Ideeën?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:07

Hallo allemaal!

Het zit zo...

De afgelopen 8 jaar rijd ik een KWPN-merrie Image, zij wordt dit jaar 16. Helaas heeft ze altijd last van haar spieren, het gaat een tijdje goed en dan weer een tijdje last van stijve spieren.
Ook heeft ze al 3x last van maandagziekte gehad, dit maakt het er niet beter op. Wanneer ze goed losgereden of gelongeerd wordt loopt ze weer goed, maar ja...

Ik heb nu besloten om eens wat anders met haar te gaan doen ( naar aanleiding van haar spierpijn).

De laatste tijd ben ik lekker met haar zonder zadel aan het rijden, helaas heeft ze geen ideal rug hiervoor. Daarom dacht ik aan een barebackpad. Is het dan makkelijk zitten o.i.d.? Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

Daarnaast wil ik haar spieren losser maken d.m.v. longeren. Wie weet hier goede oefeningen voor? Is een pessoateugel hierbij handig? (Ik hou niet zo van bijzetteugels) Of is het slimmer om met een dubbele longe te werken? Wie kan mij hier weer wat over vertellen?

Weet iemand daarnaast nog oefeningen op de grond * rek, strek, vd verzin het! * om de spieren losser te maken?

Ik hoor het graag! Niemand die ik ken is met dit soort dingen bezig. En ik wil gewoon graag eerst hier wat research over doen voordat ik ermee begin. Dat vind ik slimmer dan om ermee te beginnen en er dan achter te komen dat ik niet goed bezig ben!

Hopelijk kunnen jullie mij wat tekst en uitleg geven. Ik weet dat ik veel vraag, maar misschien dat ik alle tekst en uitleg in een mooi verhaaltje kan zetten voor op het forum zelf voor de mensen die dezelfde vragen hebben als mij, goed idee?

Alvast bedankt!

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:58

Kun je nog iets meer vertellen? Hoe wordt ze verzorgd bijvoorbeeld? Staat ze veel op stal, etc.etc...

LindsyImmie

Re: Ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:52

Ze staat op stal. We hebben geen weiland helaas...

Ik rij haar 3 a 4x per week en de rest door de eigenaaresse en nog een bijrijder.

wel hebben we een grote buitenbak, een binnenbak, 2 kleine bakjes om los te gooien... en verder buiten bossen, duinen, strand etc. veel ruimte om lekker te grazen en te wandelen.

voor degene die het kent, het is in de buurt van de renbaan duindigt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:47

Jammer dat het paard op stal staat! Dat is niet bevorderlijk voor haar spieren. Is er ook geen mogelijkheid om haar meer in de buitenbak of paddock te laten lopen, zodat ze in beweging en dus ook soepeler blijft?

Over je vragen.
In welk opzicht heeft het paard geen ideale rug om zonder zadel te rijden?
In plaats van te gaan longeren, zou je ook kunnen gaan loswerken met dit paard. Dus zonder lijn(en).
Voor rek-en-strek-oefeningen geeft Equireva een leuke en leerzame cursus 'Massage & stretching bij paarden'. Een aanrader!

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 10:27

Nee, helaas is er geen mogelijk om haar meer los te laten lopen. Ik laat haar wel altijd voor en na bv. het rijden een half uurtje los, als er de mogelijkheid is. Dat vind ik wel belangrijk, dan kan ze lekker rollen enzo.

Nou het is een KWPN-merrie en ze is 3/4 volbloed, dus een smal paardje met een redelijk hoge schoft Het lukt me de laatste tijd om goed te blijven zitten, maar ideaal is anders
Afbeelding

Loswerken... hoe bedoel je dat? Ik ken dat niet...

Ik ga eens kijken waar ik die Equivera kan vinden!

Dank je wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:59

Ik blijf even doorvragen hoor , want dit soort dingen begrijp ik nooit zo goed. Waarom is er geen mogelijkheid om haar meer buiten te laten lopen?

Mijn paard heeft ook een hoge schoft en toch kan ik haar prima zonder zadel rijden. Je moet ook niet te ver naar voren zitten, maar goed in het midden van de rug (om en nabij de 14e wervel).

