijn eigen sop gaar koken, en wacht tot hij weer respect vol contact met me aan wil gaan.

Maar het is zeker geen makkelijke situatie .

Isis