Probleem.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 08:41

Hey,

Ik heb niet zozeer een probleem met mijn paard. Het gaat hartstikke goed na de ONC cursus. Hij heeft al meer respect, en doet dingen ook veel liever voor me.
Ik ben niet meer 'het mens aan de andere kant van de lijn'

Maar wat nu mijn probleem is.. Ik heb een paard en een pony. Als ik met mijn paard bezig ben, dan staat de pony eerst nog in het andere stukje wei, en dan zet ik haar op stal. Geen probleem.
Hetzelfde verhaal als ik met mijn paard bezig ben. Eerst staat hij in het andere stuk wei, en dan moet hij ook op stal.

Eenmaal op stal, begint hij de boel af te breken. Tegen de deur aan slaan enzo.
Nu heb ik daar een fantastische methode voor. Als je hem negeert, dan houdtie vanzelf op
Maar mijn vader was gisteren bij de stal bezig. En die hoorde dat King de stal aan het afbreken was.
En wat doet mn pa.. Die gaat tegen King lopen schreeuwen. Ik zei nog; dat helpt niet, maar dan luistert hij natuurlijk niet.
Ik probeerde hem uit te leggen, dat als hij schreeuwt, dat King misschien wel 2 min. stilstaat, maar niet stopt. Hij denkt dan nog steeds dat hij het opengeschopt krijgt. Dus na een paar sec. gaat hij weer door.
Na een paar keer geschreeuwt te hebben was mijn pa het beu, en deed de staldeur open. Toen gooide hij zijn klomp naar binnen
Ik was zo boos.. Maar hij luistert niet, als ik zeg dat het niks helpt.

Weet iemand, hoe ik het hem duidelijk kan maken, dat geweld gewoon écht niet helpt? Want King ging daarna nog vrolijk door (met tegen de deur aan schoppen)..
Iedere keer als ik nu de staldeur opendoe, schrikt King zich te pletter, omdat hij bang is voor een klomp..

Achterom

Re: Probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:34

Lastig. Negeren is inderdaad altijd het beste, en goed gedrag belonen natuurlijk. Beloon hem als hij rustig is.
Leg dat ook eens uit aan je vader, dat paarden het verband niet kunnen leggen tussen hun gedrag en ineens een boos mens. Maar als je beloont op het moment dat hij rustig is, legt ie dat verband juist wél... laat hem dat doen als hij dan wat wil doen

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:41

Ja.. Dat heb ik dus geprobeerd..
Maar ja, zolang mijn pa blijft schreeuwen, wordt king niet rustig, en kán ik hem niet belonen.
Toen kreeg ik op mn flikker dat ik hem in de stal had gezet
En van mn pa uit snap ik het ook wel.. Hartstikke frustrerend, als je een stal bouwt, en je paard staat 'm in elkaar te trappen..

Maarja, ga dan zelf ook niet trappen..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:45

Is je paard rustiger als hij op de wei staat als jij met je pony bezig bent?

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:53

Zeker weten wel. Nouja, nog niet echt rustig. De reden dat ik hem op stal zet, is omdat hij anders gaat lopen kloten aan de draad, en dat leidt mijn pony af (die moet dan iedere keer of bokken, of katten)
Daarbij is het gewoon jaloezie, en hij kan er niet tegen om alleen te zijn.. Daarom moet je het negeren, want ook al krijgt het negatieve aandacht, aandacht is aandacht (tenminste, hij weet dan, dat als hij maar lang genoeg tegen de stal aan trapt, dat er vanzelf iemand komt)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:55

Klopt.

Ik denk dat het toch een probleem is wat je met je vader uitgebreid moet bespreken. Zo te lezen heb je zelf heel goed in de gaten hoe het werkt...

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 09:56

dankje..
Maarja, ik ben niet zo goed in mn pa overtuigen van iets, wat hij niet wil weten..

nikki_amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:17

en is het gelukt? je vader overtuigen? en het "nog" meer negeren van je paardje?

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:03

Niet echt.. Maar ik oefen nu als mn pa er niet is, dan hoort hij King niet tekeergaan..
En ik zet hem nu in de andere stal, die is steviger..
Ik ben bang dat mn pa niet te overtuigen is..