Loswerken. Zelf ben ik dat destijds gaan doen a.h.v. het boek van Emiel Voest (Freestyle I). Er zijn meer mogelijkheden, dan zou je even kunnen googlelen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:02

Longeren met een dubbele longe zou ik sneller doen dan met een pessoa, al is het wel een kunst op zich hoor!

Er zijn zoveel dingen die je zou kunnen doen, er is op internet ook heel wat informatie te vinden, het is lastig om zo aan te geven wat voor jullie het beste is.

Met een barebackpad zit je in ieder geval wat zachter dan helemaal zonder zadel

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:27

Nou ik zit ook wel prima hoor... alleen als ze uit de galop komt, dan vind ik die draf van haar een beetje niet prettig, haha... schuif dan snel naar voren, heb nog niet zo'n goed evenwicht. Maar daar ben ik mee aan het werken!!

Er is geen mogelijkheid om haar meer buiten te zetten, omdat die er gewoon niet is. Wij hebben op stal een stuk of 45 paarden staan en die gaan allemaal los, dat doe je zelf als baasje van je paard. Er is niemand die je paard los kan zetten, soms doe je het onderling wel eens, maar er moet wel plek zijn.

Maar wat is loswerken dan? Dan je paard vrij rondloopt en je ondertussen oefeningen doet ofzo?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:28

Een soort longeren zonder lijn...

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:30

oke.. ja dat deed ik vroeger wel, dat was op een andere stal met longeercirkel. Dat hebben we nu niet meer en aangezien de buitenbak bijna altijd bezet is, is dit bijna onmogelijk voor mij om te doen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:32

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:44

merci wendy

Gisteren was ik trouwens weer lekker zonder zadel gaan stappen en draven... buiten, los teugeltje, heerlijk! Im vond het ook helemaal geweldig!

Helaas begon het te regenen... dus toen moest ik de bak in :S Zadel erop, bah! Wat een rotgevoel zeg... als je van blote rug opeens op een zadel zit...

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:12

mag ik eventjes wat zeggen over dat zonder zadel rijden , ik doe het ook wel eens op de manege maar wij hebben van die dikke dekens of dekjes waar we op gaan zitten zodat je niet zo last heb van de (hoge) schoft... en soms met een singel (de singel is een beugelriem van een zadel) of zonder singel (moet je wel stil zitten anders raak je je dekentje kwijt ) maar voor de rest heb ik er niet zo veel verstand van dus... succes ermee!

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 15:19

Ja, dat zit inderdaad een stuk lekkerder!

Helaas... mijn paardje spring nog wel eens opzij als ze schrikt, gewoon een natuurlijke reactie, en ja... dan schuift zo'n dekje opzij.

Dan voel ik mij steviger zitten zonder dekje... dan kan je je evenwicht snel weer corrigeren!

En ik moet zeggen... ik zit echt bomvol ideeën.... ik ben elke dag alle liks aan het lezen... ben zoooo enthousiast!! Ik heb zoveel ideeën, zoveel nieuwe technieken etc. ontdekt. Er gaat echt een hele nieuwe wereld voor me open!

En dankzij dit forum had ik die waarschijnlijk niet zo snel gevonden!

Het is zooo jammer.. dat ik de afgelopen 10 jaar heb geweten dat het anders kon, maar dat niemand me hiermee kon helpen. Zoveel boeken gelezen... maar helaas nooit ergens aan begonnen... Altijd gewoon door gegaan op de bekende weg... en nu... ben ik die bekende helemaal zat!

Im en ik hebben zoveel meer lol.. zo'n sterkere band en dat sinds een paar weken... heb nog niks innoverends gedaan, maar toch... ik voel dat er wat verandert en dat alleen maar in een positieve manier.

Afgelopen zondag was ik van plan een uurtje zonder zadel te gaan stappen en draven en mevrouw was druk! Ze liep alleen maar te dribbelen en een beetje bokken enzo... en toch... ik had er helemaal geen last van qua zit! Ongelovelijk... ik bleef gewoon zitten! GEWELDIG!

Van mij mag op dit topic een slotje, want ik loop over van de ideeën en blijf de andere topics gewoon volgen!

Iedereen in ieder geval bedankt!

Lindsy en... Image natuurlijk... want die is ook happier!

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:26

echt onwijs leuk voor je dat het nu zo goed gaat!! veel plezier nog met je ideeen

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:11

Getemd, ik laat hem even verplaatsen naar NH.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:13

NA --> NH