pony gaat bedelen van beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

pony gaat bedelen van beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 23:23

ik ben nu een tijdje bezig met vd bij mijn hafje, gewoon de simpele dingen. Een beetje basis (volg, blijf etc) en sinds kort de buiging.
ze leert best snel, maar ze gaat echt vreselijk bedelen! je wordt bijna uitgekleed zo ongeveer.
Hoe moet ik hier mee omgaan? negeren, bestraffen? hoe kun je dit het beste afleren?

MabuPets

Re: pony gaat bedelen van beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:47

doet mijn merrie ook, maar gewoon negeren of wegduwen,,
dat doe ik en bij haar werkt het,
maar ze is natuurlijk wel erg gevoelig, ik denk dat je moet kijken waar hij het beste op reageerd..

wendy_unique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:48

Mijn fjord deed dat ook heel erg.
Ik ben toen met een Clicker gaan werken en nu doet ze het bijna niet meer.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:04

Sowieso idd gebruik maken van een beloningssignaal en als 'ie echt vervelend is mag je ook best wel een keer boos worden. Hij heeft respect voor je te hebben en dus niet in je te happen, tegen je aan te duwen en je ondersteboven te lopen. Negeren kan werken, maar sommige paarden denken dan ook, owh, het mag? Dus dan even boos worden. Maar dit moet je vooral zelf inschatten...

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:09

ik heb ook een tijdje met de clicker gewerkt, maar ook toen was ze zo gefocussed op dat snoepje dat ze niet eens lette op die klik. ik heb n vier weken de boodschpa klik=beloning er niet in kunnen krijgen.
nu neger ik haar meestal, totdat ze gaat schrapen, duwen of happen, dan stamp ik een keer stevig op de grond en zorg dat ze afstand houd van me. is dit een goede aanpak?

bedank voor alle tips!

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:20

De clicker aanleren kan je het beste doen met de oefening "wachten met eten" Je neemt wat lekkers en legt het op je handpalm, open en bloot en strekt deze bij je vandaan (niet zozeer naar het paard toe, maar wel van jouw lijf af) Waarschijnlijk zal je paard direct het eten willen pakken maar als hij dat doet sluit je je hand en draait hem om. Blijft hij daarna aan je hand vervelen dan tik je even tegen zijn neus aan (niet weg duwen want dan zit hij nog steeds aan je hand "vast" dus echt tik zodat hij even zoiets heeft van, die hand is niet leuk! Dan draait hij wrs diep beledigt zijn hoofd weg en op dat moment open jij je hand en click je. Het zal je nog verbazen hoe snel hij gaat begrijpen dat hij het voer alleen mag pakken als hij de click gehoord heeft.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:54

goed idee! dat ga ik zeker proberen. tot nu toe heb ik het geprobeert met gewoon klikken en dan snoepje geven (geen succes, ze ging zelfs de knopen van mijn jas eten) en met een target (ging iets beter, maar nog steeds legde ze de link klik=snoepje niet)
ik ga ermee aan de slag, maar dan moet ik wel even een nieuwe klikker halen, ik heb de oude kapotgeklikt...

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:40

negeren als je ze half uitkleed wegduwen maar dr niet aankijken.
Zo heb ik het ook gedaan.

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:24

clickertraining is een erg goede oplossing denk ik, er is veel over te vinden op internet en bokt.. *site van Pink_Horizon!!*

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 23:18

ik heb me er al eens in verdiept, maar het wilde niet echt lukken. ik ga het nu proberen met de methode van Amable!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:31

Mijn paard doet dit ook. Ik ben nu bezig met de buiging maar steeds als ik even niks doe gaat ze aan m'n jas happen of naar m'n hand, als ze dan niks krijgt gaat ze graven meestal negeer ik het gewoon. Ga dit topic even volgen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:37

Beloon haar meer met je stem... pas als ze helemaal is uitgewerkt (klaar is) kun je haar iets lekkers geven... zo kom je van het 'bedelen' af..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:40

Waar kun je zo'n clicker kopen?

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 20:00

gewoon bij de dierenwinkel. ze worden ook veel bij honden gebruikt. ze kosten een euro ofzo.