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:24

ik tem even ,hoort bij NH..

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:36

NA -> NH

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:46

Sorry, dat wist ik niet.. *ik weet het niet precies meer met die nieuwe indeling..*
Maarja, misschien zijn hier nog mensen die ideën hebben?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:52

antartinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:55

Ik zag je oproep over je pa , ja niet iedereen ( vooral oudere mensen ) denkt na voordat ze iets doen laat staan luisteren .
Ik zou als ik jou was een klomp in zijn stal hangen aan een touw zodat hij aan een klomp wend , en zal proberen met een klomp ( eerst laten ruiken want nieuwsgierig zijn ze altijd )
over zijn lichaam te wrijven , en dat alsmaar uitbreiden zodat je met de klomp overal over zijn lichaam kan voelen zonder dat hij trilt , desnoods op een andere plek dan waar hij de klomp voor zijn hoofd kreeg , buiten in de bak , of in de wei .
rent hij er nu keihard van weg na tig keren probeert te hebben zal ik een halster maken ( of kopen van Monty roberts ) zoals deze van monty roberts , halster om doen , zacht touw door de ogen bij de neus ringen aan de zijkanten erdoor halen ( aan 1 kant knoop erin zodat hij vast zit als je gaat trekken) en dan NIET rukjes geven met dit halster maar blijven trekken totdat hij naar je toe komt als je die klomp in je hand vast hebt , en als hij het doet de gemaakte neusriem losjes maken en hem belonen door over zijn voorhoofd te wrijven maar hem niet aankijken als je dit gaat doen !
Die van mij was bang voor alles inclusief mij , was nog nooit met mensen in aanraking geweest toen ik hem kreeg als 5 jarige hengst en ik ben nog bezig met de dvd van monty roberts "spooky horses" maar kan nu wel met geduld en liefde alles zowat met hem doen .

Misty_Rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:29

Ahh! Probeer je vader duidelijk te maken dat het niks helpt, desnoods drijg je dat hij anders een nieuwe stal moet bouwen?! En als dat niks helpt, King ergens anders neerzetten als dat kan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:09

antartinne schreef:
Ik zag je oproep over je pa , ja niet iedereen ( vooral oudere mensen ) denkt na voordat ze iets doen laat staan luisteren .

Definieer "ouder" eens, ik heb namelijk ook de ervaring dat "jongeren" (= tot een jaar of 20) vaak niet nadenken voor ze iets doen en luisteren hoeft vanaf 14 niet meer, want "ze weten alles al lang beter". Haha!
TS: Als jouw Pa degene is die de door jouw paard gesloopte stal weer mag opbouwen (of er voor mag betalen), kan ik me goed voorstellen dat hij niet zoetjes blijft kijken en luisteren hoe de stal aan gort geholpen wordt. Of zijn reactie nou helemaal correct is, kun je ook je vraagtekens bij zetten, maar het zou goed zijn als je ook begrip hebt voor zijn standpunt.
Wat betreft je probleem, niet ieder paard went eraan om alleen te staan, het is tegen de natuur van een paard om ergens alleen te zijn zonder vluchtmogelijkheid. De reactie van je paard is dus volstrekt begrijpelijk en je zou kunnen overwegen om toch een paardvriendelijker oplossing te zoeken dan hem in z'n eentje opsluiten.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:25

en doet ie ook zo gek als je hem gewoon vast zet aan een touwtje? klinkt misschien niet zo vriendelijk, maar voor een half uurtje/uurtje kun je een paard wel vastzetten en als ie dan de stal niet zou slopen, scheelt wel...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 13:29

Hij is er inmiddels mee gestopt, ik zet hem tegenwoordig in de wei.. En als hij op stal moet, gaat de pony ook op stal, dus dan zijn ze niet alleen Lachen
Gelukkig is hij door de ONC cursus stukken rustiger en makkelijker te controleren.

Over dat oudere en jongere gedoe.. Ik ben nu bijna 19, en mijn pa is in de 40.
En ik snap ook wel, dat hij niet wou zien dat de stal afgebroken werd, maar om nou een klomp te gooien.. Verward

Maar het is ondertussen helemaal goed hoor! Haha!