Mijn ervaring is dat paarden door de clicker juist niet gaan schooien. Ze weten precies dat er een bloning na de click komt, en dan wel alleen maar na de click. Je bent gewoon erg duidelijk, zonder click komt er ook geen beloning. Mocht je paard toch gaan schooien leer hem dan eerst het kunstje "wachten" Je neemt een beloning in je hand en sluit je hand en steek hem naar voren. Zodra je paard wil happen zeg je nee! en duwt met je hand zijn hoofd weg. Zodra hij wegkijkt (dat is eigenlijk wat je wil, niet schooien dus geen opdringerige aandacht voor het snoepje), click je en open je je hand en mag het snoepje gepakt worden. Dit kan je makkelijk uitbreiden en de tijden steed langer laten worden voordat het snoepje gepakt mag worden.
Verwarrend is het denk ik niet, mijn pony maakt juist goed onderscheid door de clicker. Als ze die clicker hoort weet ze precies dat we nu aan het vrijheidsdressuuren zijn.
Met meerdere mensen is altijd lastig. De ene keer krijgt hij zonder click een beloning, en de andere keer alleen met. Dit kan lastig zijn. Maar als jij vol blijft houden dat jij het alleen met click doet, weet hij best dat hij bij jou voor die click moet werken. Het is misschien lastig, maar ik denk dat het wel kan.
Stoppen met clicken kan altijd, dan geef je gewoon zonder click de beloning. Stoppen met belonen is iets anders. Als je met de clicker werkt, beloof je aan je paard dat er een snoepje komt na de click. Als je daar ineens mee stopt, kan dat schooigedrag veroorzaken.